Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ALLT MÖJLIGT  (läst 38802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Batteriet
« Svar #15 skrivet: mars 10, 2013, 15:28:45 »
rensa oljefilter?? d låter farligt... tycker du borde lämna in bilen faktiskt... att byta motorolja och oljefilter e d enklaste man kan göra på en bil.

vill inte låta nedlåtande men om du har så lite kunskap om bilar ska du lämna in den så d inte blir värre, ja jobbar som bilmek och har sett många hemska saker folket gör mot sina bilar när dom inte kan.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 32
Batteriet
« Svar #16 skrivet: mars 10, 2013, 20:28:15 »

Jag använde lite fel ord där med att just "rensa" oljefiltret, men byta ut den iaf :p det behöver lite hjälp med om vart det sitter någonstans :)

rensa oljefilter?? d låter farligt... tycker du borde lämna in bilen faktiskt... att byta motorolja och oljefilter e d enklaste man kan göra på en bil.

vill inte låta nedlåtande men om du har så lite kunskap om bilar ska du lämna in den så d inte blir värre, ja jobbar som bilmek och har sett många hemska saker folket gör mot sina bilar när dom inte kan.
BMW 320D TOURING E91 2010

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Batteriet
« Svar #17 skrivet: mars 10, 2013, 21:47:26 »
Först, kör motorn varmt så att allt olja gå ner av sig själv, Därefter ex vis kör på en bensin station Q8 där du kan meka själv.
Kör in på en ramp där du kan lyfta upp bilen.

Öppna motorhuvud, leta och skruva du av locket på oljefilterhuset nr 2 på skissen därefter är det bara att dra ut filtret.

Vad det gäller att bytta olja, lyfta upp bilen, i mitten under motor kan du se en behållare där det samla oljan, finns en bult antingen under eller snett på kant, skruva av den utan tappa den, finns också en koppar packning, du måste köpa en ny, ofta har Q8 sådana men bättre att du fråga först i kassa.

När det är tömt, sätt tillbaka bulten med packning och spänn bulten som det ska.
Sänk ner bilen, lägg filtret i behållare, skruv på locket med gummipackning.
Fyll på olja helsyntet 5W40, kolla på din handbok hur mycket det ska vara. Sätt på locket och så är det klart.
Efter ett par mil, kolla på oljenivån igen i fall att det skulle sakna.

Tänk att det ska vara diesel motorolja inte bensin motorolja, det är inte samma.

Obs!! Blanda inte behållare från motorolja och behållare från växellådsolja, många ha gjort det misstaget.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
Batteriet
« Svar #18 skrivet: mars 11, 2013, 15:35:36 »
Jag bugar och bockar för all information som du skrev till mig Alain. Men en annan fråga, vet Du vart jag kan få tag på den speciella bulten som lossar muttrarna på däcken när man ska byta till sommardäck? Förutom hos BMW, alltså hos en annan :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Batteriet
« Svar #19 skrivet: mars 11, 2013, 15:50:52 »
Till fälgbultar, finns en gammal klassik, en fälgkors med 4 olika storlek. ;)
Tänk att du kanske har en låsbult på varje fälg, nyckel om man kan kalla det så ska finnas i verktyg fack som tillhör bilen.

http://www.clasohlson.com/se/se/F%C3%A4lgkors/Pr306117000;jsessionid=9CCBA31252DDBA618A3FB9CB178A830E.prodccom4?gclid=CMu4wuvx9LUCFaF3cAodTDkA4Q&
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Batteriet
« Svar #20 skrivet: mars 11, 2013, 15:58:30 »
Läste ditt PM, det verkar som jag missuppfatade med bulte till att låsna bultar.
Du menar nyckel till låsbulten?
Det berör på om det är original eller inte, om det är original är det bara att köra till BMW och beställ en ny som passar till din bil.
Kan du lägga upp en bild så att man ser hur bulten på fälgen ser ut?

Utloggad hejmer

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 77
Batteriet
« Svar #21 skrivet: mars 11, 2013, 18:12:19 »
Annars kanske du kan få tag i nyckeln på någon bilskrot
Bmw 330d -01

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Batteriet
« Svar #22 skrivet: mars 11, 2013, 21:08:57 »
Annars kanske du kan få tag i nyckeln på någon bilskrot

Värt att testa och se om du hitta en sådan som exakt passa dina bultar.

Utloggad Arben

• Fullt Medlemskap
ALLT MÖJLIGT
« Svar #23 skrivet: maj 02, 2013, 22:12:40 »
God Kväll

Det var ett tag sen man var inloggad här hos Er. Bilen går bra, har inte haft några problem med den än så länge iaf ;) så det gäller att bara tuta och köra!

Men nu är som så att far min är helt hysterisk över att rörelsesensorn där fram inte verka funka även om bilen har dom där slags "hålen" som går till sensorn.

Min fråga är alltså, hur startar jag just den framsensorn på bilen? Hittar er i boken...

Tackar för svar

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #24 skrivet: maj 02, 2013, 23:49:13 »
Det var ett tag. ;)
På BMW finns en special system som gör att man först måste baka med bilen i typ fickparkering, därefter när man kör framåt och finns en parkerad bil framför då starta fram parkering sensor.
Detta system är gjort för att slippa höra den pip-pip varje gång man sitter i bilköer.
Testa att parkerar så med din far bil och se om det funka.
Hör av dig.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
ALLT MÖJLIGT
« Svar #25 skrivet: maj 03, 2013, 01:26:02 »
Om du inte har gjort det ännu så borde du köpa en Haynes servicehandbok till din bil, med hjälp av denna boken så kan du sedan utföra ditt oljebyte på bilen, och även utföra andra enklare reparationer och kontroller av bilen.

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11762&section1_id=101&section2_id=205#.UYL0i4I7Y34

Ett väldigt vanligt fel när man inte har så mycket vana av att skruva med bilar är att man drar åt bultar alldeles på tok för hårt och i vissa fall kan detta sluta med mycket dyra reparationer, exempel på sönderdragna gängor som blir dyrt (tändstift, oljeplugg, avtappningen för kylarvatten)
så jag rekommenderar även att du inhandlar en momentnyckel, en billig rackare från Biltema duger alldeles utmärkt till dessa arbeten.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/

Och är du osäker på något, så fråga hellre här på forumet än att chansa. Inga frågor är för dumma, vi har alla börjat någonstans.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
Batteriet
« Svar #26 skrivet: maj 03, 2013, 01:32:52 »
Först, kör motorn varmt så att allt olja gå ner av sig själv, Därefter ex vis kör på en bensin station Q8 där du kan meka själv.
Kör in på en ramp där du kan lyfta upp bilen.

Öppna motorhuvud, leta och skruva du av locket på oljefilterhuset nr 2 på skissen därefter är det bara att dra ut filtret.

Vad det gäller att bytta olja, lyfta upp bilen, i mitten under motor kan du se en behållare där det samla oljan, finns en bult antingen under eller snett på kant, skruva av den utan tappa den, finns också en koppar packning, du måste köpa en ny, ofta har Q8 sådana men bättre att du fråga först i kassa.

När det är tömt, sätt tillbaka bulten med packning och spänn bulten som det ska.
Sänk ner bilen, lägg filtret i behållare, skruv på locket med gummipackning.
Fyll på olja helsyntet 5W40, kolla på din handbok hur mycket det ska vara. Sätt på locket och så är det klart.
Efter ett par mil, kolla på oljenivån igen i fall att det skulle sakna.

Tänk att det ska vara diesel motorolja inte bensin motorolja, det är inte samma.

Obs!! Blanda inte behållare från motorolja och behållare från växellådsolja, många ha gjort det misstaget.

Jag har alltid fått med en ny kopparbricka med det nya oljefiltret. fast det kanske skiljer mellan olika tillverkare, (Jag brukar köpa Mahle)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
ALLT MÖJLIGT
« Svar #27 skrivet: maj 14, 2013, 20:49:46 »
Om du inte har gjort det ännu så borde du köpa en Haynes servicehandbok till din bil, med hjälp av denna boken så kan du sedan utföra ditt oljebyte på bilen, och även utföra andra enklare reparationer och kontroller av bilen.

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11762&section1_id=101&section2_id=205#.UYL0i4I7Y34

Ett väldigt vanligt fel när man inte har så mycket vana av att skruva med bilar är att man drar åt bultar alldeles på tok för hårt och i vissa fall kan detta sluta med mycket dyra reparationer, exempel på sönderdragna gängor som blir dyrt (tändstift, oljeplugg, avtappningen för kylarvatten)
så jag rekommenderar även att du inhandlar en momentnyckel, en billig rackare från Biltema duger alldeles utmärkt till dessa arbeten.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/

Och är du osäker på något, så fråga hellre här på forumet än att chansa. Inga frågor är för dumma, vi har alla börjat någonstans.

Kunde inte sagt det bättre själv !! Ber om ursäkt ifall jag lät lite nedlåtande i mitt inlägg tidigare.
Men det var väldigt goda råd Daniel skrev upp här ovan. Att köpa en reparationshandbok och momentnyckel och kanske lite enklare "special" verktyg så som tändstiftshyllsor i olika storlekar (14mm,16mm,21mm), liten 1/4 tums hylssats och 1/2 tums hylssats spilloljedunk, tratt mm.
Parkeringssensorernas funktion beskrev Alain väldigt bra.
Mvh Vazze_t

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #28 skrivet: maj 15, 2013, 00:23:06 »
Ett litet tillägg:

När man har köpt reparationshandböcker och läser i dessa så ser vissa saker väldigt enkla ut, på en lite äldre bil är det dock sällan så enkelt som boken visar. Saker sitter fast, skruvar kan vara runddragna. i dessa fall så räcker oftast inte den enkla verktygssatsen till (utan du behöver speciella tänger, vinkelslip, gängtappar, och framförallt erfarenhet hur saker ska angripas. Därför kan det vara bra att rådfråga på exempelvis detta forumet innan man ska göra saker.

Jag kan berätta lite om min mekardag :) Jag är ingen bilmekaniker utan en hobbymek (en envis sådan) haha.
Planen packa om mina bromsok fram samt byta bromsslangar. Räknade med 2-3 timmar för detta jobb, dock slutade det med att det tog hela dagen.

en bromsslang gick inte lossa (varken med värme, rörtänger, svetstång, bromsrörsnycklar) så det slutade med att jag fick kapa bromsröret och dra ett nytt rör.

Sen mot slutet när jag var rätt trött och lite snabbt skulle lufta systemet och byta bromsvätskan, så tömde jag behållaren på bromsvätska och trycksatte behållaren (och tryckte in luft i ABS/ASC och främre ledningarna) Måttligt roligt när jag insåg att jag glömt fylla på ny vätska. mycket slit innan jag fick detta bra igen.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
ALLT MÖJLIGT
« Svar #29 skrivet: maj 15, 2013, 00:37:16 »
Håller med om äldre maskiner och verktyg, ofta folk som håller med äldre bilar, ägarna tillverka egna verktyg som passa till dessa.
När man är trött, man ska gå lägga sig så man slipper misstag som med att glömma fulla på broms olja.
Hoppas att allting fungerar som det ska. ;)

Reklampartners