Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #75 skrivet: augusti 21, 2011, 14:45:47 »
Säkert, så säger alla.  ;)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #76 skrivet: augusti 21, 2011, 23:12:00 »
Det var den jag tänkte på Alain! Men vilka hemska bilder Fredrik ;D Jag är totalt ointresserad av styling, visste inte att det fanns en nisch för detta, haha. Hade ju inte tänkt åka runt med det för att stila, jag tänkte använda det.

;D Om du behöver lasta så har du ju 12m husbuss.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #77 skrivet: augusti 27, 2011, 12:50:29 »
Jag är avslöjad med byxorna nere.... Har nu syrat huven så den är helt rostig, sen slängde jag upp en höbal och en spark på taket. -Nu ser den riktigt cool ut här i skogen.  :D

Men för att återgå till allvaret så fick jag tummen ur och kamkkedjesträckaren i, lätt som en plätt i sig. Men det verkar inte ha fått den effekt jag hoppades på. Vilket är bra iofs, hade den strulat och orsakat missljud så hade det menat att kamkedjan orsakat ljudet med slitage på kedjan i sig, och även på ledningarna för kedjan.

Men nu blir det lite bökigt, renovera VANOSen är ingen stor grej, det gör jag i princip sovandes, vad det gäller packningar och solenoider iaf. Men jag tycker inte att det är det typiska VANOS-rasslet. Man är kanske nojjig, men jag har den uppdaterade varianten som ska slippa dessa problem.

Så vad är det som" rasslar" vid start av varm motor som stått ett tag? Kall motor är det inga ljud...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #78 skrivet: augusti 27, 2011, 12:58:36 »
Det verkar som att du hittade någonting att göra under helg eller närmast dagar, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #79 skrivet: augusti 27, 2011, 14:43:35 »
Jag tror det blir under vintern faktiskt, jag är nog lite löjligt besatt i det här ljudet.
Det är så lågt att ingen som åker med mig hör det, är det VANOSen till trots så vet man att det inte är någon fara för onödigt slitage. Det går så klart att ställa upp trycket till VANOSen, jag har inga problem under drift. Det är vid start med "lagom" varm motor det rasslar några sekunder.

Men jag vill ju att allt ska var perfekt...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #80 skrivet: augusti 27, 2011, 15:08:25 »
Ofta är det så att förare kan höra saker och ting om bilen där passagerare inte äns tänker på. på nånt sätt som förare är man mer på alert.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #81 skrivet: september 07, 2011, 18:15:26 »
Så vad är det som" rasslar" vid start av varm motor som stått ett tag? Kall motor är det inga ljud...
Du kör såklart på rekommenderad olja (el. likvärdig) och rätt viskositet?

Här en annan BMW på takräcke-modet...  ;) Min numera f.d. vinterhäck, såldes förra veckan.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #82 skrivet: september 11, 2011, 22:36:37 »
Det finns ju bara en olja som är rekommenderad till M5 e39, och det är den jag kör på. Riktigt löjligt att bara en olja ska vara godkänd då det garanterat finns minst lika bra oljor från andra tillverkare, det hela är en affärsuppgörelse mellan Castrol och BMW.

Men trots bättre vetande så kör jag på den dyra rekommenderade oljan. Mest bara för att kunna påvisa det vid en eventuell försäljning i framtiden. Oljebranschen är full av myter och osanningar. Men för att slippa förklara mig så kör jag på "rekommenderad" olja. Men faktum är att det finns bättre olja idag på lågprisbutikerna än den bästa olja som fanns när denna bil byggdes.
Jens Larsson

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #83 skrivet: september 12, 2011, 10:28:33 »
Men faktum är att det finns bättre olja idag på lågprisbutikerna än den bästa olja som fanns när denna bil byggdes.
Detta är en sanning jag nyttjar!
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #84 skrivet: oktober 01, 2011, 23:45:17 »
Det blev en riktig långtur med M5an förra helgen, en semestertripp till Norska kusten för havsfiske och familjärt umgänge. Det blev runt 130 mil, 3 vuxna och två barn samt takbox. Förbrukningen stannade på 1,08 enligt datorn, måste säga att det är förvånansvärt dåligt, visst var bilen fullastad, men det var "eco driving" och snittfarten var låg. Den 750 e38 jag hade tidigare låg minst en dl under det i förbrukning, trots V12 och automat.

Men man har ju inte en M5a för att räkna på dropparna :) Det var en rolig tur, drog ur fullt på 2an och 3an vid några tillfällen och barnen skrek av glädje och syrran skrek att hon tappade prylarna hon höll i.  :D

Fann direkt en överman i vridmoment iaf...

Hurtigruten gick direkt nära stugan vi bodde i, från köket:

Jag var den överlägset sämsta fiskaren, men jag gillar inte fisk, hehe. Största fisken var en torsk på 4,2kg. Men eftersom vi hade barn med större delen av tiden så åkte vi aldrig särskilt långt ut, där dom stora fiskarna finns.  Men EKO-lodet ljuger inte, helt stört mycket fisk. När man hittat ett stim så gick det inte att sänka draget till botten, det högg direkt, Makrill och Sej, men Sejen åkte tillbaka då den var i minsta laget. 4 fiskar på några sekunder var inget problem.

Ronny var kungen, drog upp flesta och största fiskarna. Här var det första tillfället vi fick 4 fiskar på ett "kast" Dom var rätt små så dom åkte tillbaka, men det fortsatte med större fiskar.

Syrrans underbart söta döttrar gillade också fiskelivet:

Jag kan verkligen rekommendera detta ställe; Bessaker, litet idylliskt ställe i en mycket märklig natur, slutar aldrig fascineras över de mäktiga fjordarna. 10m från land kan det vara 100m djupt, 40m ut, ja -gissa! Plötsligt bland kobbar och skär där det kan vara flera hundra meter djupt dyker något "grund" upp på runt 40m, då finns det nästan garanterat fisk. Långgrunt och badvänligt :-)  http://www.bessaker.com/

Stugan (den längst ut) vi bodde 7 vuxna och två barn i, flera är inte att rekommendera, men det var faktiskt gott om plats.  :

Vackert så det förslår:

Mindre vackert är denna stilstudie som är min fader i sitt esse, man vet ju vart man har ärvt sin klåfingrighet ifrån iaf! -Rensade av givaren till Ekolodet här.
Jens Larsson

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #85 skrivet: oktober 02, 2011, 18:40:51 »
Trevliga bilder från en fantastisk resa. Skoj att se. Norge är vackert, synd att det är alltför dyrt att bo där.

Har du fått någon mer klarhet i varför den låter? Min bror har en likadan. När man håller på och joxar för att få in den på rätt ställe i garaget kan den kraxa till när varvtalet "dippar". Det är dock bara ett krax så tror kanske inte är samma ljud som du har. Den här är tyst vid uppstart, varm som kall. Är bara när varvet rycker till runt 500rpm som det låter kortvarigt. Är det ett ljud från vanosen? Antagligen ofarligt? Min M3 3,2 låter likadant när man precis är på väg att få kärringstopp.
Har du några kunskaper om varför LMM går hela tiden? Känns som en slitagedel som borde med på i alla fall varannan Inspektion 2. Det måste väl bero på att det blir beläggningar på den där "hotplaten" som sitter i mätaren så det sänder fel värden åt boxen. Man kan då fråga sig om det beror på miltal och väder eller om det är något sker enbart pga åldern på plattorna? Vi körde bilen i dom där programmen som kan nås via instrumentet. BMW anger att den ska peaka 170L soppa/H på full rulle när den är frisk, vilket borde kunna användas som en referens på att mätaren levererar korrekta värden? Svårt att kolla dom annars om man inte har specialdiagnosverktyget att ansluta till den. Denna gick på 166L/H med nästan nya LMM. Med några år gamla LMM tog han sig enbart upp i 140L/H. Med fabriksoriginalen från 2001 gick bilen sämre än en 540i. Otroligt vilken skillnad det kan bli när dessa felar.
Intressant om man kan resonera lite kring detta, Vi försöker bygga upp en databas med fakta om M5 E39. LMM drabbar ju alla årsmodellerna. På bilar före 3/2000 är vanosen även en bov. Hade ett  snack med verkmästaren på lokala BMW-verkstaden (som jobbat där i 30 år) och han berättade att dom hade bytt en del vanosar genom åren på 99 och tidiga 00:or. Hade dykt upp en del kraftlösa exemplar där LMM var i bra skick så då hade dom fått byta en eller båda vanosenheterna innan dom gick igen. Vissa var även utbytta för att kunderna inte kunde leva med skrammelljudet som dom ofta har, men egentligen var det då inget fel på dom utan bilen gick bra. Han tyckte det var värt att lägga pengar på nya optiken eller åtminstone en bil med den uppdaterade motorn.

Tack för intressant läsning i denna tråd i alla fall. Hoppas du fortsätter uppdatera.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #86 skrivet: oktober 03, 2011, 17:04:39 »
Norge är vackert och fjordarna är riktigt mäktiga. Verkar vara ett kanonställe ni hittade att bo på, stugorna såg riktigt fina ut där nere vid, nästan på, vattnet. Kul att M5´n nyttjas, det är ju trots allt en bil.  ;) Hur gick det att köra på de norskarna vägarna? De är ju extremt dåliga bitvis, vägtullar, världens högsta skatter och oljefyndigheter till trots.  >:( När vi var där sist slog vi underredet på en (osänkt) 940 vid ett tillfälle.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #87 skrivet: oktober 04, 2011, 06:42:02 »

Som säger man, en bil är gjort till att köra men klart är det trevligare med en M5 på Norska vägar.
1,08l milen med 3 vuxna, 2 barn och takbox på är inte så färligt, har alltid hört att med  takbox, bilen dra mer bensin.
Finna bilder! Man får lust att åka några dagar.
Jag älskar att gå ut och fiska och bilden på ekolod ser förlovande ut.  8)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #88 skrivet: oktober 14, 2011, 22:57:31 »

Har du fått någon mer klarhet i varför den låter? Min bror har en likadan. När man håller på och joxar för att få in den på rätt ställe i garaget kan den kraxa till när varvtalet "dippar". Det är dock bara ett krax så tror kanske inte är samma ljud som du har. Den här är tyst vid uppstart, varm som kall. Är bara när varvet rycker till runt 500rpm som det låter kortvarigt. Är det ett ljud från vanosen? Antagligen ofarligt? Min M3 3,2 låter likadant när man precis är på väg att få kärringstopp.

Det låter lite mera som problem med kamkedjesträckaren kanske. Har läst om några riktigt kusliga historier på m5board där sträckare, skenor med mera varit nedslitna. Är lite sugen att ta fram rektoskopi-kameran ur garderoben :D och testa om man kan inspektera kedjesystemet med den. 3,2ans vanos-system ser annorlunda ut vad jag förstår, så det vet jag inte så mycket om.

Det troligaste på min är att O-ringarna är lite otäta, när motorn är kall och oljan tjock så är dom tät och vanos är tyst. När motorn är varm är oljan tunn och tätningen blir otillräcklig så skrammel uppstår. Byta o-ringarna är tämligen lätt att göra själv och man kan även kontrollera solenoiderna samt löda om kontakterna till dessa. Finns t. om. en instruktionsfilm för detta. :) Men min bil är av den nyare varianten med uppdaterad vanos med ackumulatortank och grejer, så det borde inte drabba min, men något galet är det.

Har du några kunskaper om varför LMM går hela tiden? Känns som en slitagedel som borde med på i alla fall varannan Inspektion 2. Det måste väl bero på att det blir beläggningar på den där "hotplaten" som sitter i mätaren så det sänder fel värden åt boxen. Man kan då fråga sig om det beror på miltal och väder eller om det är något sker enbart pga åldern på plattorna? Vi körde bilen i dom där programmen som kan nås via instrumentet. BMW anger att den ska peaka 170L soppa/H på full rulle när den är frisk, vilket borde kunna användas som en referens på att mätaren levererar korrekta värden? Svårt att kolla dom annars om man inte har specialdiagnosverktyget att ansluta till den. Denna gick på 166L/H med nästan nya LMM. Med några år gamla LMM tog han sig enbart upp i 140L/H. Med fabriksoriginalen från 2001 gick bilen sämre än en 540i. Otroligt vilken skillnad det kan bli när dessa felar.
Intressant om man kan resonera lite kring detta, Vi försöker bygga upp en databas med fakta om M5 E39. LMM drabbar ju alla årsmodellerna. På bilar före 3/2000 är vanosen även en bov.

När du läste av värdena så kom du väl ihåg att räkna om det du ser i displayen? Man måste kompensera mot temperatur och lufttryck: http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5-e52-z8-discussion/54788-how-test-mafs-yourself-how-mafs-work.html

Jag gjorde ett lite brutalare test på mina LMM, minns inte om jag la ut det här men mina resultat finns i slutet av den länk jag la in ovan. Jag mätte mina på samma sätt som Bosch :) -problemet är att jag inte har datan på vad nya ger, men det ska jag ordna fram. Varför dom slits så påtagligt på dessa bilar kan man undra över, min teori är att de inte slits mer på dessa bilar än andra. Exakt samma givare sitter i andra bilar som inte verkar vara drabbade.

Utsignalen i förhållande till luftmängden sjunker med tiden, -det är solklart. Men det beror inte på smutsbeläggning som går att tvätta bort iaf, det har jag verkligen provat! Dessa är av hetfilms-typ och rätt tacksamma att rengöra jämfört med hettråds-typen som lätt skadas. Det finns i alla liknande Bosch-system en kompenseringsmap som ska kompensera givares med tiden varierande signaler. Jag misstänker helt enkelt att M5ans kompenseringsmap inte är lika bra som de övriga modellerna med samma givare. M5ans styrsystem klarar helt enkelt inte av att kompensera för den sjunkande signalen lika bra så en sliten givare ger mera påtagliga problem på M5. Det är ganska allvarligt, för ju mer signalen sjunker från det ideala ju tunnare går motorn, och så vill man ju inte ha det...
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #89 skrivet: oktober 14, 2011, 23:13:24 »
Norge är vackert och fjordarna är riktigt mäktiga. Verkar vara ett kanonställe ni hittade att bo på, stugorna såg riktigt fina ut där nere vid, nästan på, vattnet. Kul att M5´n nyttjas, det är ju trots allt en bil.  ;) Hur gick det att köra på de norskarna vägarna? De är ju extremt dåliga bitvis, vägtullar, världens högsta skatter och oljefyndigheter till trots.  >:( När vi var där sist slog vi underredet på en (osänkt) 940 vid ett tillfälle.
Det är verkligen ett mäktigt landskap! På bilden var det lågvatten, det skiljer väldigt mycket, hela altanen och halva stugan står över vatten. :) Var lagom kul sista natten när det blåste upp mot 17m/s och regnade.  :(

Vägarna är i princip asfalterade kostigar. :) Vi körde över Åre och in i Norge, helt otroliga landskap bitvis. Djupa dalgångar och höga fjälltoppar. Vid något tillfälle är man högt uppe på fjället men ser ända ut till kusten. Det är mäktigt! Var mest småvägar så vi slapp vägtullar, riktigt underhållande kurvigt ibland, men jag vill inte sitta i Norskt fängelse (heller) så vi tog det lugnt. Sen finns det inga vägrenar och vägarna är smala. Vägarbeten var det gott om också, att köra på grov makadam med fullastad M5 på 285/30-18 utan reservhjul är spännande.  :)

Såg till att tanka fullt i Åre, så jag behövde aldrig tanka i Norge, literpriset var ungefär det samma i Norge, men valutakursen gör det ju en del dyrare. Vi stannade på en mack i Norge och köpte lite läsk och godis :o Förstår att dom har högre löner i Norge...
Jens Larsson

Reklampartners