Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Omröstning

Skall vi ha underforum i modellforumen eller inte?

Ja, det skall vi!
11 (45.8%)
Nej, det skall vi inte!
13 (54.2%)

Antal personer som röstat: 24

Omröstningen har avslutats: januari 09, 2010, 21:31:10

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Poll - Underforum eller inte i modellforumen?  (läst 18778 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 64
  • Kön: Man
    • http://www.nikeman.se
SV: Nytt BMW forum och hur det går
« Svar #45 skrivet: december 23, 2009, 06:57:25 »
kilroy: Ännu ett långt inlägg från dig - men du har ju inte ens läst vad jag skrivit. Var har jag skrivit att det inte händer någonting ALLS på detta forum???

Jag skrev, och nu citerar jag: "och man upplever det som att det inte händer något ALLS i forumet."

HUR MAN UPPLEVER saker och ting och hur det är - ja det är faktiskt två helt olika saker. Du verkar VÄLDIGT fast vid Dina åsikter och klankar ner på mig och mina åsikter (Och Mixtus) lite väl hårt tycker jag. Det får mig att skita i förslagen - men kom jävlar inte och säg att det är ett forum som jobbar MED och FÖR sina medlemmar. Detta forum är PRECIS som AutoPower, Zatzy och dom flesta andra forum.

Anledningen att jag engagerar mig? För att jag, precis som dom flesta andra som syns här inte är nöjda med hur AutoPower styrs. Därför trodde jag mig verkligen att vi hade något "på G" här när det pratades så vitt o brett om detta forum...... Tyvärr så visar det sig inte hålla måttet.

Jag har bara försökt komma med förslag och anledningen till att jag började skriva i denna tråden alls var mest för att Mixtus upplevde det jag gjorde - fast jag inte skrev något om det först själv. Trist att man ska bli så nedtryckt pga sina åsikter.

Men det är lugnt. Detta är mitt sista inlägg angående forumets utseende och design. Jag ville inte vara en "pain in the ass" - utan bara försöka hjälpa till. Med tanke på hur mina förslag tas emot från er så lär ni inte sakna mina inlägg under dessa kategorier iallafall.

Angående felplacerade trådar så har jag både kommenterat i denna tråd: http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=896.0 och anmält den. Ska den ligga under "Trimning av BMW" eller under 3-seriens forum.... Ja den kategorin som heter "trimning av bmw" är en kopia av AP's forumskategori som heter likadant.
/// Niklas "NiKeMaN" Johansson
BMW 325d Touring 2010 - Leverans vecka 6

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #46 skrivet: december 23, 2009, 12:06:53 »
kilroy: Ännu ett långt inlägg från dig - men du har ju inte ens läst vad jag skrivit. Var har jag skrivit att det inte händer någonting ALLS på detta forum???

Jag skrev, och nu citerar jag: "och man upplever det som att det inte händer något ALLS i forumet."

Om man UPPLEVER att det inte händer något på forumet, trots att aktiviteten ökar vilket är lätt att se med blotta ögat eller via forumets statistik, så föredrar jag att lita på forumets statistik.

HUR MAN UPPLEVER saker och ting och hur det är - ja det är faktiskt två helt olika saker. Du verkar VÄLDIGT fast vid Dina åsikter och klankar ner på mig och mina åsikter (Och Mixtus) lite väl hårt tycker jag. Det får mig att skita i förslagen - men kom jävlar inte och säg att det är ett forum som jobbar MED och FÖR sina medlemmar. Detta forum är PRECIS som AutoPower, Zatzy och dom flesta andra forum.

Du kom själv med ett förslag om en ny forumdel vilket Admins tyckte var en bra idé. Din idé genomfördes och du var med och diskuterade bl a namn på den nya forumdelen. Detta är endast ett exempel på att forumets crew dels är intresserade av medlemmarnas åsikter och dels genomför förändringar i linje med medlemmarnas önskemål. När fick du senast något av dina förslag på Autopower infört? När förde du senast en öppen diskusssion med Autopower crew? När såg du senast någon förslagsverksamhet på Autopower?

"många dubbelkorsade kategorier". Du har fortfarande inte svarat vilka dessa "många dubbelkorsade kategorier" är. Ge oss konkreta exempel på dessa "många" så kan vi ändra det.

Anledningen att jag engagerar mig? För att jag, precis som dom flesta andra som syns här inte är nöjda med hur AutoPower styrs. Därför trodde jag mig verkligen att vi hade något "på G" här när det pratades så vitt o brett om detta forum...... Tyvärr så visar det sig inte hålla måttet.

Att den här diskussionen förekommer publikt mellan medlemmar och crew är ett tydligt bevis för att bimmerforum inte styrs på samma sätt som vissa andra forum.

Jag har bara försökt komma med förslag och anledningen till att jag började skriva i denna tråden alls var mest för att Mixtus upplevde det jag gjorde - fast jag inte skrev något om det först själv. Trist att man ska bli så nedtryckt pga sina åsikter.

Ingen medlem blir nedtryckt pga sina åsikter, NiKeMaN. Som förslagsställare måste man dock räkna med att helt orealistiska förslag eller förslag som baseras på att man inte är påläst helt enkelt inte kan genomföras. Om bimmerforum crew hade genomfört alla förslag från medlemmarna så hade forumet varit 3 gånger så stort som idag och därmed helt ohanterligt.

Men det är lugnt. Detta är mitt sista inlägg angående forumets utseende och design. Jag ville inte vara en "pain in the ass" - utan bara försöka hjälpa till. Med tanke på hur mina förslag tas emot från er så lär ni inte sakna mina inlägg under dessa kategorier iallafall.

Vi ser fram mot dina förslag i fortsättningen, NiKeMaN. Du har redan fått ett av dina förslag genomfört därför att förslaget var genomtänkt och bra. Vi är övertygade om att du t ex har bra förslag när det gäller andra delar av forumet. Medlemmar som är intresserade av att konkret bidra med konstruktivt arbete får behörighet som Projektmedlemmar och därmed tillgång till ett forum kallat Projekt (vilket inte är öppet för vanliga medlemmar). Det är i högsta grad öppet för dig, och andra, om du är intresserad.

Tyvärr har mycket av diskussionerna fokuserats på just forumlayouten. Det finns andra områden där det finns kanske en större potential att utveckla forumet med hjälp av medlemmarna och det gäller bl a allt faktamaterial. Vi har fått förslag och kommentarer, bl a från Scheckheft, vilket vi uppskattar och kommer att jobba med.

Under resans gång så har vi fått olika förslag från medlemmar angående forumlayouten. I samtliga fall har dessa förslag inneburit att forumet blivit större istället för mindre. Det visar tydligt att skapandet av en forumlayout inte är så lätt som förslagsställaren till en början tror.

Angående felplacerade trådar så har jag både kommenterat i denna tråd: http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=896.0 och anmält den. Ska den ligga under "Trimning av BMW" eller under 3-seriens forum.... Ja den kategorin som heter "trimning av bmw" är en kopia av AP's forumskategori som heter likadant.

Om crew har missat att flytta en tråd i det här fallet så åtgärdar vi det. Vad din kommentar till att kategorin har samma namn som på AP syftar till vet jag faktiskt inte.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
SV: Poll - Underforum eller inte i modellforumen?
« Svar #47 skrivet: december 23, 2009, 18:07:30 »
Jag tycker inte heller om fokuseringen på forumlayouten. Forumlayouten ÄR viktig men forumlayouten är egentligen bara riktigt viktig om den är urkass eller om kategori- och forumrubriker är missvissande eller väldigt otydliga. Så är inte fallet här.

Vissa medlemmar är "experter" på forum och forumkonstruktioner trots att dom aldrig varit i närheten av att administrera något forum. Några av dom har reggat sig här, loggat in, tillbringat några minuter här och under den tiden, som enda bidrag till forumet, postat ett inlägg där dom tycker att användningen av underforum är kass.

Den typen av synpunkter tillför inte forumet något av värde. När jag reggar mig på ett nytt forum så kollar jag runt i alla forumdelar, skaffar mig en överblick av vad som finns. Verkar forumet vettigt med tanke på forumlayout, innehåll, moderatorfunktion, teknisk kompetens hos admins...då bidrar jag först till forumet med några trådar och svar. På det sättet visar jag forumledningen att jag inte reggat mig i första hand för att klaga. Om jag sedan, efter några besök, har några förslag till förändringar så postar jag dom då.

Generellt för alla admins på alla forum så ogillar man att medlemmar reggar sig, kläcker ur sig någon kritik utan att bidra med något annat...för att sedan försvinna från forumet. Det förekommer på alla forum oavsett forumtyp. Detta är inte riktat mot t ex Mixtus och NiKeMaN som bidrar till forumet genom trådar och svar och därmed är utmärkta medlemmar.

Som det sagts tidigare...det finns forumfunktioner som är minst lika viktiga för ett forum som layouten. Personligen hade jag föredragit att vi fokuserat på dom istället. Jag tror jag jag kan tala för bimmerforums samtliga admins när jag säger att det är en förutsättning för att vi skall driva forumet vidare.

Niklas

• Gäst
« Svar #48 skrivet: december 26, 2009, 13:15:26 »

Har svårt att förstå det höga och irriterade tonläget hos vissa medlemmar. Stora bokstäver brukar betyda att vederbörande har svårt att komma med några vettiga argument.

Det enda tips jag har är att forum admins tar bort underforumen i Oldtimerforumet, sparar rubrikerna på något säkert ställe till längre fram och lägger alla Oldtimertrådar i en och samma kategori.

L.Lindström

• Gäst
« Svar #49 skrivet: december 29, 2009, 11:48:06 »
Har svårt att förstå det höga och irriterade tonläget hos vissa medlemmar. Stora bokstäver brukar betyda att vederbörande har svårt att komma med några vettiga argument.

Jag måste nog hålla med. Är det inte mer konstruktivt att gnälla mindre om man vill att forumet ska överleva? Efter några dagars frånvaro ser jag att Oldtimerforumet har förändrats, dessutom har vissa rubriker blivit kortare. Bra förändringar som jag ser det.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #50 skrivet: december 29, 2009, 12:54:05 »
Det viktigast är att vi tar på alvar olika åsikter från medlemmar och ändrar det till det bästa.
Medlemmar trivsel på bimmerforum är alltid den viktigast. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Scheckheft

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 92
« Svar #51 skrivet: december 29, 2009, 16:56:11 »
det finns ingen skillnad mellan citat "HUR MAN UPPLEVER saker och ting och hur det är".  Tyvärr  :( Man äger inte sitt eget varumärke utan det äger den personen som ska bruka produkten. Man måste ha en grundläggande förståelse för just detta. Även jag upplever första sidan som rörig. Vad ska jag lägga fokus på?
Forumtips med bl a modellguiden och importguiden leder i ett nytt fönster till delar av forumet med material från bl a wikipedia. Här skulle redaktionellt material vara att föredra, liknande AP. Jag har skrivet det tidigare och jag skriver det igen: "less is more" - tänk först hur ni vill strukturera materialet och bestäm sedan i vilken ordning materialet ska publiceras. Det blir samtidigt ett nyhetsinslag som ni kan lyfta fram på första sidan. Då kan ni också skapa ett mervärde för användarna. Överhuvudtaget måste det framgå mycket tydligare vad som är redaktionellt material och vad som är forum. AP var bra på detta

Angående underforum - ett ständigt ställningstagande. "Nyttiga länkar" har alldeles för många underkategorier. Bilvård inkl lackering skulle kunna vara en huvudrubrik. Bilvård dyker dessutom upp på flera ställen. Ja, om ni tar er tid skulle ni säkert upptäcka fler saker som skulle kunna slås ihop eller tom tas bort
Mvh
Scheckheft

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #52 skrivet: december 29, 2009, 18:01:40 »
det finns ingen skillnad mellan citat "HUR MAN UPPLEVER saker och ting och hur det är".  Tyvärr  :( Man äger inte sitt eget varumärke utan det äger den personen som ska bruka produkten. Man måste ha en grundläggande förståelse för just detta. Även jag upplever första sidan som rörig. Vad ska jag lägga fokus på?

Varje medlem lägger fokus på dom delar som man är intresserad av. Av den anledningen finns det tydliga rubriker på samtliga kategorier och underforum.

Forumtips med bl a modellguiden och importguiden leder i ett nytt fönster till delar av forumet med material från bl a wikipedia. Här skulle redaktionellt material vara att föredra, liknande AP. Jag har skrivet det tidigare och jag skriver det igen: "less is more" - tänk först hur ni vill strukturera materialet och bestäm sedan i vilken ordning materialet ska publiceras. Det blir samtidigt ett nyhetsinslag som ni kan lyfta fram på första sidan. Då kan ni också skapa ett mervärde för användarna. Överhuvudtaget måste det framgå mycket tydligare vad som är redaktionellt material och vad som är forum. AP var bra på detta

Detta har diskuterats både i trådar och via PM mellan mig och Scheckheft där det tydligt framgår att vi har en samsyn. Vi har för avsikt att titta över allt faktamaterial och därmed få en tydligare fokusering på vad som är forummaterial och vad som är "redaktionellt" material. Med andra ord känns ämnet avslutat.

Angående underforum - ett ständigt ställningstagande. "Nyttiga länkar" har alldeles för många underkategorier. Bilvård inkl lackering skulle kunna vara en huvudrubrik. Bilvård dyker dessutom upp på flera ställen. Ja, om ni tar er tid skulle ni säkert upptäcka fler saker som skulle kunna slås ihop eller tom tas bort

"Nyttiga länkar" är inte detsamma som Bilvård och uppdelningen är gjord med tanke på att det skall vara lätt för medlemmarna att hitta det dom söker efter. Bilvård existerar i två separata forumdelar som skiljer sig åt

http://www.bimmerforum.se/index.php?board=66.0  som är tänkt som ett faktaforum

och  http://www.bimmerforum.se/index.php?board=45.0 som är tänkt som ett diskussionsforum. Det är samma skillnad mellan dessa två forumdelar som det är mellan t ex Mektips och de modellrelaterade diskussionsforumen. Vi tar till oss dina synpunkter och ser om vi kan (eller bör) sammanföra forumen till ett.

Utloggad Alecci

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 49
« Svar #53 skrivet: januari 12, 2010, 16:41:16 »
Jag vet att denna tråden kanske inte längre är helt aktuell då senaste inlägg var ett tag sedan och att omröstningen dessutom redan är avslutad. Jag har egentligen dock bara två mindre punkter att ta upp här, i all välmening:

1: Jag tycker precis som många andra att relationen underforum vs medlemmar är lite haltande i nuläget, även om jag tror att det skulle och kommer fungera mycket bra när forumet växt till sig. Jag har dock lite förslag på hur man kanske tillfälligt kan lösa detta, men tar hellre upp det med en av forumets administratörer via PM. Dessutom har jag i skrivande stund lite för dåligt med tid för att utveckla idén på ett överskådligt sätt.

2: En sak jag alltid har efterlyst på alla BMW-forum där jag läst eller deltagit som aktiv medlem är en åtskillnad mellan BMW:s M-modeller och övriga specialmodeller baserade på BMW (Alpina, Hartge, AC Schnitzer, Racing Dynamics, etc). Detta just eftersom M-bilar - även om de är mer sällsynta än "vanliga" BMW - är så otroligt många fler till antalet än de övriga specialmodellerna. Jag skulle väldigt gärna vilja att denna kategorien delades upp i framtiden.

Tack för ordet.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #54 skrivet: januari 12, 2010, 16:52:04 »
Bra att du har förslag, Alecci. Vill du hellre ta ditt förslag via PM så går det utmärkt.

Din kommentar angående M-modeller skall vi titta på.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #55 skrivet: januari 12, 2010, 22:18:00 »
Det var inget dum idée om M modeller Alecci! Säg till bara om du har du flera goda idéer. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners