Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)  (läst 55161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 152
  • Kön: Man
« skrivet: april 05, 2012, 20:03:08 »
Missade att lägga ut den här bilen här så jag kommer kopiera och klistra in från garaget  så långt som jag har kommit nu, så får det bli rullande uppdateringar framöver!

Hejsan. Christian heter jag, är i skrivande stund 27 år gammal och bor i Upplands-Väsby (Sthlm)

Ja jag har alltid hållt på med bilar och då nästan enbart med BMW. Men nångång under förra sommaren så ledsnade jag helt och hållet på allt vad bilar heter.. Så jag köpte en Ford Explorer. Byggde stereo i den och bara gled omkring..

Runt nyår som var nu så sålde jag den och köpte mig min nuvarande brukis, en BMW E38 740 med en del härligt i utrustningslistan.. Sen så smått så började suget krypa på efter en ny busbil.. Sagt och gjort så köpte jag mig en Opel Manta A -74 utan motor och låda som hämtades uppe i Luleå. Så hyrde en kärra, fixade dragbil och körde upp, 89mil enkel resa så det var en ganska dryg helg måste jag säga..

När Opeln stog i garaget så gick det ett tag sen så köptes en helsmidd M42B18 turbomotor på 500hk av Limmet som hämtades nere i Göteborg. Färdig med turbo, koppling, växellåda, sprut etc etc etc... Sen hemma så ställdes även den undan och sen stog allt under hela sommaren och nästan hela vintern utan att jag ens gav det en tanke.. Och ja snart så såldes även allt det iväg och jag var helt utan busbil och projekt..

Men NU =) För 1 vecka sen så hittade jag en bil som jag inte kunde motstå! En militär-mattgrön BMW E30 med BMW V8!

Sagt och gjort, snackade med säljaren om att komma upp och hämta den men precis då så hade bilen börjat blöddra. Och efter att ha bytt soppapump, filter, tändstift, kollat spolar och allt så blöddra den fortfarande till och från..

Så på vinst och förlust drog jag iväg förra fredagen efter jobbet raka vägen från Sthlm till Västerås och hämtade en ny databox. Kom dit 5 min innan dom stängde så kan säga att stressen knackade på dörren hehe..

Tillbaka till Sthlm och hämtade kompisen som hjälpte en annan vän och montera i turbomotor i en annan E30.. Slängde in han i bilen och vände kosan mot Bollnäs sisådär 25-30 mil nånting enkel resa.. Så efter ett tag så kom vi fram, slängde i nya databoxen och bilen gick som en klocka =) Ut på provkörning, lite småfuktigt ute men relativt torrt.. Rullade i väg på 1an, la lungt i 2an sen stämplade jag och det tokspann, i med trean och det fortsätter spinna, fortsatte med 4an och den spann på även då.. Så kan säga att humöret var på topp och i den sekunden så bestämdes det att jag SKA HA den bilen!

Efter att pengar överförts så rullade vi tillbaka mot motorvägen, jag i E30in och kompisen i hans firmabil.. E30 kördes som ett svin och det lektes hela tiden.. När det var dax och tanka precis innan motorvägen så svängde jag in mot macken, vänster i en rondell och självklart ger jag på satan och missar ett fartgupp så bilen blir luftburen =) Batteriet satt visst inte fast så det flög upp och kortslöt sig själv mot motorhuven och drog med sig kablarna upp som i sin tur lossnade från sina fästen och sen blev så slappa så dom landade på ena "downpipen" och så klart smälte och kortslöt allt så ingenting i bilen funkade...
Iväg med polarens bil efter en massa meck till en mack och köpte nytt batteri, i med det och la på pluspolen och ja.. inte hjälpte det kan jag säga..

Så ett samtal till förra ägaren och kompisen drog iväg och hämtade dom och domkraft + verktyg så vi fick upp bilen och kunde felsöka alla kablar.. Den brunna kabeln hittades och isolerades på nytt och bilen hoppade igång..

HALLELULIA!!! Äntligen på väg hem! Det sura var bara att värmen inte funkade alls i E30in.. Kom bara svinkall luft.. Och jag hade glömt jacka och handskar i sthlm så klart.. Plus att diffen som sitter på är orginal 4,10 svetsdiff.. Det ihop med 5vxl ZF låda betyder att jag har en toppfart på runt 160km/h så i 100km/h varvade bilen MYCKET.. Så långsamt gick det, och kallt var det.. Så pass kallt så jag har sår på ryggen efter att ha suttit och skakat så mycket och gnidit mot sätet hehe..

Men hem kom jag iaf och parkerade bilen hos morsan i Enköping eftersom jag inte har nån plats att ställa den här i sthlm än.. Letar nämligen efter garageplats..

Så idag var jag iväg till morsan med en kompis och tog ut E30in på en liten tur. Helvette vad kul det är! Men tyvärr så märkte jag att bromsarna i bak har nästan hängt sig helt så dom ligger i så det stinker brända bromsar långa vägar så åkturen blev riktigt kort!! Mig gör det ingenting för imorgon (söndag) åker jag uppåt landet igen och hämtar bakvagn med skivbromsar, större kylare, styrväxel med servo och servopump samt 2st sportstolar. Nästa vecka så hämtar jag även nya K-sport coilovers till bilen..

Ja ja nog om detta. Nu blir det lite info om bilen och lite bilder. Sen följer alla uppdateringar när nåt händer med den.

Bilen: BMW E30 320 -88

Motor: M60B40 från E38 740 med elsystem från E32 740, 4" öppet luftfilter

Bränsle: Bosch 044 pump med nya bränsleledningar och filter

Drivlina: 5 växlad manuell från E34 530 och standard koppling. Diff från BMW Z3 med 3,15 utvxl är kanske på gång, självklart lamelldiffad

Bromsar: Bromsservo från E34 540 som är framflyttad till bakom vänstra lyktorna annars orginal än så länge

Chassie: Sänkningsats nu men snart K-Sport Coilovers.

Lite bilder på bilen då och självklart kommer det mer när saker och ting byts ut!

Var även iväg till Avesta och hämtade fälgar. Brock B2 i NYSKICK! 7,5" fram med 165/45 16 och 9" bak med 195/45 16

Ser man även en glimt av min skitiga brukis!

ALLT ska snyggas till!

En liten film också!

http://www.garaget.org/video/118557

Ja nu blir nästa uppdatering när nåt nytt har hänt bilen så imorgonkväll lär den komma en =)

Sådär nu har jag varit iväg och hämtat mina coilovers!! Ser riktigt bra ut. Ställbara topplagringar också så det är skönt..

Trodde dock att kylaren och bussningarna skulle ha kommit idag men så länge dom kommer innan helgen är jag nöjd :)

Hela paketet! Valde att ha separat fjäder och dämpare ibak annars så måste man bygga om tankpåfyllningsröret..

Ställbara topplagringar.

Bakfjäder och ställbar fjäderkopp.

Lite inställningsverktyg och sånt..

Nu vill jag ha helg så jag får montera allt!!!
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #1 skrivet: april 05, 2012, 20:03:56 »

Sådär nu har första kvällen klarats av i garaget.. Var tvungen och dra en sväng i och runt Enköping först och hyra släp sen köra en bil till skroten etc etc så vi kom inte ut till garaget förän 23 tiden nångång..

Lite trist att kopplingen började slira på vägen från Enköping när jag flyttade bilen till Sthlm.. Så måste leta rätt på nån sinterlamell lösning...

Men vi han iaf lossa bakvagnen samt elda ur bussningarna ur den som ska användas. Sen blev det fjäderbenen som
kapades och slipades inför svetsning imorgon..

Ja trött som fan nu kl 03:00 så drar rullande uppdateringar imorgon tänkte jag..

Här kommer lite bilder:

Eldade ur bussningar.

Kapade fjäderbenen men sparade 3cm som svetshylsan kan styra på så man vet att det blir rätt vinkel på coilovern..

Lite blandade bilder.

Delrin i framvagnen.

Nya delrin för bakvagnen.

Lite grenrörsbilder och sånt.

Lite musik och godis.

Gamla och "nya" bakvagnen.

Kommer komma uppdateringar under dagen imorgon då jag tar med mig datorn till garaget..

Sådär nu har det hänt lite mer..

Har varit iväg till TTR Jompa och fått spindlarna svetsade mot coilover hylsorna.. Har även eldat ur resten av bussningarna samt bytt medbringare på diffen och konstanterat att den var tom på olja så måste åka iväg imorgon och köpa olja..

Har även monterat nya handbromswires.. Lite bilder som vanligt..

Liten annordning för att kunna elda bort bussningarna =)

Ett steg närmre coilovers!

Dämparna monterade i bak.

Har rengjort och gjort iordning för nya bussningarna från specialsvars.se
Måste bara köra lite med Dremeln och ta bort styrpluttarna där silentbussningarna ska in sen ska et monteras nya bussningar.

Skriver mer sen.
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: april 05, 2012, 20:04:59 »

Sådär nu är jag hemma igen. Helgen har inte gått som planerat men det har ändå gått bra =)

Coilovers sitter på plats, bakvagnen är bytt, Z3 diffen sitter på plats lika så delrinbussningarna i hela bakvagnen..

Fälgarna är grymt feta MEN jag måste sälja dom eller byta dom mot feta 17" eller 18" för med mitt oljetråg och avgassystem ligger ca 4 cm från backen nu och ska jag ha bilen som jag vill ha den så ska den sänkas 8-10cm till.. Det går alltså inte.. Men men lite bilder som togs innan jag åkte hem..

Min som står närmast, ena kompisens E30 med M50 Turbo (röda) och andra kompisens 318is som ska få sig M62 och 6 vxl manuell..

