Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Christians Volvo 242 -76 Med M30B28  (läst 50705 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 152
  • Kön: Man
SV: Christians Volvo 242 -76 Med M30B28
« Svar #75 skrivet: april 18, 2010, 01:42:04 »
Så nu har det gått framåt :) Kom ut en polare och hjälpte mig mot slutet av kvällen, har regnat lite till och från så har haft lite uppehåll.

Soppapumpen är också ur bilen men den har jag ingen bild på...

Men nu är motor och låda ur iaf :)

Instrumenthus som ska moddas lite.

Databox

Måste få stopp på bilen också då kan en sån här vara bra att ha!

Lite avgas..

Även lite nya mätare, laddtryck och lambda.

Satte även ner bilen på hjulen igen så jag kunde flytta den åt sidan så jag fick in motorn och höjden på bilen blev perfekt, kommer sätta sig lite mer sän när buren och sa hamnar på plats så 18" kommer bli riktigt mumma :D

Där tittar överdelen av stötdämparna upp :)

Köpte även två rullar till, har gått ett helt gäng och kommer gå ett par till innan bygget är klart hehe

Nej sova nu snart sen imorgon så ska kardanen ner från BMWn sen är den klar och så måste jag laga ett hål i tråget på brukisen.. Sen blir det nog och svetsa lite på bilen tror jag. Får se hur det blir..

Mvh

Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #76 skrivet: april 18, 2010, 19:04:30 »
Nu är även kardan samt komplett justerbar rattsåtng i garaget. Har även tagit lite smått och gott som ska i volvon. Kommer sätta igång nu i veckan med volvon igen och koncentrera mig på torpedväggen och kardantunneln så jag kan lacka den biten och sänka ner motorn. Hoppas att motorn sitter på sin plats till nästa helg. Nu blir det film och liggande/sovande ställning i soffan då jag är helt slut hehe.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #77 skrivet: april 18, 2010, 21:25:30 »
Flitens lampa fortsätter att lysa! Jag är imponerad av din ork, själv hade jag aldrig hålla detta tempo, eller ens ett så omfattande projekt. Så all heder åt dig!  :)
Fast det sved lite att se en slaktad klassiker.  :'(  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #78 skrivet: april 18, 2010, 21:27:58 »
Flitens lampa fortsätter att lysa! Jag är imponerad av din ork, själv hade jag aldrig hålla detta tempo, eller ens ett så omfattande projekt. Så all heder åt dig!  :)
Fast det sved lite att se en slaktad klassiker.  :'(  ;)

Tackar tackar :D Ja man kämpar på så gott det går men det är grymt svårt med motivationen när man gått arbetslös och aldrig kunnat köpa på sig något. Hade jag haft ett vettigt betalt jobb så hade volvon redan varit klar nu hehe. Men nu jobbar man så snart är man tillbaka på fötterna igen och kan börja spendera så framåt ska det gå :P

Men tack så mycket, alltid kul med kommentarer!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #79 skrivet: april 19, 2010, 20:53:23 »
Lite tråkig uppdatering idag då jag mest har svetsat torped och kardantunnel. Ska svetsa klart allt "där" så jag kan måla och sänka ner motorn :D

Men när svetsen slår ifrån och vill kyla ner sig lite så har jag passat på och spacklat lite i motorutrymmet och på torpedväggen där jag har svetsat klart så man kan slipa ner det och få det snyggt sen.

Lite bilder som vanligt då.

Justerbar rattstång från BMW som ska i Volvon, ifall det är nån längre person än mig som vill köra (tror nog alla som vill köra är längre än mig :P ) Blir lite mer jobb då jag måste kapa bort en del som redan var klart men vafan, vill man ha det så, så vill man ;)

Ja och sen har jag som sagt svetsat och spacklat lite.

Här står den och väntar! Usch vad jag längtar :D Den observanta ser snusdosan längst ner (ingen liten pjäs som ska ner :) )

Det sura är att jag börjar känna av halsen :( Har flera vänner som ligger hemma och är riktigt dåliga så jag hoppas verkligen inte jag åker på nånting!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #80 skrivet: april 21, 2010, 16:09:03 »
Har varit och köpt lite grejer nu till bygget och har gjort klart allt på BMWn samt fixat bort den från gården så imorgon ska jag fortsätta på volvon :D

Testade en färg jag fick tag på men tycker den är för ljus. Nån som har tips på vart jag kan få tag på mörk mattgrå färg? Vill ha den i sprayburkar!

Målade även på torpeden, har lite kvar att sveta på insidan i bilen sen kan jag måla allt och sänka ner motorn :D Så tror motorn kommer sitta i nu i helgen!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #81 skrivet: april 22, 2010, 21:51:51 »
Fan det var bättre när man var arbetslös :P Nu hinner man inte med nånting! Sticker hemifrån innan 6 på morgonen och jag är inte hemma förän 19:30 på kvällen och nu ska jag jobba två helger i rad :( Får se det som pengar antar jag..

Men försöker så gott jag kan och få nånting gjort iaf.

Har svetsat klart torpedväggen nu iaf så jag kunde måla den på undersidan, lite kvar på kardantunneln mot torpedväggen att svetsa sen kan jag måla den biten också samt motorutrymmet och få i motorn i bilen. Ska fixa klart allt under bilen så när motorn sitter på plats så jag kan koncentrera mig på insidan efter det.  Men nu börjar det närma sig slutet känner jag.

Nya väggen mot skuffen samt nya fjäderbenstornen sitter som det ska och har den höjden som det ska så det är redo och helsvetsas sen förstärkas ytterligare. Är lite jobb på undersidan vid bakaxeln men den är snabbt avverkat. Ska försöka hitta mig en nyare 240, en GLT eller nåt så jag kan plocka bakaxeln (1031) och servostyrning från den. Men det blir senare..

Jag hade tänkt att köra på som en tok i helgen men nu måste jag som sagt jobba och tiden som blir över måste jag lägga på brukisen. Byta hjullager och bärarm och lite annat smått så den klarar ombesiktningen. Kul...

Lite bilder som vanligt iaf.

Färdigsvetsat även på insidan, ska slipas och så men det blir senare.

Testat en annan färg, tror det blir denna faktiskt. Ska låta det smälta in och titta på den varje gång man går förbi men det verkar lovande..

Mvh

Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #82 skrivet: april 23, 2010, 17:41:40 »
Mattsvart är det va? Är det inte lite vanligt?
Jag tycker du ska försöka leta efter den färg du var inne på först, en mörkare grå matt = dödsgrå!  ;) Bästa busbilsfärgen.  :)
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #83 skrivet: april 23, 2010, 18:38:19 »
Mattsvart är det va? Är det inte lite vanligt?
Jag tycker du ska försöka leta efter den färg du var inne på först, en mörkare grå matt = dödsgrå!  ;) Bästa busbilsfärgen.  :)

Absolut, dödsgrå är sjukt snyggt men dyrt och krångligt att få tag på och hantera. Det ska vara billigt och lätt. Denna bil kommer bli bulig och komma i kontakt med diverse saker så reparationer ska gå lätt! Och det är inte mattsvart det är faktiskt hammarlack :P Ska vara hållbart! Men färgen är snyggare i verkligheten, lite skimmer över den så jag tror det blir bra. Men framför allt, slitstarkt, billigt och lätthanterligt.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #84 skrivet: april 23, 2010, 21:23:18 »
Blir inte så mycket gjort i helgen då jag jobbar som sagt men tog mig ändå tid och åka iväg ikväll och hämta lite godis :D

"folkracebur" inköpt, måste snyggas till i svetsningarna samt slipas ner och lackas om, ska också kompleteras med ny sträva där instrumentpanelen ska sitta, en sträva vid passagerardörren och en bältessträva i bak, funderar också på toyota stag... Får se hur det blir.

Blev även en 95% rostfri häger framskärm.

Och det bästa av allt är att dessa grejer gick loss på 600:- totalt :D S¨buren är värd att lägga lite tid på för att få den estetiskt snygg.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #85 skrivet: april 24, 2010, 12:01:28 »
Jag håller med till 100% i resonemanget om färgvalet. Med tanke på projektets busiga inriktning så är ju billigt och lätt tillgängligt det bästa.
Men är det verkligen så svårt att hitta dödsgrå?

Bra fynd med buren och skärmen! 

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #86 skrivet: april 24, 2010, 13:12:20 »
Jag håller med till 100% i resonemanget om färgvalet. Med tanke på projektets busiga inriktning så är ju billigt och lätt tillgängligt det bästa.
Men är det verkligen så svårt att hitta dödsgrå?

Bra fynd med buren och skärmen! 

Ja precis, jag vill inte vara rädd för att använda bilen och pressa gränserna :) Men jag ska inte "lacka" bilen än så jag håller ögon och öron öppna ifall det är nån som vet vart det säljs mörk matt grå.. Har fått ett tips som jag ska kolla upp på måndag tänkte jag. Är ju en jävligt ball färg, reflekterar inget ljus alls!

Ja jag är asnöjd med priset på buren och skärmen, är nån timmes jobb med att snygga till buren men med tanke på dom pengarna jag sparar så är det helt klart värt det :)

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #87 skrivet: april 24, 2010, 22:08:28 »
Har varit iväg idag på lunchen och köpt en smärgelmaskin så man kan slipa mindre saker lite lättare. Även köpt lite blandade verktyg samt lite plåt och stål som behövs till buren dock ej bursträvor, dom kommer senare.. Blev lite alu också som ska sitta som täckplåt (visar senare) och så ska jag ha alubit som bas åt lite knappar och sånt, men det blir senare. Blev även en 8 meter pluskabel som kommer behövas sen :D

Är så grymt förskyld nu så kommer inte hända nåt med bilen alls under helgen, lite trist men bättre och bli frisk och köra hårt sen istället :D

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #88 skrivet: april 25, 2010, 23:14:44 »
Så nu har jag varit iväg ikväll igen och köpt mig en rolig pryl :D

Blev en M30B35 (3.5 liters sexa från BMW E34)

Ska nog bli lite roligare än 2.8an som jag hade planerat med först.. Som är tillsalu nu föresten, 1500:- då får ni med ett komplett extra block samt topp.

Sen ska den här underlätta en del sliparbete hoppas jag.

Nu vill jag bara att denna vecka och nästa helg ska springa förbi så jag kan sätta igång i garaget igen, suger och jobba helg alltså!!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #89 skrivet: april 28, 2010, 20:41:41 »
Lite trist att det inte händer nånting! Men jobbet är fan viktigare så man kan dra in lite kulor :) Och nu kanske det blir så att jag ska jobba även nästa helg..

Men men gjorde nästan klart brukisen idag, måste bara lufta bromsarna men lite krångligt att göra själv.. Det går men är drygt :P

Men men städat upp i garaget och hållt på med motorn lite samt fixat mig en motivationshöjare :)

Stoppat i buren!! Men den är inte iskjuten eller nåt utan sitter omlott och sen med kattstrypare så den sitter lite snett. Men ska ändå ur sen och fixas till så, detta är mest för att få plats i garaget samt att det är lite trevligt och titta på den varje gång man går förbi haha

Mvh
Sponsorer sökes!

Reklampartners