Tänkte om man skulle ta och skapa sin första projektråd i historien. Köpte första e30n då jag fyllde 16, en 323i som var helt tomplockad. Monterade ihop den, besiktigade och hadde väldans roligt de första åren. Bilen såldes pga armen. Saknade i alla fall den hela tiden så några år senare sommaren 2006 började jag leta e30. Kravet var M-tech II från -88 pga katalystatorkrav....
Hittade till sist en i södra tyskland som jag gillade. Rostfri om än färgen inte är min favorit. Men med väldigt trevlig utrustningslista. Skin sportinredning, färdator. Elhissar, centralås, gröntonade rutor...
Bilen precis vid inköp, endast små modifikationer.

Körde med den hela vintern, monterade bara en diffbroms så det skulle bli lite roligare, hadde inte råd med vinterbil

Till våren 2007 började jag tröttna på effekten och tyckte en turbo skulle sitta fint. Sakt och gjort. Råkade hitta en annons på en Mitsu 15t (med största avgashus) + grenrör billigt. Bara att slå till.
240cc spridare från saab skaffades och en 535lm. Hittade en IC från en S2.
Dagen före första maj bestämde jag mig för att nu skall det I sakt och gjort.
Kvällen på första maj vart första uppstarten. Allt funkade fint. Körde till jobbet nästa dag, hade fortfarande inte någon bruksbil så det måste funka.
Bild på snikbygget.

Körde hela sommaren sådär, vart en hel del banbesök. Han köra totalt nästan 3k mil och blåste endast toppackningen pga att jag tyckte att inte fan kan man förlora mot en 200sx

. Jag vann men vid 8000 varv på 5ans växel räcker inte bränslet till. Turbon, grenrör, avgasrör var knallrött

Hösten började komma och det började bli dag för besiktning. Nu bor jag i Finland så de var bara att fixa bänkningspapper på att bilen inte gav mer än 204hp.
Bänkning

Här kommer också orsaken till varför de måste vara en -88. För om bilen redan är utsläppsfattig gick det inte att typa in med turbo.
Nu var det bara att åka in med bänkningspapper och en katalysator och typa om den med Turbo.
Fick även en riktigt fin besktningsman så då registerutdraget skulle skrivas fick jag själv diktera vad det skulle stå. Bilen är utrustad med Turbo, Laddluftkylare och katalysator (nu får jag byta turbo bäst jag vill utan någon kan säga något)
Några bilder från sommaren 2007

Fortsätter senare då jag får tid