Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 71914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
CarpeDiems blogg
« Svar #45 skrivet: mars 04, 2012, 10:17:58 »
Det är verkligen inte bra kan jag säga. Felet är att flera gånger har jag fått agera som budbilsförare åt verkstan och hämtat delar från "Feltema" Tycker det är riktigt synd om kunder som lämnar in bilen och får "Feltema"-grejer monterade, kvalitét är ju vad "Feltema" inte har och jag känner att man vill inte vara delaktig i alla fuskjobb. Annat problem är avståndet, det är alldeles för långt att åka till/från jobbet. Lägger ner minst 3 timmar tur/retur och när jag är framme vid verkstan så är man redan trött pga resan. Igår kväll kom jag hem till lägenheten kvart över sju och då slutade jag från jobbet klockan 5, bara att räkna ut hur lång tid det tog och då är det inkl väntetid till både buss och pendeltåg. Arbetarna pratar inte heller svenska utan istället pratas det på deras språk och självklart förstår jag inte vad de säger så då står man där som ett fån och känner sig utanför, jag måste kunna förstå vad folk säger vilket i det här fallet inte gäller angående verkstan. Kommer skicka sms till verkstadschefen på måndag och säga att jag avslutar praktiken där och tacka för tiden även om den är kortvarig. Jag vägrar vara delaktig i oegentligheter, kan inte begripa att verkstan är en auktoriserad Meca-verkstad men ändå handlar bildelar från "Feltema" med världens skit kvalité. Från dom har jag hämtat mellanljuddämpare till en Saab 9-3, skivbroms höger bak och bromsok höger bak och avgasklämma med en diameter på 45 mm.

Sen så förstår jag inte varför verkstadschefen börjar snacka om intyg här och där, han ber mig fixa ett bevis på att jag är där på praktik för han börjar snacka om att ifall nån frågar vem jag är och han har inget papper om praktik så skulle det misstänkas att han betalar mig svart :/ Vad han inte tänkte på är att jag åker också dit, trist att han bara tänker på sig själv.
Får försöka hitta nåt annat, men om inte så vill jag koncentrera mig på skolan om jag ska kunna hinna klart med matte kursen innan maj vilket är mitt mål.

Mvh/CarpeDiem

Hej!
Jag håller med övriga, att skicka sms för att avsluta ett praktikplats eller ett jobb är inte snyggt.

Ett bra sätt är att ringa eller ännu finare att åka dit och tala om med saklighet och vårdat språk hela vägen vad du vill, och som fin/snygg gest/avslut skaka hand och lämna platsen med hög buret huvud...det växer man på i längden.
Som bonus kan man slippa en aggression tillbaka, den har du då tagit ner till en låg eller ännu bättre en obefintlig nivå. Det kommer han förhoppningsvis komma ihåg till din fördel för annat du kommer att göra i framtiden.
Mvh /// Leif

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
CarpeDiems blogg
« Svar #46 skrivet: mars 04, 2012, 11:08:46 »
Som sagt, tråkigt att det inte blev som du tänkt dig. Men du är åtminstone en erfarenhet rikare. Som tidigare nämnt bör du undvika att skicka ett sms. Ta det via telefon eller mellan fyra ögon.
Trodde konceptet med Meca-verkstäder var att de jobbar uteslutande med delar som Meca köper in.
Hoppas det går bra med matematik-kursen.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
CarpeDiems blogg
« Svar #47 skrivet: mars 04, 2012, 11:27:53 »
Det var jätte tråkigt att höra att praktikplatsen var en besvikelse.
Hoppas du hittar något annat, och som är lite närmare där du bor, så du slipper pendlandet. Jag säger som dom andra, skicka inte sms, ring och prata med din verkstadschef, eller ännu bättre, du kanske kan åka dit och ta det muntligt? Hoppas att det löser sig för dig, uppdatera gärna hur det går.
Lycka till nu med allt!!

BMW M3 E92

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #48 skrivet: mars 04, 2012, 15:59:42 »
Visst är det tråkigt men det handlar om hur jag känner och detta är något som jag inte vill vara delaktig. För mig är det viktigt att kunna trivas på jobbet om det ska gå bra. Vinner ingenting på att vantrivas på en arbetsplats och låtsas om saken. Jag tror att de flesta utav er tycker och känner likadant, dvs att man måste trivas på en arbetsplats och man jobbar i många år på samma ställe tills man känner för att byta till nåt annat men jag tror att ni förstår min poäng.

Självklart vantrivs jag pga för långt avstånd och folk på verkstan pratar annat språk än svenska, det är inte roligt att sitta/stå där som ett fån och inte förstår vad de säger. De skulle säkert känna samma sak om de jobbade på en firma med en massa svenskar och de förstår inte. Exakt likadant men ni förstår min poäng.

Det här med sms fick jag upp i huvudet för att man är riktigt förbannad, när jag är arg så tänker man inte riktigt och säger saker som man egentligen inte menar. Visst vill ingen arbetsgivare ha sms vilket jag kan förstå. Men det borde väl inte spela någon roll, även om jag är bara praktikant? Hursomhelst, jag ringer verkstadschefen imorgon efter skolan.

Jag sa aldrig att det är konstigt att verkstadschefen vill ha intyg men eftersom detta är en praktikplats jag fixade själv med lite hjälp av min mor, hur ska jag kunna fixa ett papper? Självklart är det hans ansvar om nånting händer med mig eller jag orsakar skador men han borde ju vara medveten om det istället för att spela dum och låtsas. Sen är jag inte där för att jobba svart, utan vill ha arbetslivserfarenhet så att man kan söka jobb på andra verkstäder som söker folk med några års erfarenhet. Att fixa papper eller intyg blir inte lätt men det spelar ingen roll för min del eftersom praktiken är över, ska vara proffsig och ringa honom efter era råd angående sms till arbetsgivare. Jag har ju inte haft jobb med anställning utan mest praktik och vet inte hur man ska sluta jobbet på ett proffsigt sätt men vill tacka allihopa för att ni lyssnade :)

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
CarpeDiems blogg
« Svar #49 skrivet: mars 04, 2012, 16:53:26 »
 Det är så att du går i skola, praktikplats ingår under skoltid därmed din lärare ska se till att du får ett intyg som intyga att du går på praktikplats under skotid för att skaffa dig preliminär arbetserfarenhet.
Det är den intyg som verkstadschefen vill har och det är skola som skriver en sådan plus att du får några blad med övriga frågor att fylla på som berätta vad du gör, vad du lär dig och lite till.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
CarpeDiems blogg
« Svar #50 skrivet: mars 04, 2012, 17:37:56 »
Alain: Jag förstår precis vad du menar men nu är det så att man studerar matte A på komvux och någon fordonskurs finns inte så därför är det svårt för mig att fixa ett intyg. Eftersom jag ordnade praktik själv med lite hjälp av min mor så är inte skolan inblandad. Min mor känner en väninna som känner verkstadschefen. Jag förstår inte hur man ska fixa ett intyg men hursomhelst så ska praktiken avslutas imorgon med ett telefonsamtal.

MvhCarpeDiem
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
CarpeDiems blogg
« Svar #51 skrivet: mars 04, 2012, 18:20:46 »
OK! nu är jag med.
Du fick den praktisk plats som privat, det har ingenting att göra med skola.
Då i egentligen ska detta gå igenom arbetsförmedlingen, han får inte ta emot dig som praktikante, du har inte eller nånt intyg att ge till honom, det är förståndigt därmed kan du inte stanna hos honom om han inte deklarerar dig.
Praktikanten är någon som skickas från yrkesutbildningskola till en praktikplats för att praktiserar och skaffa sig yrkeskompetens.

Eftersom du går på en matteskurs vet jag inte om du ingår som arbetslös eller arbetssökande.
Jag skulle rekommenderar dig att ta dig till arbetsförmedlingen och prata med dem.

