Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ALLT MÖJLIGT  (läst 38793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
ALLT MÖJLIGT
« Svar #30 skrivet: maj 15, 2013, 00:39:50 »
Håller med om äldre maskiner och verktyg, ofta folk som håller med äldre bilar, ägarna tillverka egna verktyg som passa till dessa.
När man är trött, man ska gå lägga sig så man slipper misstag som med att glömma fulla på broms olja.
Hoppas att allting fungerar som det ska. ;)

Ja, jag hade gärna lagt mig och fortsatt imorgon. min garaget/verkstan vi har ligger en mil från min bostad, så i såfall hade jag fått lämna bilen och be någon kompis hämta mig. Men det löste sig nu är systemet luftat :)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
ALLT MÖJLIGT
« Svar #31 skrivet: maj 15, 2013, 06:57:25 »
Hej,
juh med att ämne är "allt möjligt" kanske jag kan skriva lite om mej själv och varför jag är med på bimmerpower. Jag är i grunden datatekniker, men min hobby har alltid varit att meka med olika fordon tex. mopeder, gräsklippare, bilar, motorcyklar mm. När jag tröttnade på datorer ville jag byta jobb och då tänkte jag bilar kanske kan vara roligt då sökte jag arbete på en bildemontering (bilskrot) och där började det hela på allvar. Med min bakgrund som datatekniker har man mycket elkunskaper inom analog och digital elektronik. Så att jag åtog mej bilar som skulle provstartas för att kunna konstatera om motorn är i bra skick, frontskadade bilar där man fick gå igenom kabelhärvor till motor och läsa mycket elscheman för att få ihop dom för en provstart.
Efter nåt år tröttnade jag på att "bara" plocka isär bilarna och sökte arbete på bilverkstad som underhållsmekaniker. Där fick jag mycket erfarenhet och utbildning. Så att i dagsläge är jag en utbildad fordonstekniker :)
Varför jag är med på bimmerpower är att redan som mycket ung fastnade jag för BMW en bil som håller en speciell klass med bra konstruktion, pigga och roliga bilar både att äga och att meka. Här är jag mest för att hjälpa "hobby" mekar och folk med olika problem på sina BMW. Jag började själv som hobbymek och vet hur svårt det kan vara att få ihop nånting man inte vart med om tidigare och då hade jag inte tillgång till olika forum (då hade man internet me 33,6kbps modem, inga forum och ladda ner en bild tog halva dagen)
Utan att missuppfattas så vill jag nästan säga att jag är lite anti hobbymekar som bara vill komma undan billigt o försöker ge sej på saker och ting bara för att spara nån krona. Dessa ofta mekar med dåliga verktyg (spara pengar) gör bultarna runda, drar sönder gängor mm. Har sett många många skräckexempar på det genom åren i en bilverkstad.
SÅ BE OM HJÄLP HANDLA RIKTIGA VERKTYG OCH LÄS PÅ INNAN NI GER ER PÅ GREJER PÅ ERA BMW!
Vi här på bimmerpower hjälper gärna med det vi kan (många här är bra på många olika saker)!
Tackar Alain & Crew för ett jääävla bra forum !!! 
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
ALLT MÖJLIGT
« Svar #32 skrivet: maj 15, 2013, 09:27:22 »
Oj-oj-oj! Sant som du säger och en sådan berättelse är det inte ofta att man läser det och vi på bimmerpower tackar dig mycket för ditt förtroende för forumet, man får nästa ett dropp i ögonen (glädje dropp). ;)

Vi på bimmer försöker att vara trevliga på alla sätt och viss och bemöta medlemmar med respekt, det är ju tack våra medlemmar att vi lever vidare.

Med ett inlägg som den skulle du kunna starta en tråd i Blogg och Medlempresentation så att den inte försvinner med tiden.
Tack! Vazze_T
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 32
ALLT MÖJLIGT
« Svar #33 skrivet: juni 06, 2013, 16:19:01 »
Okej jag har nu ett problem med bilen!

Jag tänkte byta olja idag, jag hitta själv "oljebulten" som sitter under bilen och oljefiltret som finns under motorhuven.

MEN...när jag väl fick loss oljelocket till filtret och ville ta bort det så gick den inte av, jag har ingen aning om hur jag får bort den, någon som vet hur man får bort den?
BMW 320D TOURING E91 2010

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #34 skrivet: juni 06, 2013, 16:29:44 »
Okej jag har nu ett problem med bilen!

Jag tänkte byta olja idag, jag hitta själv "oljebulten" som sitter under bilen och oljefiltret som finns under motorhuven.

MEN...när jag väl fick loss oljelocket till filtret och ville ta bort det så gick den inte av, jag har ingen aning om hur jag får bort den, någon som vet hur man får bort den?

Nu har jag aldrig bytt oljefilter på en E91 Diesel, men det är väl bara "lirka lite" på filtret och dra ut det?

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
ALLT MÖJLIGT
« Svar #35 skrivet: juni 06, 2013, 16:55:49 »
Nu har jag aldrig bytt oljefilter på en E91 Diesel, men det är väl bara "lirka lite" på filtret och dra ut det?

"Lirka lite" fan betyder det xD ?

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #36 skrivet: juni 06, 2013, 17:04:59 »

"Lirka lite" fan betyder det xD ?

Vicka lite på filtret, ungefär som du gör med en vinkork på en flaska som varit öppen där du satt tillbaka korken tillfälligt :)

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
ALLT MÖJLIGT
« Svar #37 skrivet: juni 06, 2013, 17:07:28 »
Vicka lite på filtret, ungefär som du gör med en vinkork på en flaska som varit öppen där du satt tillbaka korken tillfälligt :)

jahaaaaa :D
jag ska försöka lite senare ikväll å byta ut den lilla rakarn, tack!

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #38 skrivet: juni 06, 2013, 17:15:11 »

jahaaaaa :D
jag ska försöka lite senare ikväll å byta ut den lilla rakarn, tack!

Glöm inte smörja o-ringarna med lite olja när du skruvar dit det nya
filtret. Och dra inte åt locket för hårt så det går sönder.

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
ALLT MÖJLIGT
« Svar #39 skrivet: juni 06, 2013, 21:13:09 »
Alltihopa gick hur bra som helst, jag blev lite frustrerad över att jag inte fick ut oljefiltret under 20 minuter hahaha men det löste sig efter tag :P

Nu är iaf oljan och oljefiltret bytt, nästa steg blir att dra sig till närmsta verkstad och "nollställa" datorn i bilen angående oljan!

Tack för era förslag :)

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #40 skrivet: juni 06, 2013, 21:16:47 »
Alltihopa gick hur bra som helst, jag blev lite frustrerad över att jag inte fick ut oljefiltret under 20 minuter hahaha men det löste sig efter tag :P

Nu är iaf oljan och oljefiltret bytt, nästa steg blir att dra sig till närmsta verkstad och "nollställa" datorn i bilen angående oljan!

Tack för era förslag :)

Går även göra detta själv. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=384430

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
ALLT MÖJLIGT
« Svar #41 skrivet: juni 06, 2013, 22:11:42 »
Går även göra detta själv. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=384430

Det verkar bus enkelt, jag testa det. Men jag tänkte mig mer på den här "odometer" knappen, vilken var det? -.^

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #42 skrivet: juni 06, 2013, 22:17:10 »

Det verkar bus enkelt, jag testa det. Men jag tänkte mig mer på den här "odometer" knappen, vilken var det? -.^

http://resetservicelight.com/wp-content/uploads/2012/08/Reset-service-light-indicator-BMW-E90.jpg

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
ALLT MÖJLIGT
« Svar #44 skrivet: juni 07, 2013, 08:53:08 »
MEn som den här grabben säger i klippet så ska man trycka in knappen en gång, men borde inte motorn gå igång då?

Reklampartners