Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min evighets projekt - förädling av BMW 518i  (läst 89414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #150 skrivet: maj 27, 2013, 09:38:42 »
102,5 hk på hjulen e inte så farligt ca 15% faller bort, så att i motorn har du ca 117,9 hk.
Det tror jag inte så mycket på... Ska försöka få tag i en gammal bekant som är väldigt duktig på dom gamla spisar o se vad han säger.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad E3-Otto

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #151 skrivet: maj 27, 2013, 12:44:58 »
F*N vad surt, onyktra människor är bland det värsta jag vet.  >:(


Gäller bara att vara onykter i rätt sammanhang :D


/Otto

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #152 skrivet: maj 27, 2013, 12:49:29 »

Gäller bara att vara onykter i rätt sammanhang :D


/Otto
Vänligen definiera rätt sammanhang! ;)
 
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad E3-Otto

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #153 skrivet: maj 27, 2013, 12:58:13 »
Det tror jag inte så mycket på... Ska försöka få tag i en gammal bekant som är väldigt duktig på dom gamla spisar o se vad han säger.


Alla med sugmotor fick mycket låga effekt siffror, 2st m5 v10 ca 450hk 507standard, 2st M5 3,8 ca 295hk 340standard Johans 540 ca 247hk 286standard. Turbobilarna var alla lite mixtrade med och det kan ju ge mycket extra så dom är svåra att lita på. Det känns otroligt att en så pass ny bil som en M5 v10 ska ha tappat så mycket effekt på så kort tid. Och 2st dessutom. Alla exemplen hade nästan samma felprocent 12-15%. lägg på 10-12 % så borde du ha din effekt.


Bäst är ju att mäta på samma bänk före och efter trimning.


Allra bäst är att köra 402m på en seriös bana, väga bilen inkl förare och räkna ut effekten mha vikt och sluthastighet.


Du får nog lite till efter du kört in motorn lite.


/Otto

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #154 skrivet: maj 27, 2013, 17:18:41 »
Har nu fått svar från min bekant som fick alla siffror o med det jag har bör den teoretiska o matematiska effekten ligga på 129,9...hk!!!  :o
Däremot vridmomenten är det tydligen inte lika lätt att räkna ut men cirkus 170Nm. Det kan jag köpa!
 
Enligt honom är siffrorna från bänken på tok för nära org. 518i för att det ska kännas seriöst o det kan jag hålla med om! Känns lite klipp ut o klistra in.
 
Nåja... 125hk 175Nm ska en M10B20K ligga på o det nöjer jag mig med, fler bänkar finns ju o fler 0-100 ska göras!
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #155 skrivet: maj 28, 2013, 08:24:06 »
På hemvägen från BOS fick jag en skum fel på min 518.
Först la varvräknaren av o sen började bli torkarna sega tills dom la av.
Stannade bilen o kände o knacka på tork-relät o så funkade det igen men segt.
Stannade sen igen, stängde av bilen, drog av jordkabeln, på igen o så funkar torkarna men på tändnings läget lysser inte batteri lampan o bilen startar inte! Inte en ett klick från startmotorn men lampan "broms slitage" lyste när jag vred nyckel i start läge!
Nån som vet vad det kan vara????
...
Puttade bilen igång o så försvann felen men hade samma fel på min första 518i med K-jet o då gick jag genom elen, byte startmotor o generator o felen försvan ändå inte...
Känns som nåt mellan tändningen o startmotorn... :/

Skulle ha bilen till jobbet o fixa lite med den men det sket sig på vägen! Startade som vanligt utan några problem men sen började den igen o så dog den på tomgång o startade inte.
Puttade igång den o sen hem o så tog det stopp 500m hemifrån! Förmodligen generator/laddning men nu funderar jag på sälja skiten om jag får det jag vill ha...
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #156 skrivet: maj 28, 2013, 08:36:46 »
Träkigt! med så mycket du har gjort, bilen skulle vara lite mer tacksam.

Kanske dum frågan men hur är det med relä till startmotor (bendix?)
Vad händer om du sätter på en ny batteri?
Hur är det med regulator i generator?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #157 skrivet: maj 28, 2013, 09:47:58 »
Har inte kollat det än men ska göra det i helgen.
 
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad jesseboy73

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 99
  • Karma: +4/-0
Sv: Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #158 skrivet: maj 28, 2013, 19:09:47 »
Har du mätt på batteripolerna hur den laddar?
Jag hade nyss liknande problem och då var det kolen i laddregulatorn som tagit slut.
Efter byte av kolen (440:- ) funkade allt som det skulle igen.

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #159 skrivet: maj 28, 2013, 22:07:42 »
Tror på det oxå... batteri ligger nu på 11,8 o den orkar inte starta. Få ta tag i  det i helgen...

BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #160 skrivet: maj 29, 2013, 22:19:19 »
Kollat laddning 11,44 :/ Generator byte då...
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad jesseboy73

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 99
  • Karma: +4/-0
Sv: Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #161 skrivet: maj 29, 2013, 23:09:30 »
Men kolla regulator/kol innan, blir ju mkt billigare om det bara behövs fixa det...

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #162 skrivet: maj 30, 2013, 11:00:57 »
Har X antal generatorer liggande så billagare blir det nog inte, bara tasta vilen är bäst! ;)
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #163 skrivet: maj 30, 2013, 22:16:25 »
Hoppas att det är bara det och det kommer att gå bra fram över.;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #164 skrivet: juni 01, 2013, 18:56:04 »
Tar tag i det imorgon när jag har nyktrat tillräckligt så jag kan stå på egna ben. ;)

Har köpt högtalare 4*6 som ska monteras nån gång nästa vecka så det blir litet ljudbygge som drar igång!
BMW - Beroende Med Wilja

 

Reklampartners