Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Omröstning

Skall vi ha underforum i modellforumen eller inte?

Ja, det skall vi!
11 (45.8%)
Nej, det skall vi inte!
13 (54.2%)

Antal personer som röstat: 24

Omröstningen har avslutats: januari 09, 2010, 21:31:10

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Poll - Underforum eller inte i modellforumen?  (läst 18794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Man
  • <>
SV: Poll - Underforum eller inte i modellforumen?
« Svar #30 skrivet: december 21, 2009, 10:10:25 »
Vill man se vad som händer på forumet utan att gå igenom alla underforum så är det ju bara att trycka på knappen "visa olästa inlägg sedan senaste besök".
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
SV: Nytt BMW forum och hur det går
« Svar #31 skrivet: december 22, 2009, 17:01:46 »
Det känns som att det är en berg- och dalbana med aktiviteten på forumet. Efter peaken på drygt 150 användare känns det som att vi är nere på de "gamla" siffrorna med 20-30 aktiva användare per dag. Visst, det är väl bara att nöta vidare, men hur får man de nya medlemmarna att aktivera sig? Kommer det t.ex. att ske några förändringar i gränssnittet efter jul och nyår, något som får de nya medlemmarna att vakna till liv? Eller är tiden det enda vapnet ...

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #32 skrivet: december 22, 2009, 17:31:30 »
Förmodligen är det så att folk har rätt mycket att göra med förberedelsen av Jul och Nyår därmed inte har så mycket tid att vara in på bimmerforum, vet ej hur det är på andra sajt men misstänker att det är likadant
De kommer säkert efter Jul eller Nyår.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • http://www.nikeman.se
« Svar #33 skrivet: december 22, 2009, 17:52:38 »
Det känns som att det är en berg- och dalbana med aktiviteten på forumet. Efter peaken på drygt 150 användare känns det som att vi är nere på de "gamla" siffrorna med 20-30 aktiva användare per dag. Visst, det är väl bara att nöta vidare, men hur får man de nya medlemmarna att aktivera sig? Kommer det t.ex. att ske några förändringar i gränssnittet efter jul och nyår, något som får de nya medlemmarna att vakna till liv? Eller är tiden det enda vapnet ...

Kan återigen skriva vad jag TROR.

1. Det ÄR svårt att få folk att vänja sig med nya forum.
2. Ni/vi "tävlar" mot ett annan mycket mycket större forum inom exakt samma kategori... AP. Där finns många fler aktiva användare, och det är mer liv där i trådarna, och det är fler trådar. Om man har en fråga, så ställer dom flesta frågan på det forum som känns mest lämpat och där chansen att få bäst svar är störst. I en vanlig betraktares ögon är nog AP mer lämpat då det är mycket större och fler användare. (tips på åtgärd: Rekrytera fler "välkända" AP-are via PM osv och försök att få dom att hänga här desto mer.)
3. Många (inkl jag själv fortfarande) har mycket svårt för det gränssnitt som BF använder sig av. Det ÄR rörigt, och många dubbelkorsade kategorier som gör att det känns krångligt att veta VAR man ska ställa sin fråga, eller läsa om det man är mest intresserad av. (tips på åtgärd: rensa bort kategorier, och slå ihop en del kategorier så det blir enklare att hitta!!!!! Detta är A och O ! "Man får ingen andra chans att göra ett första intryck".

Att skylla på jul o nyår är mest blaha då andra forum fortfarande håller sin aktivitet ganska hög även under jul och nyår.
/// Niklas "NiKeMaN" Johansson
BMW 325d Touring 2010 - Leverans vecka 6

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #34 skrivet: december 22, 2009, 18:19:15 »
Citera
3. Många (inkl jag själv fortfarande) har mycket svårt för det gränssnitt som BF använder sig av. Det ÄR rörigt, och många dubbelkorsade kategorier som gör att det känns krångligt att veta VAR man ska ställa sin fråga, eller läsa om det man är mest intresserad av. (tips på åtgärd: rensa bort kategorier, och slå ihop en del kategorier så det blir enklare att hitta!!!!! Detta är A och O ! "Man får ingen andra chans att göra ett första intryck".

Jag vet att detta diskuterats (och diskuteras) på annat håll, men du sätter fingret på en detalj jag också funderat en hel del kring. Jag håller verkligen med. Trots att forumet inte är så stort, sett till antal inlägg, så är det svårt att hitta tillbaka ett ämne som jag kikade på eller skrev i för några dagar sedan. Istället för att snabbt klicka på den länk där den rimligen "bör ligga" tvingas jag i överflödet av undernivåer gå in på min egen profil för att där hitta mitt inlägg. Eller så måste jag använda sökfunktionen, om jag vet att ett visst ord har använts.

Jag tror att det krävs löpande justeringar och förändringar för att göra forumet mer attraktivt. Något som gör att besökarna ser att det har hänt något, att forumet har utvecklats. Det har tidigare diskuterats att "trycka ihop" textmassan och ta bort en massa "luft" mellan nivåer och textinlägg. Det tror jag skulle göra mycket.

Jag kanske är alltför otålig, men det går lite för segt framåt för min smak.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #35 skrivet: december 22, 2009, 18:24:50 »
Kan återigen skriva vad jag TROR.

1. Det ÄR svårt att få folk att vänja sig med nya forum.

Visst är det så och det vet vi om och så är det oavsett typen av forum.

2. Ni/vi "tävlar" mot ett annan mycket mycket större forum inom exakt samma kategori... AP. Där finns många fler aktiva användare, och det är mer liv där i trådarna, och det är fler trådar. Om man har en fråga, så ställer dom flesta frågan på det forum som känns mest lämpat och där chansen att få bäst svar är störst. I en vanlig betraktares ögon är nog AP mer lämpat då det är mycket större och fler användare. (tips på åtgärd: Rekrytera fler "välkända" AP-are via PM osv och försök att få dom att hänga här desto mer.)

Självklart är det så att Autopowers långa posthistorik innebär många trådar/svar och en stor kunskapsbank.

DU tycker det är rörigt. Vilka kategorier är dubbelkorsande? Nämn några exempel på ämnen där du har svårt att förstå VAR du ska posta en fråga. Det blir enklare att hitta om kategorier och underforum är tydligt och pedagogiskt utformade. Ett forum som bara innehåller EN huvudkategori blir omöjligt att hitta i. Gå in på flashback forum och föreställ dig att alla trådar ligger samlade i samma huvudkategori så inser du att du har fel. All informationsbehandling bygger på ett avgränsat diskussionsområde med en tydlig rubriksättning. Det är så bimmerforum är uppbyggt.

Att skylla på jul o nyår är mest blaha då andra forum fortfarande håller sin aktivitet ganska hög även under jul och nyår.

Det är ett rimligt antagande att i tider när många har mindre tid över för forumsurfande så prioriterar man hårdare vilket oftast "drabbar" mindre forum hårdast.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #36 skrivet: december 22, 2009, 19:08:39 »
Citera
Gå in på flashback forum och föreställ dig att alla trådar ligger samlade i samma huvudkategori så inser du att du har fel. All informationsbehandling bygger på ett avgränsat diskussionsområde med en tydlig rubriksättning. Det är så bimmerforum är uppbyggt.

Helt kort så reagerade jag på denna kommentar. För egen del handlar det inte så mycket om rätt eller fel, det handlar mer om användarvänlighet. Vad som är användarvänligt för X kanske inte är användarvänligt för Y. Så frågan blir om vi verkligen ligger rätt? För egen del har jag inte bestämt mig än, även om jag på kort sikt tycker att man borde kunna slå ihop flera trådar. Jag förstår dock vilket merarbete det skapar i förlängningen. Jag vill verkligen att detta forum skall bli det bästa BMW-forumet, men just nu känns det som att vi har en lång väg att vandra.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #37 skrivet: december 22, 2009, 20:00:18 »
Mixtus, det räcker att gå in på flashback och föreställa sig att ALLT ligger samlat på ETT enda ställe så inser var och en att det är ett katastrofalt sätt att skapa en forumlayout. Med det resonemanget följer att det användarmässigt är bättre att dela upp materialet i olika sektioner med rubriker, dvs det som vi kallar kategorier, forum och underforum.

Att dela upp en kategori, t ex 3-serien, i fler underforum innebär inte en minskad tydlighet med avseende på innehållet. Det ger en ökad tydlighet. Om du inte håller med om det så frågar jag mig varför alla lexikon är indelade bokstavsvis från A-Ö?

Mixtus, tänk så här

- 3-serien är indelad i 3 underforum > 3A, 3B och 3C. Under en och samma dag skrivs det TOTALT 90 inlägg ungefär lika fördelat på 3A, 3B och 3C. Varje underforum rymmer 30 trådar/sida. För att läsa samtliga trådar/inlägg så måste medlemmen öppna ETT underforum i taget. Det är 3 klickningar, ett klick på varje underforum. Då har du täckt in samtliga underforum och samtliga trådar.

- Antag sedan istället att 3-serien har INGA underforum utan ALLT som handlar 3A, 3B och 3C läggs i samma huvudforum. Hur många sidvändningar behöver du göra för att se alla 3 sidorna om vi antar att det är totalt 90 trådar/inlägg med 30 per sida? Svaret är...du måste göra 3 klickningar totalt. Då har du täckt in samtliga sidor och samtliga trådar.

Kan du berätta för mig vad skillnaden är?

Det är ingen skillnad alls. Den som vill läsa alla trådar/inlägg om 3A, 3B och 3C måste göra 3 klickningar oavsett vilket system man använder.

Men...antag att det finns medlemmar som BARA är intresserade av 3A. Antag också att det bara skrivs ETT inlägg om 3A och dom övriga 89 handlar om 3B och 3C. Antag då att inlägget om 3A ligger sist på sidan 3. Då MÅSTE den medlemmen gå igenom samtliga 3 sidor för att hitta det han är intresserad av OM alla trådar ligger i en och samma kategori. Det blir 3 klickningar. OM 3-serien däremot är uppdelad på underforumen 3A, 3B och 3C så behöver den medlemmen bara klicka EN gång för att hitta sitt inlägg. Det blir alltså bara EN klickning.

Inser du varför ett system med underforum ALLTID är mer användarvänligt än forum där man grötar ihop allting i samma forum?

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #38 skrivet: december 22, 2009, 20:44:51 »
För mig är ovanstående inlägg kristallklart, dessutom pedagogiskt. Oavsett hur man resonerar så innebär uppdelning på underforum aldrig någon nackdel, däremot kan det innebära fördelar. Vad man skulle kunna tänka sig är att sammanföra alla underforumen i Oldtimers till endast en kategori eftersom antalet trådar och inlägg sannolikt blir betydligt lägre än i övriga modellforum, även på längre sikt.

Det innebär visserligen inte att forumet krymper nämnvärt på höjden eftersom underforumen inte är byggda på höjden men man reducerar åtminstone några underforum som kanske inte blir speciellt frekventerade.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #39 skrivet: december 22, 2009, 21:09:40 »
Oldtimer är nog en kategori där underforum kan tas bort så att alla trådar läggs i ett gemensamt Oldtimerforum.

Bra synpunkt.

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • http://www.nikeman.se
« Svar #40 skrivet: december 22, 2009, 21:49:07 »
Snälla Kilroy. Kul att du argumenterar friskt och försöker förklara på en bra nivå - vilket jag verkligen tycker att du lyckas med.

Med att jämföra Flashback med sina 360 000 (!!!!!) medlemmar och 19 383 000 inlägg (!!!!!!!) med Bimmerforum är närmast skrattretande. Jag förstår PRECIS vad du är ute efter. Men jag håller inte med dig ett dugg.

Istället för att det postas i 4st olika 3-serie forum som vi har idag med totalt 14 hela ämnen (i snitt 3-4 ämnen per underforum så så skulle man få ett mycket mer attraktivt forum där det låg 14 ämnen i samma kategori än att det ligger 3-4 ämnen per underforum. Det blir dött, och man upplever det som att det inte händer något ALLS i forumet.

Att tänka stort inför framtiden är bra. Men utan användarvänligheten så blir det ingen framtid. Man måste växa MED sitt forum och sina medlemmar.
/// Niklas "NiKeMaN" Johansson
BMW 325d Touring 2010 - Leverans vecka 6

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #41 skrivet: december 22, 2009, 21:59:05 »
I mitt inlägg skriver jag öppet om mina funderingar och att användarvänlighet kan skilja mellan olika användare. Jag är också tydlig med att jag inte är säker på vilken väg bimmerforum bör ta. Det enda jag ger uttryck för är några öppet formulerade frågor och funderingar. Jag skrev att man på kort sikt borde kunna slå ihop flera trådar, ungefär som Malabar tog upp. Jag skriver också att jag vill att forumet skall lyckas.

Som svar får jag ett uppläxande inlägg från Kilroy, trots att jag inte har skrivit någonting om att ”ALLT” skall ligga samlat på ”ETT ställe”. Förutom användadet av versaler används retoriska knep som: ”om du inte håller med om [   ] ... så frågar jag mig varför alla lexikon är indelade bokstavsvis” osv. Därefter uppmanas jag att tänka på ett visst sätt och som final får jag frågan om jag nu inser varför ett visst system ”ALLTID” är mer användarvänligt.

Om vi bortser från den raljerande undertonen så håller jag med Kilroy till hundra procent vad gäller fördelarna med flera underforum. Redan innan din genomgång förstod jag det. Faktum är att det har varit min grundinställning redan från början och rent logiskt tycker jag att forumet är rätt uppbyggt som det ser ut nu. Mina funderingar inriktade sig däremot på hur vi skall locka fler användare till forumet och att det därför kan finnas skäl att se över strukturen, på kort sikt. Åter igen, mitt inlägg skall ses som en öppen fråga och inte som en bestämd uppfattning.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #42 skrivet: december 22, 2009, 22:10:14 »
För övrigt tycker jag att NiKeMan sammanfattar det på ett bra sätt: man måste växa med sitt forum och sina medlemmar. Frågan är om vi gör det?

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
« Svar #43 skrivet: december 23, 2009, 01:05:04 »
En löjlig OT liknelse kanske men det är lite som att köpa ett helt nerlagt militär regemente.
För att starta en helt ny bmw internet tillbehörsbutik, de vill säga inga delar hemma. Sen ha kassa apparaten stående i en byggnad och en begbil tillsalu i en tom hangar en bit bort sedan sälja varmkorv i matsal byggnaden (markan) och allt sköts av en person som får springa imellan. Även om målet är att bli störst i värden på sälja delar så blir det bara konstigt att börja med att sprida ut grejorna när allt får plats i stora entrevakten till att börja med ..

Detta ska inte ses som gnäll utan mer som en rolig historia  :D
sorry har druckigt nåra ikväll..

edit/ser nu att detta inte är tråden där forum undertrådar diskuterades från början..som sagt.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #44 skrivet: december 23, 2009, 02:12:58 »
För det första så är det utmärkt att medlemmar diskuterar bimmerforum därför att det visar trots allt att medlemmarna engagerar sig. Hade forumet varit helkass så hade ingen brytt sig om att ens lämna synpunkter och kommentarer.

För det andra så är inläggen här felplacerade eftersom det redan finns en tråd som handlar bla om underforum eller inte. Det betyder att jag flyttar över inläggen härifrån till den tråden i morgon.

Till NiKeMaN - jag har fortfarande inte fått något svar på vilka typer av trådar som är svåra att placera i rätt forum. Jag har inte heller fått något svar på frågan vilka "kategorier som är dubbelkorsande".

Jag har aldrig jämfört bimmerforum med flashback. Vad jag sagt är att tydlighet i kategori- underforumbenämningar är viktigt oavsett typ av forum och oavsett storlek. Den tydligheten är lika viktig på flashback som på bimmerforum. Ökad tydlighet minskar risken för att medlemmarna inte förstår var man hittar det man letar efter.

Till Mixtus...mitt raljerande består av ett pedagogiskt exempel som visar tydligt, svart på vitt, skillnaderna mellan kategorier med och utan underforum. Det finns inga skillnader i tillgänglighet eller i antalet klick. Däremot så finns det en fördel med underforum ifall det handlar om medlemmar som bara är ute efter information rörande en specifik modellserie. Det här resonemanget gäller naturligtvis när mängden trådar i respektive underforum är tillräckligt stort.

NiKeMaN påstår dessutom att "det händer inget ALLS i forumet". Det påståendet motbevisas av forumstatistiken vilken alla medlemmar har tillgång till.

Jag och resten av crew diskuterar gärna både forumlayout och andra frågor men det förutsätter att den som har synpunkter faktiskt först kollar vad som är sant och inte sant. Den som på fullt allvar påstår att inget händer på forumet när aktiviteten under december är större än under hela perioden maj-november löper lika liten risk att bli trodd som den som påstår att SAAB är bakhjulsdrivna.

Det har också framkommit synpunkter på att bimmerforum har fler forum än Autopower. Det resonemanget grundar sig på att man jämför äpplen med päron. bimmerforum har fler forum än Autopower beroende att bimmerforum har mer och fler informationsforum. Dessutom har Autopower ett antal forumkategorier som ligger utanför själva forumdelen. På bimmerforum så ligger ALLT material i själva forumet.

Ska man föra en saklig diskussion, vilket vi gärna gör, så krävs det att man är påläst innan man diskuterar.

Det är en enkel match för mig att flytta alla trådar i modellseriediskussionerna till en huvudkategori (en kategori för 3-serien, en för 5-serien osv). Problemet uppstår när man upptäcker att det börjar bli rörigt i huvudkategorin eftersom vi då riskerar att få samma kritik som på hörts på Autopower

"Varför delar ni inte upp modellforumen i underforum?"

Enligt NiKeMaN så kommer chanserna för ökad aktivitet att stiga om vi tar bort underforumen så jag funderar på att engagera NiKeMaN som moderator den dagen längre fram när vi inser att vi måste dela upp kategorierna i underforum. Risken finns att NiKeMaN kommer att få sitta en bra stund och läsa trådar för att kunna avgöra vart trådarna skall flyttas... ;)

Det är alltid lätt att komma med förslag när man inte själv längre fram behöver ta något ansvar för för dom konsekvenser som förslagen medför. NiKeMaN är kanske en helyllekille som ställer den dagen?

Argumenten för uppdelning av modellkategorierna i underforum är ju också den kraftiga ökningen av antalet modellserier. Inte nog med att många äldre BMW-modeller från  80-talet faktiskt kan bli ganska seglivade...det tillkommer hela tiden nya modellserier som får tyngdpunkten att hela tiden förskjutas mot ett större antal nyare modellserier. Det är enligt min uppfattning rimligt att tro att många av de medlemmar med relativt nya bilar är måttligt intresserade av att läsa diskussioner om fel på 80-talsbilar. Det innebär enligt min uppfattning ingen motsättning mellan olika typer av medlemmar men det kan innebära att man olika intressen och att man därför helst ser att information om just min BMW placeras så tydligt som möjligt och inte bakas in bland trådar som kanske är helt ointressanta.

Det är definitivt ett starkt argument för underforum.

Reklampartners