Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Skillnad i uppbyggnad lågpris (ATP) vs. OEM - framvagnsdetaljer

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Skillnad i uppbyggnad lågpris (ATP) vs. OEM - framvagnsdetaljer  (läst 8081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man

Medlem Benoit från nedanstående forum har gjort en trevlig jämförelse mellan original- och lågprisdetaljer. En genomgående detalj som genomsyrar konstruktionen är avsaknaden av ordentligt fett. Orutin att det till stor del brister på en så pass billig men viktig detalj.
http://www.forum-bmwfans.com/t11592p75-atp-autoteile-pieces-bmw-en-allemagne
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2012, 22:31:52 »
Man kan förstå varför är original dyrare än kopior.
Kopior är biligare i börja men i längden...
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2012, 23:10:01 »
Jag kanske blandar ihop märkena men hade för mig att ATP skulle hålla bra kvalitet, men när man ser detta så verkar det ju inte så.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2012, 16:44:31 »
Det där var bland de mest intressanta jag någonsin sett! Hädanefter blir det bara Meyle vid ebay-handel.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: mars 09, 2012, 17:22:34 »
Och gärna Meyle HD som har delar som är uppdaterade och förstärkta på strategiska ställen.

Se intressant film här:

MEYLE-HD - Simply lasts longer.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2012, 20:11:10 »
Några här som kör med delar från ATP Autoteile monterade?
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2012, 22:10:56 »
Jag har bara ATP i framvagnen på E32:an. Utsätts för norrländska vägar ofta så dom har fått smaka på. Håller ganska OK, men jag tror säkert man har 20-25% längre livslängd på en E32 med originaldelar. Men med tanke på priset är det inget att tveka på. Till M5:an däremot får jag köpa originalet.
Mängden fett är dålig som sagt, och damaskerna brukar vara sämre (hårdare plast med sämre form). Brukar själv lägga på extra fett runt kanterna och inuti. Gör man det har man garanterat förlängt livslängden.

Kan nämnas att jag köpte ett mellanting en gång, nämligen en bärarm från Mekonomen. Den var helt slut efter 10 månader (mindre än 2500 mil)! Bytte ut den mot ATP och nu har den suttit på i 2 år utan glapp. Så finns nog betydlgit sämre grejer än ATP på marknaden.

M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2012, 22:55:56 »
Bra idé du nämner att man kan applicera lite fett på egen hand. Jag har också testat delar från ATP, har fungerat fint flera tusen mil hittills iaf. Priset är riktigt lågt dessutom.

Precis som för dig får M5:an endast originaldelar.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: mars 12, 2012, 09:51:37 »
Några här som kör med delar från ATP Autoteile monterade?
Jag tror jag har ATP på bärarmarna på Compacten. Är inte helt säker då jag köpte dem privat (nya, oöppnade) av en som inte längre skulle fixa sin E36 utan låta den gå till skroten. Får se hur länge dem håller...  ;)  Bilen är tämligen lätt (1155kg, fulltankad utan förare) så de bär klara sig ett tag?
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2012, 00:33:52 »
Davve: Har dina ATP-delar fungerat bra hittills? Alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: oktober 21, 2012, 14:05:17 »
Davve: Har dina ATP-delar fungerat bra hittills? Alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Mvh:
Thomas
Ja, faktiskt. Trots en hel del bankörningar på R-däck, styva bussningar samt hårdare dämpare fjädrar fanns det inget fel på senaste besiktning för några veckor sedan. Grejerna har suttit på bilen i knappt två och ca 1500 mil tror jag.  :)  Men jag är ju ändå övertygad om att Meyle HD skulle överleva dessa.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: oktober 21, 2012, 19:19:42 »
Låter bra. Ja, Meyle HD verkar vara det bästa alt. Ett säkert kort. :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #12 skrivet: oktober 30, 2012, 15:33:22 »
Ja Meyle verkar vara ett säkert kort, se mitt missöde med ett annat märke under sommaren http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1842.180
Tyckte att det var OK att köpa alla grejor för stötdämpar bytet från ett och samma ställe så allt var på plats på en gång.
Och det är ju lite så som uttrycket "snål spar å fan tar" ibland när man vill hålla kostnader nere, det är ju heller inte lätt att veta vad en nät firma
skickar till dig vid en beställning då dom ofta i sin tur har fler leverantörer och tar det som finns på hyllan.
Kan vara en god idé att kolla fabrikat med firman innan man lägger sin beställning.
Har sett att vissa visar vilka det finns att välja mellen fabrikat, eller om det bara är ett, de e ju bra.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Reklampartners