Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min evighets projekt - förädling av BMW 518i  (läst 89416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #30 skrivet: februari 09, 2013, 19:30:31 »
Hur gör du? -Gnuggar för hand?

Brukar vara väldigt effektivt med autosol och en borrmaskin med roterande tygskiva.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #31 skrivet: februari 09, 2013, 21:09:39 »
Använder tyg poleringsskiva, borrmaskin o polervax, har faktiskt inte tänkt på Autosol! Det måste jag göra!
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #32 skrivet: februari 18, 2013, 14:07:23 »
Influensan håller grepp om mig fortfarramnde o äntligen ger den upp sakta!  >:(
Inga stora jobb är gjorda så byggandet står still så gott som.
Dom plana kolvar såldes o bättre beg mer rätta införskaffades dvs skall ge 9,18 i komp istället för 8,3, har rengjört dom o nya kolvringar ska på nån gång i veckan.
Till helgen ska jag försöka(om influensan tillåter) rengöra block, hona(stavning?) o sätta igång med ihopplockandet...
Ush! Nu börjar jag känna av pressen då jag vill ha bilen körklar i april men har bergänsat antal timmar per vecka att meka på!
Vad har jag get min in på nu igen?...
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #33 skrivet: februari 18, 2013, 20:27:37 »
fin projekt... gillar gamla M10 motorer hade en i min e30 318 den fick ja byta toppen på och renovera den ny införskaffade.. den gamla hade 2 sprickor mellan vattenkanalen och ventilsäte på 2 st cyl. 
härliga oldschool maskiner :)
keep on kommer att följas ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #34 skrivet: februari 23, 2013, 18:21:31 »
Idag blev det lite gjort. Honad cylindrarna, rengjort blocken, byt kolvar, monterat nya ringar o nya låsringar till kolvbultar som var lite svåra att få på plats.
Fick lite panik när jag monterade ihop "nya" kolvar på stakar, kolvbulten "ramlade in" i hållen bara så där!!!  :o
Men varför?!  Aha... dom låg ju i frysen! :D

Lätt honing - batterierna i maskinen räckte inte länge så fick ta fram en "sladdmopp" istället.


Redo att möta nya delar!


Gamla kolvar såg inte så fräscht ut så nya ringar är ju ett måste! O "nya" kolvar!


"Ny" vs gammal


Redo för nya äventyr!

Äntligen en effektiv dag i garaget! Få se vad jag får gjort imorgon!
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #35 skrivet: februari 23, 2013, 20:03:03 »
Bra jobbat! man ser att det gå framåt. ;)
Verkligen stor skillnad mellan nya och gamla kolvar, kommer att spara bra med bensni och bättre kompression.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #36 skrivet: februari 23, 2013, 21:00:45 »
Spara bensin tror jag inte så mycket på men kompen bör blir bättre!
Hade inga synliga slitage o spel inom normen dock 9,2-9,0 i komp innan demonteringen o skall ligga på 9,3.
Med "nya" kolvar bör jag få 9,18 i komp. Få se om det stämmer. ;)
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #37 skrivet: februari 23, 2013, 22:02:42 »
Balanserar du grejerna innan montering?


Bra jobbat, jag följer!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #38 skrivet: februari 23, 2013, 22:46:38 »
Balanserar du grejerna innan montering?
Funderat på ett tag om jag ska göra det eller inte men det blir ju inga massa hästar så det känns lite små onödigt....
Var i kontakt med en firma o herren jag pratat med säger ungefär samma sak. Hade jag tag bort vikter på veven eller svänghjulen så är detta nödvändigt men använder jag orörda delar i en 2l, 4cyl motor på ca 125hk så kan det lätt vara bortkastade pengar.
Däremot 6:a kan vara rekommenderat.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #39 skrivet: februari 24, 2013, 07:52:31 »
Spara bensin tror jag inte så mycket på men kompen bör blir bättre!
Hade inga synliga slitage o spel inom normen dock 9,2-9,0 i komp innan demonteringen o skall ligga på 9,3.
Med "nya" kolvar bör jag få 9,18 i komp. Få se om det stämmer. ;)
Menar du kompressionsförhållande eller kompressionstryck? Det är ju en väsentlig skillnad om än lite förvirrande. Kompressionstrycket är det man mäter upp med kompressionsmätaren. Kompressionsförhållandet är ett tal för att skilja volymen med kolven i nedersta läge och högsta läge.

Du har säkert koll på det här, men drygt 9 i kompressionstryck låter lite lågt tycker jag. Kompressionsförhållandet däremot kan man utan problem köra över 10:1 med tändning optimerad för det. Ett kompressionstryck på 12-13 bar eller mer är rimligt på en frisk motor.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #40 skrivet: februari 24, 2013, 13:12:30 »
Menar du kompressionsförhållande eller kompressionstryck? Det är ju en väsentlig skillnad om än lite förvirrande. Kompressionstrycket är det man mäter upp med kompressionsmätaren. Kompressionsförhållandet är ett tal för att skilja volymen med kolven i nedersta läge och högsta läge.

Du har säkert koll på det här, men drygt 9 i kompressionstryck låter lite lågt tycker jag. Kompressionsförhållandet däremot kan man utan problem köra över 10:1 med tändning optimerad för det. Ett kompressionstryck på 12-13 bar eller mer är rimligt på en frisk motor.
Komp tryck menade jag.
12-13 bar är isf M10 med turbo bygge, annars ligger M10:orna från 8.3 på 2002 till 10.0 på 2002ti på standard sugmotor.
518i med k-jet ska ligga på 9,3 o med L-jet 9,5.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #41 skrivet: februari 24, 2013, 17:50:39 »
Dagens goda gärning är väl rengjord oljetråd, nya pinbultar på toppens avgas sidan o lite detalj jobb.


BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #42 skrivet: februari 27, 2013, 19:00:44 »
Ett lättat svänghjul hade jag dock kostat på mig när allt är nere.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #43 skrivet: februari 27, 2013, 19:23:48 »
Ett lättat svänghjul hade jag dock kostat på mig när allt är nere.  :)
Det finn redan en dock inget extremt. :)
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #44 skrivet: mars 02, 2013, 16:51:17 »
Idag skulle vev, stakar med kolvar monteras men livet är såååå underbar!
När äntligen vevaxeln var på plats hörde jag ett kling. Va f@nnn... o efter en stunds sökandet hitta jag denna finna spricka mellan cyl 3 o 4..... Schyst..... Då behöver jag en ny block nu.....

BMW - Beroende Med Wilja

 

Reklampartners