Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 525d -01 Död på låga varv  (läst 12761 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Saxerius

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« skrivet: maj 06, 2013, 18:47:03 »
Tjena, ja har en e39a 525d som är trött på låga varv.
Men över 2000varv vaknar den och arbetar som vanligt (tror jag)
Men på 3,4 och 5ans växel sackar den och förbruknings mätaren sjunker efter 3000 varv vid full gas.
Som sagt död från o-2000varv och dör igen efter 3000varv och ligger man på tex 5ans växel i 1500varv och ska gasa på så händer det ingenting så man får växla ner så varvet ökar och då kommer den igen??

Någon som vet vad detta kan vara så är jag väldigt tacksam!!
Coal Roller

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2013, 14:14:29 »
Vevaxel/kamaxelgivare, lambdasond givare, LMM, vakuumslangar
Kolla på luftbälgen, den ofta gå sönder och det syns inte
Dieselpump, dieselfilter, dåliga glödstift.
Jag vet att det är mycket att kolla och hur jobbigt det är.
Kanske någon annan som vet?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad hejmer

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Karma: +0/-0
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2013, 17:05:25 »
Pröva koppla ur lmm, annars låter de som om problemet är på bränslesidan
Bmw 330d -01

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2013, 18:20:11 »
Kanske Diesel-Kungen kan svara på det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2013, 22:25:13 »
redan svarat via pm ;)
 ;)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad Saxerius

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2013, 14:53:02 »
Har kollat vakuum slangar tryckslangarna bytt bränsle filter kollat ledningar efter diesel läckage utan att hitta nått fel. Bilen är död från 0-2200 varv och dör igen efter 3000 varv bilen ökar sakta upp till ca 2200 varv och dör av vid 3000 varv och detta är hur mycke man än gasar. Även förbruknings mätaren segar och går upp till fullt vid 2200 varv och sjunker ner när man passerar 3000 varv (full gas) någon som vet vad felet kan vara? Vill inte köpa massa saker till bilen bara för att prova, har testat koppla ur LMM men bilen ändrar inte karaktär alls, går lika dant som när den är inkopplad.

Snälla hjälp mig!!
Coal Roller

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2013, 14:59:00 »
Brukar det inte betyda att LMMen är trasig när man inte märker någon skillnad med den urkopplad eller ej?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2013, 15:05:27 »
När du koppla bort LMM, motorn ska går på ett sämre sätt, om den inte gör det, skulle jag testa med en annan.
Kolla om du har en kompis som kan låna en sådan en stund så att du kan testa hur motorn går efter bytet.
Om du inte ha att låna kanske kolla på ett skrot?
Ofta när det finns problem med motorn, det kosta en del att byta onödiga delar.
Jag hade själv problem med min E32 750 V12 som ofta gick på bara 6 cylinder, den kostade mig 65,000:- på 2 år, till slut orkade jag inte mer och körde den till skroten som den var.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Saxerius

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #8 skrivet: maj 09, 2013, 23:18:33 »
En polare på BMW i Gbg ska titta på bilen där i morgon hoppas han kan hitta något!
Coal Roller

Utloggad Saxerius

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #9 skrivet: maj 09, 2013, 23:24:32 »
Brukar det inte betyda att LMMen är trasig när man inte märker någon skillnad med den urkopplad eller ej?

Håller med dig, har haft flera BMWs tidigare där LMMen varit problemet med de symtom du säger men det har varit bensinare. När det gäller diesel bilarna så verkar det vara tvärtom enligt andra trådar i olika forum. Själv har jag aldrig råkat ut för det tidigare
Coal Roller

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #10 skrivet: maj 09, 2013, 23:50:52 »
Kanske lite lång sökt men problem kan också komma från gaspedal potentiometer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Saxerius

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #11 skrivet: maj 10, 2013, 15:55:48 »
Kanske lite lång sökt men problem kan också komma från gaspedal potentiometer.

Frågan är ju hur man felsöker den?
Coal Roller

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #12 skrivet: maj 10, 2013, 16:05:10 »
Frågan är ju hur man felsöker den?

Har du läst av felkoder? huruvida defekt potentiometer garanterat visar sig via en felkod vet jag ej. men gissar att du kan se avvikelser med inpa eller dis!? finns säkert någon på forumet här som har ett sådant interface och bor i närheten av dig.

Utloggad Saxerius

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #13 skrivet: maj 10, 2013, 17:57:16 »
Har du läst av felkoder? huruvida defekt potentiometer garanterat visar sig via en felkod vet jag ej. men gissar att du kan se avvikelser med inpa eller dis!? finns säkert någon på forumet här som har ett sådant interface och bor i närheten av dig.

Tror dock inte att det är något fel på pedalen då den fungerar precis som den ska då motorn når det (magiska) varvtalen 2200-3000 varv. Börjar tro att felet ligger i själva dieselpumpen.
Coal Roller

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 525d -01 Död på låga varv
« Svar #14 skrivet: maj 11, 2013, 00:27:34 »
Kan vara, jag inte vet vad kosta en pump med hur är det med filtret, tyvärr jag har aldrig haft diesel och inte kan så mycket om dessa motorer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners