Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 10, 2025, 08:54:52
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Övriga diskussionsforum
»
Övriga BMW-diskussioner
»
Medlemsprojekt
»
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
11
Gå ned
Författare
Ämne: Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition (läst 71798 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #90 skrivet:
september 15, 2013, 22:47:23 »
Så nu händer d inte mycket ligger hemma nu dag 4 sängliggandes me bronkit och nån skum jädra influensa.
Bilen e iaf. Justerad som jagvill ha den och när ja blir friska ska d göras 4-hjulsinställning
Sen tar vi paus och återgår till E30 då den ska köras på vinterhalvåret
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #91 skrivet:
september 15, 2013, 23:12:59 »
Tråkigt med influenserna, hoppas att du blir snart på ben igen.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
jesseboy73
Senior Medlem
Antal inlägg: 99
Karma: +4/-0
Sv: Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #92 skrivet:
september 17, 2013, 22:02:47 »
Krya på dig! Jag är inget stort fan av e46 i vanliga fall men din är riktigt fin. Snyggt jobbat!
Loggat
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #93 skrivet:
september 25, 2013, 20:46:29 »
Jesseboy73 tackar vilken/vilka bmw gillar du då?
Så lite update, bilen fick 4-hjulsinställning efter sportchassi men har fortfarande, för negativ camber så att nästa säsong får d bli cambertopplagringar (camberplates) fram och justerbars camberstag bak och fjäderbensstag fram!
Sedan är väghållningen inte bra än, trots powerflex i fram och bak, grövre krängningshämnare, coils och bredare däck!
Men inget mer skall göras med bilen i år! Nu e d vinterdvala som gäller för VazzeEdition!
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #94 skrivet:
september 26, 2013, 20:14:36 »
Vad är det med väghållningen som inte är bra?
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #95 skrivet:
september 26, 2013, 20:41:39 »
Ja du Davve.... Svårt att förklara bilen är stum och så men om man kör i ca 50 o vrider ratten fram o tebax typ som f1 när dom värmer däck då blir bilen svajjig/svampig samma sak om man har högre hastighet typ 110
och kör i en låång kurva som i skutet är lite skarpare dä följer den fint fram till man vrider lite extra på ratten då "sjunker" den till svajjar till om man säger så.
Väldigt svårt att förklara! Känns att bilen mjuknar till
Kanske hjälper me fjäderbensstag att man styvar upp karossen men ja tror inte d... Nåt e inte som d ska men vet inte vad och allt ser ok ut...
Nårra ideer/förslag du som kör bana o så
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #96 skrivet:
september 26, 2013, 20:58:35 »
Jag skulle gissa på "för mjuka" fjädrar. Vad är det för coils du har?
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #97 skrivet:
september 26, 2013, 21:03:09 »
TaTechix som tidigare på e36 och dom var jag jävligt nöjd me!
Kör me ungefär samma inställning som på e36 oxå pluss att denna e upgraderad fram oxå mot grövre och justerbar krängningshämnare, powerflex bussningar, och kortare stabilisatorstag!
Tycker denna borde va bättre än förra bygge men men
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #98 skrivet:
september 26, 2013, 21:11:34 »
Kan såklart skilja i sättning mellan E36 och E46. Dessutom är väl E46 lite tyngre? Det påverkar negativt.
Blir den inte mer understyrd med grövre krängare fram?
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #99 skrivet:
september 26, 2013, 21:22:08 »
Ja du bilen är tyngre och som dom flesta bmw överstyrd
reagerar bra vid rattutslag
har nästan en grad mer negativ camber än sportinställning men detta borde göra bilen ännu mer följsam i kurvorna tycker jag men pga däckslitage har vi kompenserad camber me nån mm positiv toe.
Så att detta borde va 100 bra!
Fjädrarna på dessa coils är inte progressiva som skulle kunna förklara symptomen lite
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #100 skrivet:
september 26, 2013, 21:32:44 »
Har du värdena från hjulinställningen?
Vid gatkörning ska man nog hålla sig till tillverkarens inställningar, allt annat ger bara mer däckslitage.
Caster kan du dock ändra utan att det ger mer slitage. Excentrisk bärarmsbussning och/eller justerbar topplagring. Men det påverkar inte ditt problem. Pillar du med castern påverkar du dock toe = ny hjulinställning...
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #101 skrivet:
september 26, 2013, 21:46:27 »
Värdena från inställningen har jag i bilen kan skicka dom imorron!
Bilen är inställd efter sportchassi inte efter m3, m3 hade ännu värre värden!
Bärarmsbussningar e original fast i powerflex och topplagringar e förstärkta men inte justerbara,
Topplagringarna får ja byta nästa år mot justerbara så ja får ner camber lite till den går inte justera mer varken fram lr bak där av kompensering med toe
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #102 skrivet:
oktober 15, 2013, 17:45:15 »
Nu tar Vazze paus från bilbyggandet och fortsätter me husbygge
Bilderna kommer för om intresse finns
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
henkek
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 174
Karma: +5/-0
Sv: Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #103 skrivet:
oktober 15, 2013, 18:09:44 »
Ja de kan va kul o se lite byggbilder
Loggat
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
«
Svar #104 skrivet:
oktober 15, 2013, 21:00:05 »
Som den tv-byggprograms-junkie jag är vore det trevligt!
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Skriv ut
Sidor:
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
11
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Övriga diskussionsforum
»
Övriga BMW-diskussioner
»
Medlemsprojekt
»
Projekt: BMW E46 323 -98 VazzeEdition
Reklampartners