Syftet med praktik är att du ska göra praktik på en arbetsplats för att få yrkespraktik, yrkesorientering eller yrkeslivserfarenhet. Praktiken kan pågå maximalt sex månader.
Om du är arbetslös eller riskerar att bli arbetslös och är inskriven som arbetssökande hos oss på Arbetsförmedlingen och behöver praktik, yrkespraktik eller yrkeslivserfarenhet kan få praktik för att lättare få ett arbete.
Lite kött på ben.
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec5127ddccec778000492/praktik_sok.pdf

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
CarpeDiems blogg
« Svar #52 skrivet: mars 06, 2012, 22:46:32 »
Idag var det en ganska bra dag :) Skola från klockan 8:30 till 12:00, självklart var det raster mellan ;) Efter skolan åkte jag hem och käkade lunch och vila en stund. Gick ut sen och gjorde ett ärende som tog 30 min ungefär :) Var hungrig igen så åkte hem till världens bästa mor och käkade hehe :P Hämtade syrrans bil och hade den i några timmar så åkte förbi till Preem-macken och snackade lite med personalen, är ju stammis där hehe ;) Jag ringde min barndomsvän och pratade lite, han bad mig komma förbi till hans hus så åkte till honom och vi snackade en stund tills syrran ringde och ville ha skjuts hem så åkte och hämtade henne och tillbaka till lägenheten. Körde hem till barndomsvännen och hjälpte honom med att flytta lite grejer och det gick bra. Vi drack kaffe och hade trevligt, pratade om gamla tider osv. Det var min dag :)

Mvh/CarpeDiem
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
CarpeDiems blogg
« Svar #53 skrivet: mars 06, 2012, 23:01:22 »
Du har haft en trevlig dag, men hur gick det med chefen till verkstad?
Har du vart där?

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
CarpeDiems blogg
« Svar #54 skrivet: mars 06, 2012, 23:13:50 »
Jovisst var det en trevlig dag :) Har inte pratat med verkstadschefen för man har fullt upp med skola, läxor, omprov, läxhjälp osv hehe :P Hursomhelst, ringer honom efter skolan och förklarar situationen. Jag skulle helst åka dit men har ingen biljett att åka på med kommunal trafik och syrrans bruksbil har inte tillräckligt med soppa så bättre att jag ringer istället.

Mvh/CarpeDiem
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
CarpeDiems blogg
« Svar #55 skrivet: mars 07, 2012, 11:05:36 »
För en stund sen ringde jag till verkstadschefen och sa kort och gott att man avslutar praktiken och tackar för tiden trots att den var kortvarig, han blev varken arg eller sur utan var trevlig i tonen och sa tack själv. Enda som jag tycker är tokigt är att man först ringde till kontorsnumret men nån annan svarade och frågade vem jag är. Blev lite förvånad så jag var ändå tvungen att ringa till verkstadschefens mobiltelefon trots allt men hursomhelst så jobbar jag inte kvar där och det känns skönt. Nu ska jag till skolan ;D

Mvh/CarpeDiem
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
CarpeDiems blogg
« Svar #56 skrivet: mars 07, 2012, 12:57:29 »
Skönt att det löste sig smidigt.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
CarpeDiems blogg
« Svar #57 skrivet: mars 07, 2012, 13:42:31 »
För en stund sen ringde jag till verkstadschefen och sa kort och gott att man avslutar praktiken och tackar för tiden trots att den var kortvarig, han blev varken arg eller sur utan var trevlig i tonen och sa tack själv. Enda som jag tycker är tokigt är att man först ringde till kontorsnumret men nån annan svarade och frågade vem jag är. Blev lite förvånad så jag var ändå tvungen att ringa till verkstadschefens mobiltelefon trots allt men hursomhelst så jobbar jag inte kvar där och det känns skönt. Nu ska jag till skolan ;D

Mvh/CarpeDiem

Härligt att det avslutades på ett snyggt sätt....det lönar sig alltid ;)

Lycka till i skolan!

Utloggad Dieselkungen

• Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 931
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
CarpeDiems blogg
« Svar #58 skrivet: mars 07, 2012, 14:47:36 »
Gott att det löste smidigt   8)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
CarpeDiems blogg
« Svar #59 skrivet: mars 07, 2012, 18:38:18 »
Det var en tråkig historia.  :(  Alain har redan förklarat hur det fungerar med praktik, så även om ditt initiativ var gott att ordna på egen hand så måste du göra det "inom systemet" nästa gång. Gör du det som arbetssökande via Arbetsförmedlingen får man väl en viss lön också? I vilket fall som helst, gör det rätt så du får riktiga intyg/betyg som du kan lägga till i ditt CV, och inte minst så du är försäkrad på din praktikplats.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners