Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min E38 740 (ALPINA)  (läst 31591 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas.E

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #15 skrivet: maj 22, 2013, 22:21:25 »
Grymt fin bil du har! Diggar speciellt den sista bilden med flagorna   :D 

Utloggad sjøbuse

  • Projektmedlem
  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #16 skrivet: maj 22, 2013, 23:49:51 »

Har fått post i dag også. Så nå kan mitt eksos prosjektet snart begynne.




Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Min Nye E38.
« Svar #17 skrivet: maj 23, 2013, 07:17:11 »
Har fått post i dag også. Så nå kan mitt eksos prosjektet snart begynne.

Ser ut som att du tar höjd för avgaspipor modell större, från vilken bil kommer de delarna? Eller är det helt specialbyggt?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad sjøbuse

  • Projektmedlem
  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #18 skrivet: maj 23, 2013, 13:26:02 »
Det er orginale Alpina B12 5.7/6.0 E38.

Blir lik denne når jeg er ferdig.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Min Nye E38.
« Svar #19 skrivet: maj 23, 2013, 17:33:35 »
Blir det runda ändrör med eller kanske rektangulära som följer formen på plastkåporna?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad sjøbuse

  • Projektmedlem
  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #20 skrivet: maj 23, 2013, 19:09:30 »
Blir nok likt som på alpina med ovale rør.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #21 skrivet: maj 24, 2013, 10:39:32 »
Det bli säkert snygg. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sjøbuse

  • Projektmedlem
  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #22 skrivet: juni 04, 2013, 01:18:36 »

Begynnte litt på eksosen min i dag.


Skruddenførst av fester.






Ferdig fjernet.






Så slipet jeg rundt kanten.





Begynnte og åpne boksen på en side.





Og fortsatte rundt til den var løs.






Boks av og innmaten fjernet. Brukte en acetylen/oxygen brenner og pyntet litt med vinkelsliper.





Så på med lokk og sveise rundt.


.


Også det samme på den andre potta. Rakk ikke mer i dag. Hadde ikke så mye tid.
Neste gang skal jeg lage endestusser og tilpasse alpina eksosdeksel.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Min Nye E38.
« Svar #23 skrivet: juni 04, 2013, 07:04:10 »
Skall bli intressant att läsa hur du tycker ljudet blev efter denna operation, jag är lite skeptisk till att låta avgaserna gå in i en tom burk, men det kanske blir ett riktigt skönt ljud av det hela.  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #24 skrivet: juni 04, 2013, 07:32:22 »
Det ser bra ut! Har du jobbat som kirurg? 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sjøbuse

  • Projektmedlem
  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #25 skrivet: juni 05, 2013, 19:28:46 »
Fredrik M
Leste om en som gjore dette i usa. Lyden ble rolig når motor stod på.
Når man kjører og gir gass så blir det mer V8 lyd. Ikke så dempet som nå.

Kjenner en i oslo som også prøvde dette da han så jeg hadde planer og gjøre dette. Han fikk litt dypere lyd på tomgang. Og tøffere V8 lyd når han dro på. Så tror dette kan bli bra. Jeg har fått 2 ekstra eksospotter som jeg modifiserer. så blir det ikke bra. Så setter jeg tilbake de jeg har på bilen nå. Orginale med påsveiset stusser.

Legger ut video av resultat. Lyd og bilde :)

Alain
Jeg jobber som industrirørlegger. Så sveising og sliping er ikke noe problem :p

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #26 skrivet: juni 05, 2013, 20:24:52 »
En annan trevlig väg att gå för att få roligt ljud i avgaset är att istället ta bort de bakre ljuddämparen helt och ersätta med vanligt rör. Klart acceptabel ljudnivå vid normal körning men ylar på riktigt trevligt när man kör lite hårdare. Detta har jag hört med egna öron på kompis E34 530i (lilla åttan).  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad sjøbuse

  • Projektmedlem
  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #27 skrivet: juni 05, 2013, 21:58:02 »
tenkte forst og gjøre det. men da ser man med en gang at det ikke er lovlige eksosrør. slik jeg gjør ser det orginalt ut.
har også vurdert og sveise på et rør inne i boksen. men en jeg kjenner sa lyden blir bedre med den tomme potten. blir som et resonanse kammer som gjør lyden litt dypere slik først.

skal filme bilen med orginal eksos. så fjerne lyddemper og starte igjen. da har bilen raka rør (bare 50 cm for korte) også sette på den tomme bakpotten. da hører jeg hvem av de som blir best :)

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Min Nye E38.
« Svar #28 skrivet: juni 05, 2013, 22:57:09 »
Härligt, bra jobbat. Ser fram emot att höra hur det låter.  :)
 
Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Min Nye E38.
« Svar #29 skrivet: juni 06, 2013, 03:10:23 »
Underbar bil och ser gärna mer uppdateringar. Det ser verkligen ut som att du kan svetsa även om svetsarna är slipade på så det är lite svårt att se.  ;)

När man tömmer slutdämparna så här blir det ofta ett helt annat ljud och låter ofta underbart i vanliga fall, men risken är väldigt stor att det blir vissa varvtal och gaspådrag som blir outhärdliga. Samma med att byta slutdämparna mot raka rör kan ge störande missljud vid vissa frekvenser.

Det blir en annan sak med turbo, på 750 V12an med turbo är det samma koncept som du kör, tomma burkar, sen är det inga katalysatorer heller. Med andra ord, inga dämpare alls och inga höga ljudvolymer eller missljud hördes. -Det lät bara dovt och vackert. :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners