Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ny EU lag tvingar oss att skaffa däckstrycksövervakning.  (läst 12387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Ny EU lag tvingar oss att skaffa däckstrycksövervakning.
« skrivet: april 07, 2014, 17:36:53 »
Nytt bevis på våra politikers hjärnverksamhet.

Ny EU-lag kommer kosta bilägare tusenlappar
Här är nya lagen som kommer kosta bilägarna tusenlappar.
Från och med 1 november måste alla däck vara utrustade med sensorer som mäter lufttrycket.
– Kostnaden kommer öka, säger Peter Einarsson på Vianor.

Säkrare, men bra mycket dyrare och krångligare. Från och med den 1 november i år så är det nya EU-direktiv som gäller. Det blir krav på att alla nya bilar ska vara utrustade med ett speciellt övervakningssystem för däcktryck, Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Skälet till det nya direktivet är att bilfärden blir säkrare och miljöpåverkan blir mindre.
– TPMS har många fördelar framförallt för att förbättra säkerheten för föraren och minska miljöpåverkan. Idag kör cirka tio procent av bilarna med för lite luft i däcken. Lågt lufttryck påverkar förarens kontroll över bilen med ökad risk för avkörning, förlängd bromssträcka och däckhaveri, säger Peter Einarsson, Logistik/inköpschef på Vianor.

Läs mer på bytbil.com
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
« Svar #1 skrivet: april 07, 2014, 20:09:00 »
EU suger!
Dock är detta lite fel skrivet eftersom alla bilar från 2014 har redan det.
Frugan köpte ny bil tillverkat 2013/09 o det fanns redan sensorer på den.

"de direkta sensorerna även innebär krångligare hjulbyten. Detta då det krävs att att ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position hela tiden.
 – Man brukar säga att bästa däcken ska sitta bak, men det sätts ur spel nu. Om man byter position på hjulen så måste man uppsöka verkstad och antingen programmera om systemet eller skifta däcken."

Bla bla bla... Funkar på BMWn o funkar på frugans japs men gäller att nollställa o det gör man i bilens meny.
Kan vara lite värre för dom billiga bilar som t.ex. Dacia mm.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #2 skrivet: april 07, 2014, 20:36:25 »
Det gäller ju bara nya bilar så det känns som det är länge tills man kommer att ha "problem" med det här.  :) Men nog är det lite fånigt alltid, men skyll inte mig, -jag röstade nej!  ;D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: april 07, 2014, 21:04:28 »
Politiker inte bryr sig om vad säger folk, dom gör som dom vill.
Många däckfirmor kommer att känna bra pengar med det ny systemet och självklart är det dem som kör små som inte har det systemet.
Från vilket år är det krav?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: april 07, 2014, 22:05:03 »
Det gäller ju bara nya bilar så det känns som det är länge tills man kommer att ha "problem" med det här.  :) Men nog är det lite fånigt alltid, men skyll inte mig, -jag röstade nej!  ;D

Satt och funderade på om det endast gäller nya bilar men hittade inget i texten. Väl att man åtminstone slipper eftermontera brötet.

Skyll inte på mig heller, jag röstade nej jag med.  ;)

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: april 07, 2014, 23:37:34 »

Från vilket år är det krav?
Fordon tillverkade fr.o.m. 2014/01
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: april 07, 2014, 23:43:28 »
Tack! Grabber.
Jag har det på min X5 2006 då behöver jag inte tänka på det eller.
Synd för den som köpte nya bilar utan det, mindre bilar till exempel.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #7 skrivet: april 08, 2014, 06:51:39 »
yepp det gäller bara nya bilar, den info fick vi också ganska nyligen i våran verkstad. nya grejjer måste köpas in förca 50 000 för att kunna erbjuda kunden tjänsten med att byta däck.
tycker detta är ännu en dum påhitt från eu då bmw övervskar däck med abs sensorer sen många år tillbaka men detta system ersätts med sensorer inne i däcken.
S K I T ! sägger jag bara
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: april 08, 2014, 09:23:09 »
Håller med dig, allting det här är bara pengar som staten vill känna på, vad det gäller luft i däcken, det inte är nya bilar som tappa luft men ofta äldre i plåtfälgarstid.
Vad ska hända med utlänska bilar som kör inom EU och inte systemet?

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #9 skrivet: april 08, 2014, 18:09:01 »
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #10 skrivet: april 08, 2014, 20:04:37 »
Om man vill ha funktionen eftermonterad kan man köpa ett system från Kina, -säkert bra grejer...  :)

http://www.aliexpress.com/item/Top-Quality-Wireless-Universal-TPMS-Tire-Pressure-Monitoring-System-for-car-with-internal-sensor-Free-shipping/1176444360.html

Klart det är bra grejor, står ju Top Quality i annonsen så det kan man säkert lita på.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #11 skrivet: april 09, 2014, 21:01:08 »
Skyll på mig, jag röstade för... Hade jag vetat att gurkor inte är gurkor om de inte ser ut på ett visst sätt o.s.v. hade jag troligen röstat annorlunda.  ::)
Innan jag fattade att det gäller nya bilar blev jag minst sagt förbannad och tänkte att nu är det dags att bli olaglig!
Men på ett sätt förstår jag regeln då folk ÄR dumma och handen på hjärtat, hur många kollar däcktrycket? Jag antar att ni här gör det, ni är intresserade. Men kolla bland era vänner som inte tycker det är kul med bilar! I ett större miljöperspektiv kommer det här att göra lite skillnad, bra.
Det som verkar direkt dåligt är att det inte går att skifta plats på hjulen utan att programmera om! Men här ser jag det som att biltillverkarna ser en chans att tjäna pengar, det skulle vara fullt möjligt att göra systemet för övervakning att kunna känna var respektive givare sitter! Bara att montera en fast givare vid varje hjul som känner av vilken däcktrycksgivare som den jobbar med! Så på sätt och vis är biltillverkarna lika korkade som EU!
Missförstå mig inte nu, jag gillar det inte! Men för att nå samma effekt så förstår jag inte varför staten inte kampanjar lite mer? Vad sägs om lite TV-reklam istället med fakta om hur däckstryck påverkar miljön? De flesta tittar på TV, och att spela på folks dåliga samvete, i detta fall miljö-samvete, brukar fungera. Kolla bara på alla hjälp-galor!
Tänk att inte ens kunna montera nya fälgar utan att bli rånad ännu mer!  >:(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: april 10, 2014, 12:06:28 »
Håller med Davve!
Många gånger har jag påpekat för vänner o bekanta att dom har för lite luft i hjulen o fick svar "hur ser du det?".
Jadu.... man kan se skillnad på 0,5bar om man vet vad man ska titta efter...
På gott o ont... Men inte alla kan köra bil med ABS, ESP mm heller speciellt när Farbror Frost gör premier vandring! :D
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #13 skrivet: april 10, 2014, 17:18:21 »
Jag tycker inte heller det är helt fel med däcktrycksövervakning vad som irriterar mig är att de även skall tvinga fram ett visst system som gör det dyrt för små verkstäder som måste skaffa annan utrustning för att kunna byta däck osv. Vad är det för fel på det system som vi har i många bilar idag som använder ABS sensorerna för att räkna ut om det är lite luft i ett däck?

Visst en övervakare i varje däck ger säkert precisare mätning men jag tror nog vi skulle klara oss alldeles utmärkt med nuvarande system som inte kräver specialprylar i hjulen.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #14 skrivet: april 10, 2014, 18:35:18 »
Enligt Dagens Industri kommer det vara OK med system som använder ABS-sensorerna, det blir upp till tillverkaren att välja vilket system som ska användas. Vi får väl hoppas att BMW fortsätter med det befintliga systemet. Jag tror de med trådlösa batteridrivna sensorer kommer att orsaka en del problem både för ägare och verkstäder.

Länk till artikeln: http://www.di.se/artiklar/2014/4/7/dackpriser-vantas-rusa-i-hojden/
Jens Larsson

Reklampartners