Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ny EU lag tvingar oss att skaffa däckstrycksövervakning.  (läst 12407 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Ny EU lag tvingar oss att skaffa däckstrycksövervakning.
« Svar #15 skrivet: april 10, 2014, 19:19:16 »
Jag misstänker starkt att det inte är speciellt många som är intresserade av att däcken blir upp till tusenlappen dyrare per däck, så det borde inte vara många biltillverkare som vill tvinga sina köpare att använda det systemet.  :-\

Kan ju bara hoppas att det säljs så få däck med inbyggda sensorer att det hela bara rinner ut i sanden.

Skulle inte förvåna mig om dessa däck blir så mycket svårare att återvinna på ett korrekt sätt att hela miljöaspekten går åt pipsvängen med.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #16 skrivet: april 10, 2014, 19:45:34 »
Hej, det är inte själva däcket som blir annorlunda men ventilerna! På ventilens undersida dvs. den sidan som är inuti däcket har en inbyggd sensor och sändare med unik id nummer som man måste programmera. Med denna konstruktionen blir det svårt att demontera däck utan att sensorn går sönder  dvs. krångligare lagning av punktering, vid byte av däck blir man tvungen att byta ventilen med sensorn och denna kostar ca 1000:-/st.
Dessa måste individuellt programmeras och eller klonas (efter dom gamla sensorerna) och detta kostar säker också en slant för att betala av programmeringsutrustningen.

Jag tycker att detta är jävligt idiotiskt och hoppas att många tillverkare fortsätter med ABS övervakningen VAG, BMW, MB och många fler kör med detta sen många år tillbaka medans fransmän har redan kört med lösa sensorer i nåt år.

Tycker att dessa pengar borde läggas på att folk lär sej dom gamla "oskrivna lagarna" att man gör en säkerhetskontroll innan man kör och att typ en gång i månaden i samband med tankning kolla däcktryck. Samt bättre utbildning på körskoler som redan nu tar hemska avgifter för utbildningen och ingen lär sig nåt vettigt.

Jag må köra lite aggressivt men jag kan med handen på hjärtat säga att jag KAN KÖRA bil.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #17 skrivet: april 14, 2014, 19:03:54 »
För väl att det finns tillverkare som läser via ABS och att det är godkänt! Det påverkar ju inte däck/fälg-byteskontot något med dyra "lösa" sensorer. Tyskarna verkar som vanligt ha ledningen.

Men det är synd att allt ska tvingas på och verkan blir marginell till en början då bara nya bilar kör med rätt tryck. Att istället köpa lite plats i TV-reklamen för diverse kampanjer hade gett större resultat, då hade även folk med bilar före 2014 fått chansen att pumpa sina däck i detta fall!   
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners