Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #150 skrivet: juni 22, 2012, 02:52:44 »
Det är något med denna dagen. Jag vet inte vem jag har gjort ont, men idag straffas jag iaf.

Fjärrkontrollen till ljud/bild/ljus -systemet har upptäckt sitt eget liv och hysteriskt kört "auto fire" på mute-knappen. Tömt batterierna var okej, men när man stoppar i nya och det blir en massa releär som klickar hysteriskt, så blir man tröttare än man trodde möjligt. Fjärrkontrollen är knappt 25 år, borde väl tåla några år till. :(

Dom går ju runt hörn och omöjliga vinklar dom här, men jag fick gömma fjärrkontrollen i soffan, troligen fortfarande skickandes ut "mute"-signaler.  Men i dom dammiga arkiven trålade man fram några alternativ. Det är skönt att vara prylnörd. :) Ingen av alternativen vägde under ett kilo dock. Men nu kan jag styra ljus och ljud igen. :-[

Men jag tror på en kosmisk rättvisa i slutändan, jag har haft en onaturlig tur ibland, så jag tar oflytet idag som ett ytterst tillfälligt motlut. 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
M5 2001
« Svar #151 skrivet: juni 22, 2012, 08:57:48 »
Så kan det går, ibland kan man känna sig förföljd av de goda eller onda då kan man vara super glad eller arg på en dag eller fler pga en händelse
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #152 skrivet: juni 23, 2012, 01:07:04 »
Det vart inte den bästa midsommarmorgon jag upplevt. Men man får väl bita ihop och inse att det inte kan var kul jämnt.
Mycket har varit motigt ett tag nu, en del har jag skrivit om här, men det mesta har jag inte nämnt. Men nog är det märkligt att när det börjar gå lite dåligt på någon front så exploderar det på alla fronter.

Bedövning i ögat och några försök med tops var inte det som fungerade för att plocka ut den fastnade linsen. Ännu mera bedövning och spatel och tång var det som löste problemet. Det var värre än någon upplevelse jag upplevt någonsin inom sjukvården.  Brutna ben och fingrar kan man ta med en klackspark. (förutom när jag bröt av hälbenet då  :) ).

Men linsen kom ut och jag vart informerad i receptionen om att jag har uppnått gränsen för högkostnadsskydd. Händer det sig så att jag gör illa mig igen, så får jag gratis sjukvård.

Jag tyckte det var lite kul så jag sa till den söta receptionisten att; -då ses vi snart igen då!
Vet inte om det var hon eller jag som saknade humor, men hon rörde inte en min och gav mig en blick så att jag frös trots värmeböljan...

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #153 skrivet: juni 23, 2012, 10:28:03 »
Men linsen kom ut och jag vart informerad i receptionen om att jag har uppnått gränsen för högkostnadsskydd. Händer det sig så att jag gör illa mig igen, så får jag gratis sjukvård.

Jag tyckte det var lite kul så jag sa till den söta receptionisten att; -då ses vi snart igen då!
Vet inte om det var hon eller jag som saknade humor, men hon rörde inte en min och gav mig en blick så att jag frös trots värmeböljan...

Jo du förstår väl att vi som verkligen betalar skatt inte kan hålla på att utnyttja sjukvården, finns ju andra som tydligen är mer värda och skall åtnjuta exakt samma service utan att ens befinna sig i landet lagligt.

Bra att lins skrället kom ut, jag kör med glasögon.  ;)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #154 skrivet: juni 23, 2012, 12:06:14 »
Hoppas att du inte lider för mycket, har också glasögon och inte vill har linser just pga sådana problem som kan åstadkomma eller annat.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #155 skrivet: juni 23, 2012, 16:24:02 »
Jo du förstår väl att vi som verkligen betalar skatt inte kan hålla på att utnyttja sjukvården, finns ju andra som tydligen är mer värda och skall åtnjuta exakt samma service utan att ens befinna sig i landet lagligt.

Bra att lins skrället kom ut, jag kör med glasögon.  ;)

Lagligt eller inte i landet, människor som behöver vård behöver vård, kan inte se att man ser ett högre värde i det ena livet än det andra i det här fallet.  På vilket "tydligt" sätt blev jag mindre värd i sjukvårdens ögon för att jag har svenskt medborgarskap?

Jag anar en viss bitterhet här också ;) , om än inte av samma anledning. Jag betalar hundratusentals kronor i skatt varje år. Men jag kan inte på något sätt se att jag blivit behandlad på annat sätt än någon annan, oavsett inkomst eller bakgrund. Lindrig sak jag råkade ut för nu, det råkade bli så att jag har varit på ortopeden och andra avdelningar tillräckligt många gånger så att jag passerade gränsen för högkostnadsskydd som ligger på drygt tusenlappen per år.

Bryter jag något ben igen, eller på annat sätt ställer till det så att jag behöver hjälp på sjukhus eller vårdcentral så behöver jag inte betala 200-300kr för varje besök. En summa som är löjligt låg mot vad det verkligen kostar. Jag skulle gärna betala den avgiften fortsättningsvis om olyckan är framme igen, men nu har jag i år uppnått en gräns för vad som är enligt politiska beslut är det mesta man ska betala per år.

Blir en glasögon-orm ett tag nu, men jag kommer att gå tillbaka till linser igen.

Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #156 skrivet: juni 23, 2012, 18:57:34 »

Fjärrkontrollen till ljud/bild/ljus -systemet har upptäckt sitt eget liv och hysteriskt kört "auto fire" på mute-knappen. Tömt batterierna var okej, men när man stoppar i nya och det blir en massa releär som klickar hysteriskt, så blir man tröttare än man trodde möjligt. Fjärrkontrollen är knappt 25 år, borde väl tåla några år till. :(

Dom går ju runt hörn och omöjliga vinklar dom här, men jag fick gömma fjärrkontrollen i soffan, troligen fortfarande skickandes ut "mute"-signaler.  Men i dom dammiga arkiven trålade man fram några alternativ. Det är skönt att vara prylnörd. :) Ingen av alternativen vägde under ett kilo dock. Men nu kan jag styra ljus och ljud igen. :-[

Jag har lappat ihop en "enhands"-fjärrkontroll igen. En total indränkning i sprit och upp-putsning av alla kontaktytor löste problemet. Finns det någon annan än jag som är så korkad som håller på med antikviteter som dessa? Men en fjärrkontroll ska ha motorer i sig, likaså TVn.  :) ???
Den längst till vänster är lite sliten nu...

M5an får stå tills i morgon. Då ska jag läsa av felkoderna.
Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #157 skrivet: juni 23, 2012, 19:13:29 »
Bang Olofson till vänster?
Köpte en sådan tv som begagnad till sovrummet för 15år sent, fungerar fortfarande hur bra som helst.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #158 skrivet: juni 23, 2012, 19:53:22 »
Bang Olofson till vänster?
Köpte en sådan tv som begagnad till sovrummet för 15år sent, fungerar fortfarande hur bra som helst.

Det blev ett dåligt foto från mig, -men det är bara Bang & Olufsen, styr ljud, bild och ljus med Dansk teknik.
Vansinnigt bra kvalitet och spjutspetsteknik på 80 och 90-talet, till viss del in på 2000-talet också.

Fränt är också att det går idag att köpa en ny fjärrkontroll till sin gamla anläggning hos godtycklig B&O-handlare, en likadan fjärr, (som för 25 år sen) -eller en modern spelar ingen roll, dom är kompatibla. -Prova med det på något annat märke...
Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #159 skrivet: juni 23, 2012, 20:16:32 »
Sorry! det är som du säger: Bang & Olufsen.  ;)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #160 skrivet: juni 30, 2012, 07:26:20 »
Läste av felkoderna med mitt gamla Car soft-system. Det sa att värmekretsen på ena lambdasonden var trasig.
Köpte en ny på Motor Nord, hade givetvis köpt två om dom hade haft hemma. Verkar vara normal lagervara det här,  men just nu hade dom bara en hemma. Väldigt trevliga är dom på Motor Nord också!

Tyckte det kändes som ett väldigt enkelt och billigt problem, så jag köpte två trisslotter, vinst på båda. :)

Kollade felkoderna igen, nu var det plötsligt två nya. Vet inte om det är bilen, Svenska spel, Carsoft eller någon högre makt som spelar in, men hur svårt kan det vara?  ;D

-Blir inga fler trisslotter på ett tag...
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #161 skrivet: juli 05, 2012, 12:40:16 »
Hur mycket får man på Stena metall för ca 1,8ton skrot? Finns väl en del koppar i kablarna som går att återvinna i.a.f...

Nu går den i limpläge direkt och det finns inga felkoder enligt Carsoft, enligt ett universal OBD2-instrument är det ROM-fel i styrboxen :-[ :o

Ska prova med INPA-felkodsläsare, sen blir det nog att rulla ner den i ett krondike.
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #162 skrivet: juli 13, 2012, 20:12:29 »
Det är väl dags att jag berättar lite vad som händer här, men det är ingen kul historia. :'(

Idag fick jag igång en crackad version av BMWs INPA/Ediabas. Det var inte helt enkelt, det finns en djungel av instruktioner och versioner att ladda ner, men jag fick inte till det. Fick kalla in ett proffs som det tog 5 timmar för att installera det :-) -Helt vansinnigt. Men mycket sket sig på att programmet är gjort för Windows NT och jag har Windows7 64bit, -men han knäckte det till slut!

Nyfiken och taggad gick jag ut till bilen och provade!
-Men vad i h-e!  :o >:(
Kjell&Co felkodsläsare är inte så dålig, trodde inte att denna kod fanns och att det var en bug.
Men Ediabas säger samma sak:

Jag tror att ECUn, motorstyrdonet har gett upp men har startat en tråd på M5board så får vi se hur det utvecklas.
Tror inte riktigt på teorin om spänningsfall som dom är inne på där, men jag ska kolla upp det, det är ju skumt med min motortemp där som hoppar upp och ner. Vet inte vad det kan bero på...

http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5-e52-z8-discussion/208000-trouble-error-code-need-help.html
Jens Larsson

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
M5 2001
« Svar #163 skrivet: juli 15, 2012, 09:08:42 »
Vad trist, hoppas du får ordning på det snart, och så klart helst utan att offra några större summor pengar.
Intressant om Kjell & Co´s felkodsläsare, den bör ju duga åt en amatör som mig. Måste ta och skaffa en snart.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #164 skrivet: juli 28, 2012, 18:10:27 »
Efter mycket efterforskning och samtal med erfarna M5-mekaniker/trimmare så kom vi fram till att det bästa var att lämna in den på BMW för att få en mjukvaru-uppgradering. Det skulle sannolikt inte hjälpa, men ibland har det löst sig med en sådan vid liknande problem.

Jag pratade med killen på BMW som skulle ta sig an min bil och förklarade hela situationen, han höll med om att det var värt att prova men påpekade också att det troligen inte skulle gå. Han är för övrigt en ruskigt kompetent på dessa bilar. Jag är ofta lite skeptisk till verkstäder i allmänhet och märkesverkstäder i synnerhet, men den här killen hade blykoll och känner verkligen till dessa bilar mycket bra och hade varit med om problemet tidigare. Det finns en del egenheter på dessa modeller vid just programuppdateringar som inte finns dokumenterat hos BMW, -men han hade full kontroll på dessa!

Men det gick så klart inte, han provade 2 gånger och bilen tog emot mjukvaran utan konstigheter men problemet kvarstod...
Han ringde upp och bad nästan om ursäkt när han sa att en ny DME skulle kosta 13 500kr och att det var det enda dom skulle kunna göra. :-[
Jobbet han gjorde gick på en tusenlapp och det måste jag säga är billigt. Hade det varit en Audi på VAG så hade det kostat mångdubbelt.

Man måste så klart vara beredd på kostnader när man åker M5, och det är jag. Men det här känns så otippat och onödigt...
Ska kolla upp lite alternativa lösningar som "inte finns enligt BMW" annars är det väl bara att punga upp.  :'(
Jens Larsson

Reklampartners