Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 325im Turbo e30  (läst 13557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Icee

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Kön: Man
325im Turbo e30
« skrivet: december 19, 2009, 16:37:52 »
Tänkte om man skulle ta och skapa sin första projektråd i historien. Köpte första e30n då jag fyllde 16, en 323i som var helt tomplockad. Monterade ihop den, besiktigade och hadde väldans roligt de första åren. Bilen såldes pga armen. Saknade i alla fall den hela tiden så några år senare sommaren 2006 började jag leta e30. Kravet var M-tech II från -88 pga katalystatorkrav....
Hittade till sist en i södra tyskland som jag gillade. Rostfri om än färgen inte är min favorit. Men med väldigt trevlig utrustningslista. Skin sportinredning, färdator. Elhissar, centralås, gröntonade rutor...

Bilen precis vid inköp, endast små modifikationer.

Körde med den hela vintern, monterade bara en diffbroms så det skulle bli lite roligare, hadde inte råd med vinterbil :(

Till våren 2007 började jag tröttna på effekten och tyckte en turbo skulle sitta fint. Sakt och gjort. Råkade hitta en annons på en Mitsu 15t (med största avgashus) + grenrör billigt. Bara att slå till.
240cc spridare från saab skaffades och en 535lm. Hittade en IC från en S2.
Dagen före första maj bestämde jag mig för att nu skall det I sakt och gjort.
Kvällen på första maj vart första uppstarten. Allt funkade fint. Körde till jobbet nästa dag, hade fortfarande inte någon bruksbil så det måste funka.

Bild på snikbygget.

Körde hela sommaren sådär, vart en hel del banbesök. Han köra totalt nästan 3k mil och blåste endast toppackningen pga att jag tyckte att inte fan kan man förlora mot en 200sx :D . Jag vann men vid 8000 varv på 5ans växel räcker inte bränslet till. Turbon, grenrör, avgasrör var knallrött :D

Hösten började komma och det började bli dag för besiktning. Nu bor jag i Finland så de var bara att fixa bänkningspapper på att bilen inte gav mer än 204hp.

Bänkning

Här kommer också orsaken till varför de måste vara en -88. För om bilen redan är utsläppsfattig gick det inte att typa in med turbo.
Nu var det bara att åka in med bänkningspapper och en katalysator och typa om den med Turbo.
Fick även en riktigt fin besktningsman så då registerutdraget skulle skrivas fick jag själv diktera vad det skulle stå. Bilen är utrustad med Turbo, Laddluftkylare och katalysator (nu får jag byta turbo bäst jag vill utan någon kan säga något)

Några bilder från sommaren 2007

Fortsätter senare då jag får tid :)

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: 325im Turbo e30
« Svar #1 skrivet: december 19, 2009, 17:59:02 »
Riktigt fin E30 du har!
Bra inspiration till mig, måste snart ta tag i min renovering av 325an.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #2 skrivet: december 19, 2009, 19:14:42 »
Bra skrivet. Din 325iM verkar riktigt fin, kul att du delar med dig av ditt projekt. Detta kommer följas.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kalle

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • rawsezx
« Svar #3 skrivet: december 19, 2009, 19:15:02 »
Jäkla vad fin bilen din är!

Skönt med reggningen! :D

Utloggad Icee

• Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: december 19, 2009, 19:16:14 »
Vintern 2007-2008 uppgraderades det lite tack vare att man äntligen hade tagit tag å skaffat sig en vinterbil

e30 så klart med 4a, roligare vinterbil har jag aldrig haft

Nåja, åter till 325an

- Garrett T04B
- 38mm Tial kopia
- Kina IC
- 440cc spridare
- ARP topplocksats
- walbro 255 in tank bränslepump
- Megasquirt kopplad via adapter mot orignal härva.
- Toppen svetsades av PPF, ville inte riskera den skulle spricka nu då det funkat så bra hittills.
- 240 diesel motorkuddar
- nya bussningar i bakvagnen

IC

Väntar på att få monteras

Bakvagnen nedtagen

Halvvägs ihopmonterad

Klart

Ett xenon kit monterades också till halvljusen. Samt jag tyckte ett par nya fälgar skulle sitta fint.

Megasquirt hade jag lite problem att hitta en givare som funka mot orginal triggerhjul (v2.2). Hittade till slut ett italienskt företag som inte hade en enda återförsäljare i hela norden. Många mejl fram och tillbax så skickade dom 2st.

Hade tyvärr inte nästan något tid att köra sommarn 2008 och MS ville hela tiden  strula för mig. Så det vara bara att ta tag i det hela på nytt nästa vinter.

Några bilder från sommarn

2008-2009

- dieselvev för 2,7l
- 320 stakar
- nya lager
- allmänn översyn
- diffen fick sig en översyn

Motorn urmonterad

Lödde även om adapterhärvan på vintern och nu var alla problem som bortblåsta. Allt funkade utmärkt. Bonmapning senare och bilen gick perfekt. Vart dock inge bankörning på hela sommarn då jag inte hade någon bruksbil utan använde e30n till allt. nästan 3k mil han den gå mellan april och september. Gjorde inte det minsta åt den utan bara körde :)

Det som står på listan för 2010 är

AC, någon som har till övers?
Ny turbo, vad?? nuvarande sjunger på sista versen
Redigt avgasystem, skall vara ärlig, jag är kass på att bygga dom så :)
Vore roligt med ett enklare sprut.
Annan utväxling, är fan trött på att bli ifrånkörd vid 260 :(

Får dock se vad som händer pga att jag för tillfället går på en kurs så det lämnar inte så mycket till bilen tyvärr.

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #5 skrivet: december 19, 2009, 23:33:19 »
Så j*vla snygg, kul med turbo dessutom. Lär röra på sig rätt bra.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: december 20, 2009, 13:13:50 »
Trevligt att följa ditt projekt, man vill bara se mer! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Icee

• Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: december 20, 2009, 18:59:29 »
Tack så mycket för kommentarerna.

Tyckte att jag behövde fjärrstyrning till centrallåset. Råkade hitta en som såg likadan ut som på nyare bmws. Gammal bild så den är inte slipad här

Utloggad Qbone

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 62
« Svar #8 skrivet: december 20, 2009, 19:43:21 »
riktigt fin! får man fråga vad en sådan kostar i tyskland?

Utloggad Icee

• Junior Medlem
  • **
« Svar #9 skrivet: december 20, 2009, 20:40:14 »
riktigt fin! får man fråga vad en sådan kostar i tyskland?

Fråga får man men jag minns inte. Tror de var något på 5000e färdig skattad och reggad i Finland. Är inget som jag bryr mig, bilen var vad jag ville ha bortsett från färgen (hatar allt som har med grå/silver att göra). Priset kommer i andra hand då :)

Utloggad Qbone

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 62
« Svar #10 skrivet: december 20, 2009, 20:52:10 »

Fråga får man men jag minns inte. Tror de var något på 5000e färdig skattad och reggad i Finland. Är inget som jag bryr mig, bilen var vad jag ville ha bortsett från färgen (hatar allt som har med grå/silver att göra). Priset kommer i andra hand då :)

skulle jag lätt ge för en så fin!

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #11 skrivet: december 21, 2009, 23:53:18 »
Absolut, väl värd sitt pris. Inte lätt att hitta fina ex.

Utloggad Icee

• Junior Medlem
  • **
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2010, 23:12:30 »
Händer inte så mycket på bilen nu, har inte ens tagit mig till att flytta bilen till det garaget där jag har verktygen.

De är vintern nu vilket gör att jag hellre spenderar tiden med den här :)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2010, 19:26:49 »
En mycket fin E30 du har!  :) Vi är inte alls avundsjuka på era reggningsregler i Finland...  ;) Hade det varit så smidigt hade jag nog kört gammal BMW-turbo för länge sedan.  8) 
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Icee

• Junior Medlem
  • **
« Svar #14 skrivet: februari 06, 2010, 16:54:10 »
En mycket fin E30 du har!  :) Vi är inte alls avundsjuka på era reggningsregler i Finland...  ;) Hade det varit så smidigt hade jag nog kört gammal BMW-turbo för länge sedan.  8) 

Är dock en av få saker som är positivt här gällande bilar. :)

Tog mig tid att flytta bilen till riktiga garaget. Var ett rent h*lv*t*, 215 sommarringar som inte är i bästa skick gjorde att jag inte kom mer än utanför förrådet där den stog så börja det spinna. Backa bakåt, ta lite fart, kommer 5m till. Bakåt gick det dock helt ok.
Sedan då jag hade den nästan inne i garaget tog bränslet slut. Till råga på allt så är garaget på de viset så då jag skall in i det blockerar jag garageporten där jag har bruksbilen. Wiihaa, efter en jäkla massa knixande fick jag ut den och slapp och hämta bränsle.
Är nog inte meningen den skall vara ute på vintern mera :)

Reklampartners