Mvh

Nu har jag fått hem kylaren! E28 535 kylare med dubbla 10" elfläktar.

Skillnad mellan E28 535 och E36 325 kylare, står med cellpaketen kant i kant!

Kommer nog inte ha problem med kylning av motorn längre!
Sponsorer sökes!

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: april 05, 2012, 20:10:18 »
Sådär nu har jag lagt ut allt lite kortfattat så från och med nu så kommer det vara uppdateringar när något händer!

Här kommer lite filmer som hunnits filmats..

En liten film från när bilen kördes hem och lite bus..

E30 340 M60B40

Test av nya diffen etc..

Vårburn och test av Z3 lamelldiff med E30 V8
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: april 05, 2012, 20:14:31 »
Hmm ska det vara så här? :)

Vanliga vändplatsen efter korta testturer..

Vid montering av nya kylaren så märkte jag att jag måste flytta oljefilterbehållaren till andra sidan motorn.. Så ska riva oljefilterhuset och rören i helgen och sen lämna iväg det för koning etc så jag kan dra på slang..

I samma veva så ska fronten rivas, M50 servopump ska på plats samt en E36 325 styrväxel.. Hade gärna haft en M3 styrväxel som jag hade på min touring med M50 men dom är svåra och få tag på samt ganska dyra! Sportstolarna ska också i då..
Sponsorer sökes!

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #5 skrivet: april 05, 2012, 20:57:12 »
Läckert! Detta kommer följas. Tack för att du dela med dig av ditt intressanta projekt.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: april 05, 2012, 21:15:22 »
Det var länge sent, välkommen åter.  ;)
Alltid skönt att ta en paus då och då.
Vad blev det med den andra projekt du hade (Christians Volvo 242 -76 Med M30B28) http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2167.0
Det var ett trevligt projekt.
Kommer att följa ny projekt 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: april 05, 2012, 21:19:22 »
Kul att ni gillar den =)

Haha nej Volvobygget dog ut pga av för dåligt med pengar och uppbrutet förhållande etc etc.. Trist och bygga med halvdana lösningar etc.. Därför detta projekt kommer göras ordentligt! Inte nödvändigtvis med dyra saker men dom ska vara bra!

Har en hel del planer till med denna bil, bland annat hydralisk handbroms, större bromsar men framför allt en reggning med M60 om jag lyckas hitta garage här i sthlm.. För nu står jag utan och får låna en kompis garage då och då...
Sponsorer sökes!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #8 skrivet: april 05, 2012, 21:28:18 »
Sund att du inte bor i Göteborg, här, finns gott om lokaler där man kan meka.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #9 skrivet: april 05, 2012, 22:08:01 »
Har kollat in denna bil på Garaget, läckert med E30 V8. Vad sitter det för system på nu? 2 -> 1? Blir det dubbla rör hela vägen? Saknar nämligen det där riktiga V8 ljudet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: april 05, 2012, 22:40:25 »
Det sitter 2 till e fortfarande.. Men har satt dit en STOR Apple dämpare nu så ljudet är mycket tystare men framför allt mer likt en BMW V8, inte lika dånig som förut... Ska dit med en till ljuddämpare så kommer det bli klockrent! Vill ha det sådär dovt, mullrande och skönt =)
Sponsorer sökes!

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #11 skrivet: april 06, 2012, 08:54:52 »
Det sitter 2 till e fortfarande.. Men har satt dit en STOR Apple dämpare nu så ljudet är mycket tystare men framför allt mer likt en BMW V8, inte lika dånig som förut... Ska dit med en till ljuddämpare så kommer det bli klockrent! Vill ha det sådär dovt, mullrande och skönt =)

Låter som du är helt rätt på det, ser fram mot mer film.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #12 skrivet: april 07, 2012, 11:41:03 »
Hehe, värsta busbilen!  8)  Älskar motorljudet även om det inte är "perfekt", går själv och drömmer om en V8 i Compacten, ljudet gör så mycket på körupplevelsen och en brölig fyra är rätt trist.  :P
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: april 07, 2012, 13:08:52 »
Hehe, värsta busbilen!  8)  Älskar motorljudet även om det inte är "perfekt", går själv och drömmer om en V8 i Compacten, ljudet gör så mycket på körupplevelsen och en brölig fyra är rätt trist.  :P

Ja alltså motorljudet gör halva bilen måste jag säga =)

Kompisen köpte en E30 318is som ska få sig M62B44 men självklart har vi testat leka lite med orginalmotorn och "massa fula ord" vilken trött och tråkig maskin!! Så in med din Compact och montera V8 ;)
Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #14 skrivet: april 07, 2012, 13:38:25 »
[size=78%]Så in med din Compact och montera V8[/size] ;)
När jag vinner en mille och kan köpa en massa verkstadsutrustning lovar jag att det blir V8 i Compacten.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners