Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #195 skrivet: juni 20, 2013, 03:56:03 »
Välkommen till min vardag, tur att jag har automat, ibland e de så man kan få eksem här i 08 träsket, gäller även i ytterområdena.
Appropå förbrukning, avverkade väl runt 400 mil förra året genom Holland, Tyskland å Danmark, snittade på 0,8 på hela trippen (laddade väl några gånger), i och för sig är det ju en 525'a men det är ju helt OK när man även tänker på att vagnen e 12 år.

525/523orna går det att komma ner på riktigt låga förbrukningssiffror med. När jag hade 750 e38 med v12 och automat var "rekordet" 0,79l/mil, det var Sundvall-Gävle t&r. En 5,4lites V12a med automat går alltså billigare landsvägskörning än en 6-växlad V8a manuell. Siffrorna på färddatorn får man ta med som sagt en viss skepticism, -men så fel visar de inte.

V12a med automat går "snålare" än en M5, det var lite av en besvikelse...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #196 skrivet: juni 20, 2013, 12:44:06 »
Kan intyga det du skriver, Jens, hade också låg förbrukning med min fd 750 när jag körde lugnt men klart att när man vill leka lite då förbrukningen stiger uppåt.
V12 E38 var den bästa BMW jag har haft men är nu mycket nöjd med min X5 4.4i. ;)
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #197 skrivet: juli 02, 2013, 20:35:31 »
M5an rullar på och går som ett skott. Men ett problem med den som blir mer och mer irriterande är att låsknapparna kärvar, -allihop, lite när dom vill. När man låser upp eller låser är det sällan alla följer med. Det är tydligen ganska vanligt, men det är lite gruvsamt att lossa dörrsidorna med airbags m.m. Ska vara bara att göra rent mekanismen och smörja upp den igen.

Är också lite orolig att det ska bli gnissel eller annat oljud när man satt ihop allt igen. Är det någon som gjort detta med gott resultat?

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: M5 2001
« Svar #198 skrivet: juli 02, 2013, 20:53:34 »
Jag rev dörrsidorna i 320 e46 jag hade. O jag tycker att de gick fint o få tillbaka allt utan att de börja gnissla. Välbyggda dörrsidor. Är nog samma i e39. Bara va försiktigt me clipsen alt köpa nya på en gång :)

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #199 skrivet: juli 02, 2013, 22:19:34 »
Jag är mest rädd för airbagarna egentligen, fast jag vet att det är lugnt om batteriet varit urkopplat ett tag. :-[ :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: M5 2001
« Svar #200 skrivet: juli 02, 2013, 22:36:00 »
Ok. Ja de är inge fara me dem :) som du sa så räcker de o koppla bort batteriet i typ 30min. Sen är de bara greja :)
Har kopplat bort airbags x antal ggr o än har de inte hänt nåt :)

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #201 skrivet: juli 28, 2013, 20:42:46 »
Drygt 100mil med M5an i helgen, har varit nere i fjollträsk bl. a. Flöt på i lagom tempo förutom en "incident". Jag brukar köra lugnt och ansvarsfullt men jag måste erkänna att det här var lite dumt. Tvåfiligt och ingen större fara för någon annan än mig själv, men rätt korkat.

Det var tvåfiligt och gick precis ner till enfiligt när en Audi R8 trycker sig förbi och framför. Den lät väldigt högt, men fantastiskt vackert. :) Den låg precis i röven på bilen framför och det flöt i ca 80km/h på den enfiliga sträckan. Jag tänkte att jag kan förnedra mig lite så snubben i R8an kan få visa varför han köpt en 2-sitsig bil för över en miljon.

Jag gick ner på 3an och när det blev tvåfiligt igen så brölade Audin iväg och jag efter, jag hörde hans motorljud långt över 130km/h fast jag höll full gas också!  ??? Jag höll stumt och avståndet minskade inte ett dugg, var uppe runt 230-240km/h när vi blev tvungna att bromsa in för att det blev enfiligt igen. Två sådana repor blev det med samma resultat, -jämnt skägg.

Jag tog regnummret på den för att kolla upp vad det var för modell, tänkte att det måste vara en tidig variant med 420Hk, -men icke. Det var en 5,2 FSI V10 på 520Hk! Det borde skilja minst 2sek 100-200km/h.

Tror inte han fegade, men det vet man inte. Men ljudnivån på den bilen får mig att misstänka att han har "trimmat sönder den" eller så var han oduglig att köra/växla. Vore kul att höra hur han förklarar för polaren bredvid hur en "gammal" 4-dörrars sedan hänger på över 200km/h.  ;D

Jag "vann" ingenting, och inte han heller. Men han förlorade något, -det gjorde inte jag.  8)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #202 skrivet: juli 28, 2013, 21:30:05 »
Kul att du kunde visa honom hur går en M5, han kanske får någonting att tänka vid nästa köp.;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
M5 2001
« Svar #203 skrivet: juli 30, 2013, 09:14:11 »
M5an rullar på och går som ett skott. Men ett problem med den som blir mer och mer irriterande är att låsknapparna kärvar, -allihop, lite när dom vill. När man låser upp eller låser är det sällan alla följer med. Det är tydligen ganska vanligt, men det är lite gruvsamt att lossa dörrsidorna med airbags m.m. Ska vara bara att göra rent mekanismen och smörja upp den igen.

Är också lite orolig att det ska bli gnissel eller annat oljud när man satt ihop allt igen. Är det någon som gjort detta med gott resultat?

Har haft mina dörrsidor borta ett par gånger och det är fortfarande tyst i dörrarna, plättlätt att plocka bort dessa, det man kan tänka på är att klämma till klippset som hör till inre handtaget så det blir lite stummare.
Krockpåsarna är det inga problem med, första gången missade jag att koppla ur batteriet och det gick bra.

Drygt 100mil med M5an i helgen, har varit nere i fjollträsk bl. a. Flöt på i lagom tempo förutom en "incident". Jag brukar köra lugnt och ansvarsfullt men jag måste erkänna att det här var lite dumt. Tvåfiligt och ingen större fara för någon annan än mig själv, men rätt korkat.
Samvetet brukar säga till efteråt men samtidigt känns det hur skönt som helst att visa "tänderna" och att gammalt inte alltid är sämst.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #204 skrivet: september 13, 2013, 23:54:38 »
Passerade 13 000mil på mätaren i veckan. Som vanligt så var jag beredd på det här och var lite laddad för att se den "slå om". Men något som är ännu mer vanligt är att jag är förvirrad, -så jag missade det så klart.  :-[

Med digital visning av siffrorna så är det ju rätt ointressant ändå iofs. När det var mekaniska rullar med siffror på så var det verkligen värt att titta på. Det var lätt att tappa fokus på själva körningen bara för att man ville se mekaniken snurra.  :)

Men den går bra, och att milen tickar på kan jag leva med. :-)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #205 skrivet: september 14, 2013, 00:03:05 »
Tyvärr är man inte på 60 talet länge och måste leva med utveklingen. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #206 skrivet: september 14, 2013, 00:27:55 »
Tyvärr är man inte på 60 talet länge och måste leva med utveklingen. ;)
Haha, ja det är sant. Men för drygt 20 år sen när jag köpte mina första bilar så var det ju mekaniska km-räknare. Dom hängde med ett tag in på 90-talet.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #207 skrivet: september 14, 2013, 01:05:06 »
Vet att dom äldre gick till 10000 mil och därefter rullade den tillbaka på noll då var man inte rädd att köra om och om igen, det var tider det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #208 skrivet: september 23, 2013, 20:34:03 »
Haha, ja det är sant. Men för drygt 20 år sen när jag köpte mina första bilar så var det ju mekaniska km-räknare. Dom hängde med ett tag in på 90-talet.
2000-talet på Omega-skrället jag hade...  ;)  Missade själv 15000-mil häromveckan på Audin.  :(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #209 skrivet: oktober 29, 2013, 22:39:31 »
Inte mycket uppdaterat här på ett tag och inte mycket har hänt heller. Har jobbat alldeles för mycket ett tag nu så jag har inte orkat ta tag i någonting egentligen. Men nu är M5an avställd och står torrt och fint i det stora garaget. Ska byta till avställningsdäcken i veckan och sätta på ctek-laddaren såklart.  :)

Köpte en "ny" vinterbil också för ett tag sen, en Subaru Legacy 2001. Blev tvungen att fixa lite med den också, -vilket jag inte hade planerat för. Jag är inte van med att behöva laga Subarus då dom jag haft tidigare bara gått och gått. Men det var fel jag "fick på köpet" lite dåligt batteri och ett hjullager. Lite strul med en trilskandes ABS-lampa som vill tändas sporadiskt också, men priset var rätt så den är ett fynd (än så länge)  ;D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners