Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Omröstning

Skall vi ha underforum i modellforumen eller inte?

Ja, det skall vi!
11 (45.8%)
Nej, det skall vi inte!
13 (54.2%)

Antal personer som röstat: 24

Omröstningen har avslutats: januari 09, 2010, 21:31:10

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Poll - Underforum eller inte i modellforumen?  (läst 18779 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
SV: Poll - Underforum eller inte i modellforumen?
« Svar #15 skrivet: december 13, 2009, 02:35:20 »
Helt allvarligt känns det som att BMW-ägare i Sverige inte har haft ett riktigt BMW-forum att tillgå, tills nu. Har varit tvungen att leta mig till siter från andra länder för att stilla mitt BMW-intresse. Viktigt för mig är att det finns ett driv/entusiasm, kalla det vad ni vill, av personerna bakom siten. En vilja att leverera till sina BMW-kamrater. Detta speglar sig ofta i hur man upplever siten som användare. Personligen tycker jag denna sida är en frisk fläkt i BMW-sfären. Kör hårt!

M3Power

• Gäst
« Svar #16 skrivet: december 13, 2009, 13:07:23 »
Jag förespråkar att behålla forumlayouten som det är nu. Behåll underforumen trots att antalet trådar och inlägg inte är så många nu i början. Tids nog fylls alla underforumen med trådar/inlägg.

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 64
  • Kön: Man
    • http://www.nikeman.se
« Svar #17 skrivet: december 13, 2009, 13:11:56 »
Jag förespråkar att behålla forumlayouten som det är nu. Behåll underforumen trots att antalet trådar och inlägg inte är så många nu i början. Tids nog fylls alla underforumen med trådar/inlägg.

Jag har svårt att se att det kommer att bli sådan aktivitet här så att man kan göra fyra underforum per modell händelserika om du förstår hur jag menar. Risken är att forumet känns dött - och att man håller sig runt andra forum - vilket ju vore jäkla synd!!!

Ajja jag har nog framfört min åsikt här nu. Men även om ni INTE gör något åt underforumen, så försök att ta till er mitt designförslag och "tryck ihop" forumet lite?!
/// Niklas "NiKeMaN" Johansson
BMW 325d Touring 2010 - Leverans vecka 6

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #18 skrivet: december 13, 2009, 13:20:45 »
Jag har svårt att se att det kommer att bli sådan aktivitet här så att man kan göra fyra underforum per modell händelserika om du förstår hur jag menar. Risken är att forumet känns dött - och att man håller sig runt andra forum - vilket ju vore jäkla synd!!!

Ajja jag har nog framfört min åsikt här nu. Men även om ni INTE gör något åt underforumen, så försök att ta till er mitt designförslag och "tryck ihop" forumet lite?!

Nu ska vi inte vara negativa här.  ;)
Forumet har precis lanserats, det är bättre och ge siten en chans och avvakta vad som händer.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • http://www.nikeman.se
« Svar #19 skrivet: december 13, 2009, 13:24:18 »
Nu ska vi inte vara negativa här.  ;)
Forumet har precis lanserats, det är bättre och ge siten en chans och avvakta vad som händer.

Du får ingen andra chans att göra ett första intryck .......  8)

Som sagt, även om man väljer att behålla underforumen så anser jag att man bör städa upp framsidan lite på forumet och trycka ihop det lite! :)
/// Niklas "NiKeMaN" Johansson
BMW 325d Touring 2010 - Leverans vecka 6

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #20 skrivet: december 13, 2009, 14:02:03 »
NiKeMaN...du menar inte på fullt allvar att det här forumets existens hänger på om vi har underforum eller inte... 8) 8) 8)

Genom att dela upp dom modellrelaterade diskussionsforumen (3-serien, 5-serien osv) i underforum så framtidssäkrar vi bimmerforum. Ett annat stort BMW-forum tänkte inte på det vilket betyder att deras 3-serie-forum består av en salig blandning av trådar. Det stora BMW-forumet skulle naturligtvis uppgraderat sin forumlayout för 4-5 år sedan vilket hade resulterat i att deras forum idag hade varit framtidssäkrat. Det framkom också en hel del klagomål just när det gäller forumlayouten från medlemmarna på det forumet i samband med alla förändringstrådar som publicerades på det forumet under våren 2009. Alla dessa förändringstrådar raderades senare och svaret från det stora BMW-forumets admins var...

"Vi har varken tid, pengar eller intresse att lägga på någon större ändring av forumlayouten ÄVEN om det hade varit önskvärt"

Vi vill INTE hamna i den fällan, NiKeMaN. Vi ser det som viktigt att redan från början framtidssäkra bimmerforum för att slippa flytta 100-tals trådar senare.

För att vi skall frångå det konceptet så måste argumenten vara mycket starka. Några såna argument har jag hittills inte hittat. Dyker det upp såna argument så kommer vi självklart att omvärdera vår inställning.

Utloggad Carlee

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
« Svar #21 skrivet: december 19, 2009, 23:24:35 »
NiKeMaN...du menar inte på fullt allvar att det här forumets existens hänger på om vi har underforum eller inte... 8) 8) 8)
Jag kan ju bara svara för hur jag själv beter mig. Men som jag skrev på zatzy så har jag nog reggat mig på ett 10-tal forum som mer eller mindre självdött på grund av att det är för många underforum. Man får känslan av att "inget händer" trots att det kanske startas 10 ämnen/dag, ett sådant forum är helt enkelt inte kul att hänga på.

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #22 skrivet: december 19, 2009, 23:29:51 »
Har skrivit i denna tråden tidigare men då jag varit BMW-ägare i många år och naturligtvis kommit i kontakt med Autopower på ett eller annat sätt så förstår jag hur ghostrider tänker. Mycket av kritiken på autopower har varit just att de saknat dessa underforumn. Man får ha i åtanke att detta forum är nylanserat och när ghostrider säger att det är "framtidssäkrat" är jag beredd att hålla med.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #23 skrivet: december 19, 2009, 23:48:54 »
Frågan om underforum är inte så enkel så att det handlar om svart eller vitt. Det är möjligt att vi varit medlemmar på olika forum, Carlee, men jag har aldrig varit medlem på eller besökt ett forum som självdött för att man haft för många underforum.

Antalet trådar och svar ökar vilket är detsamma som att aktiviteten ökar kontinuerligt. Att sammanföra alla trådarna i de olika underforumen till t ex 3-serien i ETT enda forum innebär inte att aktiviteten ökar, det bara ser ut så.

Att framtidssäkra forumet är viktigt, om inte så hamnar man i den situationen att man något år senare beslutar sig för att skapa underforum. Då riskerar man att behöva flytta en massa trådar till underforumen. Min uppfattning är att bimmerforum crew istället ägnar tid och kraft att utveckla bimmerforum på olika sätt.

Att komma med konstruktiv kritik är bra, Carlee, det uppmanar vi till. Däremot har vi svårt att se vitsen med att förändra forumstrukturen nu om vi riskerar en massa jobb om ett år eller två. Då riskerar vi att hamna i samma fälla som ett annat välkänt BMW-forum.

Utloggad Carlee

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
« Svar #24 skrivet: december 20, 2009, 22:24:33 »
Okej jag kan på nått sätt köpa att man delar upp modell forumen, jag kanske till och med ändrar uppfattning när det börjar bli lite mer trafik här ;) Men om jag räknat rätt har ni 33 underforum till, är inte det lite väl mycket även om detta forum ska framtidssäkras? Autopower har 45.000 medlemar och 10 underforum utöver modell forumen...

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #25 skrivet: december 20, 2009, 23:38:28 »
Är nästa 100% säkert att när trafik blir högre på forumet, alla kommer att uppskatta underforum, kunna gå till rätta del som man vill utan kompass och karta, utan behöva skrolla flera sidor innan man hitta svar på frågor.
Jag vet en Fransk BMW forum som inte har underforum, den saknar inte någonting men den är lika stor som 3 A4 papper i höjden, inte kul och inte snygg eller kan jag säga.
Ledningen har gjort ett bra jobb för att skapa ett modern och fräsch forum, det kan vi tacka för.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #26 skrivet: december 20, 2009, 23:50:11 »
Om man jämför Autopower och bimmerforum så ligger ju bl a modellguiden, begagnatguiden och importguiden som separata delar utanför forumet på Autopower. På bimmerforum så ligger dessa i själva forumet. På bimmerforum ligger ALLT material i själva forumet medan man på Autopower valt att lägga en del material utanför. Det är en av skillnaderna man måste beakta när man jämför.

Sen är det också så att bimmerforum innehåller forumdelar som inte ens finns på Autopower, t ex dessa...

http://www.bimmerforum.se/index.php?board=61.0
http://www.bimmerforum.se/index.php?board=60.0

Dessa huvudforum innehåller sedan i sin tur många underforum som inte ens existerar på Autopower.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #27 skrivet: december 21, 2009, 00:26:19 »
Kan tillägga att bimmerforum har sin egen personlighet, står på egna benen och inte försöker att kopierar en annan känd  BMW forum. Stark är det tycker jag.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
« Svar #28 skrivet: december 21, 2009, 00:48:15 »
Om man får ha en åsikt om uppbyggnad av sidan. Så tycker inte jag att det är nån fördel med överdrivet många underavdelningar som nu. Blir bara omöjligt att hittai och få översikt över sånt som ex rör flera modeller samtidigt.Väldigt många vägrar/kan inte göra en vanlig forumsökning tror jag..

Ta tex den evigt återkommande frågan om vilken fälg från en viss model som passar en annan model..
Eller bara vilket bult mönster, ETmått passar olika typ..

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #29 skrivet: december 21, 2009, 01:00:48 »
Trådar som handlar om BMW-övergripande diskussioner och frågor kan placeras i "Övriga BMW-diskussioner".

Reklampartners