0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var den jag tänkte på Alain! Men vilka hemska bilder Fredrik Jag är totalt ointresserad av styling, visste inte att det fanns en nisch för detta, haha. Hade ju inte tänkt åka runt med det för att stila, jag tänkte använda det.
Så vad är det som" rasslar" vid start av varm motor som stått ett tag? Kall motor är det inga ljud...
Men faktum är att det finns bättre olja idag på lågprisbutikerna än den bästa olja som fanns när denna bil byggdes.
Har du fått någon mer klarhet i varför den låter? Min bror har en likadan. När man håller på och joxar för att få in den på rätt ställe i garaget kan den kraxa till när varvtalet "dippar". Det är dock bara ett krax så tror kanske inte är samma ljud som du har. Den här är tyst vid uppstart, varm som kall. Är bara när varvet rycker till runt 500rpm som det låter kortvarigt. Är det ett ljud från vanosen? Antagligen ofarligt? Min M3 3,2 låter likadant när man precis är på väg att få kärringstopp.
Har du några kunskaper om varför LMM går hela tiden? Känns som en slitagedel som borde med på i alla fall varannan Inspektion 2. Det måste väl bero på att det blir beläggningar på den där "hotplaten" som sitter i mätaren så det sänder fel värden åt boxen. Man kan då fråga sig om det beror på miltal och väder eller om det är något sker enbart pga åldern på plattorna? Vi körde bilen i dom där programmen som kan nås via instrumentet. BMW anger att den ska peaka 170L soppa/H på full rulle när den är frisk, vilket borde kunna användas som en referens på att mätaren levererar korrekta värden? Svårt att kolla dom annars om man inte har specialdiagnosverktyget att ansluta till den. Denna gick på 166L/H med nästan nya LMM. Med några år gamla LMM tog han sig enbart upp i 140L/H. Med fabriksoriginalen från 2001 gick bilen sämre än en 540i. Otroligt vilken skillnad det kan bli när dessa felar. Intressant om man kan resonera lite kring detta, Vi försöker bygga upp en databas med fakta om M5 E39. LMM drabbar ju alla årsmodellerna. På bilar före 3/2000 är vanosen även en bov.
Norge är vackert och fjordarna är riktigt mäktiga. Verkar vara ett kanonställe ni hittade att bo på, stugorna såg riktigt fina ut där nere vid, nästan på, vattnet. Kul att M5´n nyttjas, det är ju trots allt en bil. Hur gick det att köra på de norskarna vägarna? De är ju extremt dåliga bitvis, vägtullar, världens högsta skatter och oljefyndigheter till trots. När vi var där sist slog vi underredet på en (osänkt) 940 vid ett tillfälle.