Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vinterskrot Compacten  (läst 13100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: Vinterskrot Compacten
« Svar #15 skrivet: september 04, 2010, 20:48:29 »
Det är rätt håll, du kan vara lugn!  ;) Det ska finnas en markering på "örat" och en pil på bussningen, fanns inte detta?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
« Svar #16 skrivet: september 05, 2010, 00:36:36 »
Det är rätt håll, du kan vara lugn!  ;) Det ska finnas en markering på "örat" och en pil på bussningen, fanns inte detta?
Jodå bara skoja  :D  Har allt tjuvläst lite på Rejsa om liknande operationer.
Men nu blir man ju lite nyfiken på vad man skulle behöva göra härnäst för att bättra på väghålningen ännu mer. För att få en stabilare vinter racer  :)
Kraftigare beg krägningshämmare kanske så kan man byta dom bussningarna till nya ochså ...Hmm eller är det överdrivet..

Skönt med fräscha delar. Kan tänka mig att det blev ett klart lyft.
Ja det var helt klart värt några timmars jobb. Helt utan avdragare bara värmepistol o bågfil för att få loss.
Sedan tryck in dom nya med skruvstädd i hållaren. Smörja och klubba för att få på bärarmen.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #17 skrivet: september 05, 2010, 14:59:16 »
Tror jag kommit på varför jag alltid tyckt vinterskrot compacten kränger och känns vinglig.
Vet inte hur jag lyckats missa det men jag har ingen krängningshämmare alls  :o  i bak på min 316i -95 .
Men(dom tomma) skruvfästena under karossen ser ut att finnas vad jag kan se ..

Försökte hitta nåt på google om det såldes 316i compacter utan bak krängningshämmare och det verkar det ha gjorts i ett bas (snik) utförande  ;D
Men hittade ochså några träffar på att M3åkare tar ibland bort den bakre krängaren vid race för bättre fäste  ???
Fast då med kraftigare dämpare eller fjädrar. Läs mer på länkarna här typ :

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f12/e36-m3-rear-anti-roll-bar-left-removed-t40791/
Eller
http://www.dtmpower.net/forum/e36-3-series/39735-e36-suspension-analysis-roll-gradient-load-transfer-understeer-gradient.html
Då har man lärt sig nått nytt igen  ;)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #18 skrivet: september 05, 2010, 18:33:01 »
Men hittade ochså några träffar på att M3åkare tar ibland bort den bakre krängaren vid race för bättre fäste  ???
Fast då med kraftigare dämpare eller fjädrar.

Vet att en del rallyåkare gör samma sak när det är väldigt gropig asfalt att åka på.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #19 skrivet: september 06, 2010, 18:54:13 »
Du kan lugnt montera en kränghämmare bak, du har inte effekt nog att dra loss bakhjulen ändå! ;) När jag kör på bana med min (förvisso R-däck med långt bättre fäste) så har jag inget behov av diffbroms trots att jag har en lite grövre 323ti-krängare bak på min. Men det är helt riktigt att en del rejsare plockar av sina krängare för bättre drivhjulsfäste, då får man följsammare chassie. Men att köra med eller utan är en vetenskap, beror nog mer på vad man föredrar för egenskaper.
Jag har en bakre krängare liggandes till 318ti (14mm) från min egen ifall du är intresserad. Jag uppgraderade till 323ti´s (16mm) krängare. Har dock inga fästen eller länkarmar (sitter i ändarna och går till bärarmarna) till den.
Vill du bygga vidare på Compacten kan jag rekommendera att handla komplett väghållningskit på ebay.de, löjligt billigt! Jag kör med ett sådant på min nu, funkar kanon till busig vardagskörning. Dock väl mesigt för banåka med R-däck, men absolut grymt prisvärt. Kolla här för exempel: http://cgi.ebay.de/TC-TECH-Sportfahrwerk-60-40mm-BMW-E36-6Zyl-Compact-/160449044860?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item255b82217c
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #20 skrivet: september 06, 2010, 20:37:39 »
Tack för den ebay länken Davve, Det verkar prisvärt helt klart mot svenska säljare.
Måste bara hitta nån som kan lite tyska för att förstå hela annonsen och räkna frakt mm.
Vet inte hur jag ska göra med dämpar byte mm ännu men bra att veta att det finns till bra pris.

Är intresserad av beg krängarm. Var hos min lokala skrot idag på väg till jobbet. Han hadde inne 2st compacter båda var 316i och båda saknade bakre kränghämmare. Skrotnissen sa att han har inte tagit av dom. Men hadde även nån e36 coupe inne ochså men dom krängarna passar väll inte om man kollar enligt reolm. Så släng inte din gamla 14mm förräns jag vet hur det blir med min bil   ;)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #21 skrivet: september 07, 2010, 17:55:24 »

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #22 skrivet: september 11, 2010, 21:09:59 »
Det är lustigt vad fort man anpassar körstilen och hastighet efter bilen.
Känner inte att bilen är så vinglig som jag tyckte direkt efter sommar bilbytet .
Och dom där fram bussningarna var nog verkligen dax att byta.

Annars inte hänt så mycket med compacten.
Har beställt nya framhögtalare o förstärkare från DD är visst nån kampanj med typ utgående årsmodeller på dom nu.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #23 skrivet: september 18, 2010, 19:34:38 »
Har fått mina nya framhögtalare och förstärkare. Börjat plannera lite hur jag ska montera dom.

Gjorde ett annat ovanligt byte i veckan. Städade ur förådet på fyra Bmw plåtfälgar med gamladäck. Åkte sedan och hörde med min lokala skrot om en hatthylla till compacten som jag alltid saknat. Jodå det var ok med byte raktöver till en hatthylla han hadde i en compact stående.
Så nu har man lyxat till vinterskroten med hatthylla ochså  ::)   ;D hehe

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #24 skrivet: oktober 17, 2010, 15:13:31 »
Ska nog sälja av vinterskrot compacten på Blocket. Men vad ska jag ha för utgångspris ?
Och hur är bäst att skriva annonsen typ:

-95 BMW 316i Compact .
Skattad,besiktigad, 24360mil, Löstagbar dragkrok,
Fönster hissar, Lilla färddatorn men saknar AC.
Sliten men startar och fungerar bra.
Pris..

ps/Han inte få i nya högtalarna men original bmw fungerar ihop med Kenwood cdradion.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #25 skrivet: oktober 17, 2010, 15:19:33 »
Ungefär vad hade du tänkt dig för prisnivå?

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #26 skrivet: oktober 17, 2010, 15:55:30 »
Ungefär vad hade du tänkt dig för prisnivå?
Har inte tänkt nån nivå mest bara bli av med för mesta möjliga naturligtvis.
Får väll kolla blockets annonser på liknande och lägga mig i billigare halvan av prisnivå annars på liknande.

Men hur skriver man en lockande annons i text  :)
Vad är inte bra, förutom stavfel.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #27 skrivet: oktober 17, 2010, 17:04:42 »
Har inte tänkt nån nivå mest bara bli av med för mesta möjliga naturligtvis.
Får väll kolla blockets annonser på liknande och lägga mig i billigare halvan av prisnivå annars på liknande.

Men hur skriver man en lockande annons i text  :)
Vad är inte bra, förutom stavfel.

Din början till annons i förra inlägget ser helt OK ut. Bra att vara så sanningsenlig som möjligt.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #28 skrivet: oktober 18, 2010, 19:50:11 »
Jag tycker din annonstext har en bra början. Man kan vara lite tydligare med besiktigad t.o.m. 11???? och skattad t.o.m. 11????
Finns sommar och vinterdäck till skriver du det, gärna skicket på dem.
Var hellre ärlig med skavanker än tvärtom, brer du på om bilens skick blir tillkomna spekulanter bara besvikna när de upptäcker att du förskönat bilen.
316i Compact har M43B16 = kamkedja vilket kan vara värt att nämna.

Hade du sålt den tidigare kunde jag köpt den då den har dragkrok.  ;)

Lycka till!

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #29 skrivet: oktober 18, 2010, 20:16:23 »
Jag tycker din annonstext har en bra början. Man kan vara lite tydligare med besiktigad t.o.m. 11???? och skattad t.o.m. 11????
Finns sommar och vinterdäck till skriver du det, gärna skicket på dem.
Var hellre ärlig med skavanker än tvärtom, brer du på om bilens skick blir tillkomna spekulanter bara besvikna när de upptäcker att du förskönat bilen.
316i Compact har M43B16 = kamkedja vilket kan vara värt att nämna.

Hade du sålt den tidigare kunde jag köpt den då den har dragkrok.  ;)

Lycka till!
Tack för många bra ider att tänka med sälj annonsen.
Ja kamkedja motor tänkte jag själv på när jag valde denna vid inköp.Hadde jag redan glömt helt  :)
Dragkrok var ett annat krav jag hadde då.

Ja hadde inte bestämt mig tidigare hur jag ville göra med vinter compacten tidigare.
Därför kom den inte ut tidigare.
Velade länge då den går billigt och inte kostat några större utgifter  ;)

Reklampartners