Hej, det är inte själva däcket som blir annorlunda men ventilerna! På ventilens undersida dvs. den sidan som är inuti däcket har en inbyggd sensor och sändare med unik id nummer som man måste programmera. Med denna konstruktionen blir det svårt att demontera däck utan att sensorn går sönder dvs. krångligare lagning av punktering, vid byte av däck blir man tvungen att byta ventilen med sensorn och denna kostar ca 1000:-/st.
Dessa måste individuellt programmeras och eller klonas (efter dom gamla sensorerna) och detta kostar säker också en slant för att betala av programmeringsutrustningen.
Jag tycker att detta är jävligt idiotiskt och hoppas att många tillverkare fortsätter med ABS övervakningen VAG, BMW, MB och många fler kör med detta sen många år tillbaka medans fransmän har redan kört med lösa sensorer i nåt år.
Tycker att dessa pengar borde läggas på att folk lär sej dom gamla "oskrivna lagarna" att man gör en säkerhetskontroll innan man kör och att typ en gång i månaden i samband med tankning kolla däcktryck. Samt bättre utbildning på körskoler som redan nu tar hemska avgifter för utbildningen och ingen lär sig nåt vettigt.
Jag må köra lite aggressivt men jag kan med handen på hjärtat säga att jag KAN KÖRA bil.