Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition  (läst 88999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #15 skrivet: februari 22, 2013, 17:35:26 »
Kvaliten på Strong-flex tycker jag är väldigt god, så de duger nog.  ;)  Bra passform vid montering. Jag har haft mina på bilen i snart två år, ca 150 ban-mil och uppskattningsvis 1000 landsvägsmil (även en vinter!  :o  ). Funkar finfint än idag. Jag har lite banåkavänner som också är väldigt nöjda.
Du verkar ju helt klart gilla att köra, så bussningsbyte rekommenderas oavsett vad för sort du väljer. Ja, förutom Powerflex då som är både mjukare och mycket dyrare än Strong-flex, så det finns liksom ingen anledning att välja dem.
Kan också vara bra att veta att delrin och alu som är riktigt hårt frestar infästningar och upphängningar mer. Finns bilar som spruckit lite här och var.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #16 skrivet: februari 22, 2013, 18:04:42 »
Jag älskar att köra!!! alu bussningar va första tanken men polare körde me sånna på sin e36 i hela bakvagnen o då fick han massa resonansljud  i bilen. Delrin vet ja e bra kvalite körde me dom på min gamla e30 o på den tiden va d dyyyyrt nu pratar vi läääänge sen! Men ska testa dom du beskriver o då blir d nog dom gula ( kikade på länken innan).

Ja kan rekomendera budget coilissar från TA Technics tro inte dom håller på banan men för lek på krokiga landsvägar e dom perfekta bara man byte övre fjäderbenslagringar mot starkare, original får mö stryk snabbt!

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #17 skrivet: februari 22, 2013, 18:08:18 »
Dålig bild, monterade på min förra bil nu ska dom på denna

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #18 skrivet: februari 23, 2013, 18:06:05 »
resonansljud
Om du tänker behålla inredning som golvmatta, asfaltmattor och övrig ljudisolering tror jag inte du kommer märka någon skillnad i ljud mot originalbussningar med strong-flex. Det enda jag noterat i min egen är diffljudsvinande (låter lite rejs... ;) ) men så har jag inte heller någon inredning alls kvar i bilen.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #19 skrivet: februari 23, 2013, 21:26:09 »
Ja allt ska va kvar detta blir en brukis/vasse körstil bil, strongflex blir d nog som rekomenderat men kanske inte i år vi får se hur långt ja kommer deadline e juh slutet av maj o me renoveringen av huset blir d väldigt tajt. Update på allt kommer upp i tråden här :)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #20 skrivet: februari 23, 2013, 21:53:49 »
Jag följer detta, blir en bruksis helt i min smak!  :)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #21 skrivet: februari 26, 2013, 06:46:24 »
Gött då va första mekadagen denna veckan avklarad! Bilen är äntligen sänkt (coilovers monterade), coiloversen har några säsonger på nacken men funkar bra än!!! Nu Slipper man bli sjösjuk hehehe!!! Dragkroken är oxå monterad och så bytte jag den bakre krängningshämnare mot grövre!
Monterade in stereon med så ja slipper sjunga själv det går fan inte lyssna på längre. Mer än så han jag inte idag, sen hittade jag mer rost på bilen och att stabilisatorstag både fram o bak måste bytas.

Bilderna kommer här, och som ni ser finns d mycket att snygga till i bromsväg, framvagn, bakvagn o så alla små rostfläckar wink height=15

Under tiden jag höll på med mitt projekt tog fruga över andra projektet ( krockade 325) hon fepplade dit ny inredning, bara stolar än men dörrsidor ska oxå bytas och så bytte hon stereo och foxade kablar för slutsteg och baslåda! Men hon tog inga bilder tyvär!!!

10-4 over and out (måste sova en stund me) wink height=15

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #22 skrivet: februari 26, 2013, 19:00:52 »
Idag monterade jag armstödet för den saknade ja som faaan. Bilen håller sej fint på vägen nu men mycket kvar att göra på den innan jag blir nöjd.
Inte många kommentarer här på min tråd men d väl inte så roligt o titta på en budgetbygge-brukis ;) tyvär har jag varken tid lr ekonomi o bygga en banbil annars skulle d va jävligt kul o göra d.
Om nån vet om en billig takvinge (te sedan) och eller ögonlock (långa variante) för billig peng hojta till!!!

Sen skulle ja behöva kopplingschema till 320 -97 och 325 -94, bilen felar i abs fast bara när bilen är kall...  detta har me motorbyte att göra och har me den andra kopplingsdosan att göra vet inte va den heter ligger jämte x20 kopplingsdosan

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #23 skrivet: februari 26, 2013, 21:05:47 »
Jag ser att du håller på hela tiden och det ser bättre och bättre ut för varje dag som passerar. 8)
Hoppas att den är klart till Mantorp den 26 maj om du vill komma, kan vara kul att träffa dig och se ditt projekt klart.
Ett bygge är ett bygge, personligen tittar jag det oavsett om det är till en bankörning eller inte, alltid trevligt att följa ett bygge plus att man lär sig av det. ;)
Önskar också att du skulle får flera idéer eller svar från medlemmar men tyvärr kan man inte tvinga folk men det vet du redan.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #24 skrivet: februari 26, 2013, 22:15:35 »
Det ser ut som du har fäste för stabilisatorstag på dina främre coiloverben. Om du skaffar stab-stag från M3 eller 325 -91 (dessa har krängaren kopplad så original) kan du koppla din främre kränghämmare i fjäderbenen istället. Då "växlar" du upp krängaren så den blir styvare (typ hävstångseffekt).  :) 

Du är redan långt kommen till potentiell banbil! Det enda jag ser att du skulle behöva är R-däck, bra belägg fram (jag har några tips) och ny bromsvätska, gärna av racing-typ med högre kokpunkt.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #25 skrivet: februari 27, 2013, 06:53:20 »
Det ser ut som du har fäste för stabilisatorstag på dina främre coiloverben. Om du skaffar stab-stag från M3 eller 325 -91 (dessa har krängaren kopplad så original) kan du koppla din främre kränghämmare i fjäderbenen istället. Då "växlar" du upp krängaren så den blir styvare (typ hävstångseffekt).  :) 

Du är redan långt kommen till potentiell banbil! Det enda jag ser att du skulle behöva är R-däck, bra belägg fram (jag har några tips) och ny bromsvätska, gärna av racing-typ med högre kokpunkt.

Davve det se bara ut så dom är bara vända åt fel håll på bilden så det man ser är fäste till abs givare och bromsslang (halvöglor). Kul att du tycker att den kan vara potentiell banbil men det tycker inte jag :) pga att det jag monterar är av budgetkvalite dvs ja tror inte dessa coilovers skulle hålla på banan faktist.
Men ja kan rekommendera dom helt nya kostar runt 2500-3000 kronor så att d kan va ett bra alternativ till sänkningsats.
Bromsbelägg tips tar jag gärna tänkte köra på ATE bromsbelägg och bromsvätskan ska ändå bytas i samband av bromsrörsbyte då blir det med högre kokpunkt för ja hatar den svampiga känslan efter en stunds aggressiv körning ;)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #26 skrivet: februari 27, 2013, 06:58:14 »
Jag ser att du håller på hela tiden och det ser bättre och bättre ut för varje dag som passerar. 8)
Hoppas att den är klart till Mantorp den 26 maj om du vill komma, kan vara kul att träffa dig och se ditt projekt klart.
Ett bygge är ett bygge, personligen tittar jag det oavsett om det är till en bankörning eller inte, alltid trevligt att följa ett bygge plus att man lär sig av det. ;)
Önskar också att du skulle får flera idéer eller svar från medlemmar men tyvärr kan man inte tvinga folk men det vet du redan.

Alain du verkar vara sån där informationsslukare det är kul, jag är oxå likadan ;) kul och lära sej nya saker hela tiden, ja kommer till Mantorp den 26.maj oavsett om bilen är helt klar lr inte. Vill gärna att den skulle vara klar tills dess men som ja skrev innan e d väääldigt mycket kvar att göra.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #27 skrivet: februari 27, 2013, 18:36:34 »
Davve d se bara ut så dom e bara vända åt fel håll på bilden så d man ser e fäste till abs givare och bromsslang (halvöglor). Kul att du tycker att den kan vara potentiell banbil men d tycker inte jag :) pga att d jag monterar e av budgetkvalite dvs ja tror inte dessa coilovers skulle hålla på banan faktist.
Men ja kan rekommendera dom helt nya kostar runt 2500-3000 kronor så att d kan va ett bra alternativ till sänkningsats.
Bromsbelägg tips tar jag gärna tänkte köra på ATE bromsbelägg och bromsvätskan ska ändå bytas i samband av bromsrörsbyte då blir d me högre kokpunkt för ja hatar den svampiga känslan efter en stunds aggressiv körning ;)
Man måste inte ha märkesprylar/bra prylar för att köra på bana. Det finns fler än man tror som tar ut sina helt original vagnar och kör loss och har skitroligt, redan jämfört med dem har du kommit mycket längre på vägen. Vidare har jag själv kört med "sunk-chassie" i tre säsonger, bilen är väl ganska seriöst baninriktad i övrigt men chassit har som sagt lämnat en del övrigt att önska. Men, jag har haft j-kligt roligt ändå.
R-däck är dock nästan ett måste, vanliga gatdäck pallar inte mer än tre, fyra varv åt gången och har långt sämre fäste.
Bromsbelägg: Mest prisvärt anser jag Ferodo vara om du handlar utomlands. Finns två varianter att välja på, DS2500 och DS3000. DS3000 är mest banåka-anpassat, kräver lite uppvärming för att betta maximalt (och de j-klar bettar!), jag kör dock lite gata då och då och det är inget problem. Dammar som satan och gnisslar lite dock. DS2500 har jag ingen egen erfarenhet av, men lär inte kräva någon uppvärmning och ändå fungera bra på bana. Jag gav 1300kr inkl. frakt från http://demon-tweeks.co.uk/ för en komplett framaxel så att säga. Som bonus skickar de sin feta katalog till varje jul!  :)
Ett annat bra belägg är Carbotech. XP8 heter den varianten jag kört med. Bettar som satan de också men liksom Ferodo DS3000 dammar de mycket och kan gnissla de också. Köps på http://www.peansweden.com/ De är dyrare, ca 2500kr till din bil men man får j-kligt bra support från detta företag om man behöver.
Där bak kan du åka vidare på original, själv kör jag Biltema!  :o ;)
Avhjälps inte den sunkiga pedalkänslan när du byter till bättre belägg så får du nog uppgradera till stålomspunna slangar. Personligen tycker jag dock stålomspunnet är en smula överreklamerat.
Bromsvätska: Mest prisvärd är nog ATE Super Racing Blue. Den är blå till färgen vilket gör det smidigt att byta och se när det enbart är ny vätska framme i oket. Så jag tar denna varannan gång och en med vanlig färg de andra gångerna.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #28 skrivet: februari 28, 2013, 21:18:33 »
nä det är klart att man inte behöver märkesprylar o så för o köra på bana... men det är lite roligare att bilen åker dit man vill och så :) tack för tips ang bromsbelägg mm. alla tips uppskattas !
Tänkte fråga va du kör på för skivor oxå? och hur är det med dom excentriska bussningar i framvagnen? hehehe är inte så noga om bilen går från 0-100 på 3se vill mest att den ska ligga som ett strykjärn på vägen och få stopp på den från 100-0 på en meter hehehe ;)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #29 skrivet: mars 01, 2013, 19:26:08 »
Vanliga släta skivor av god kvalitet är bra nog. Behöver man slitsat har man fel belägg. Just nu kör jag med Schmiedmann av "OEM-kvalitet" och dessförinnan köpte jag på www.waarwest.se Tuffa belägg äter dock skivor ganska mycket fortare. Mina Carbotech XP8 som jag köpte begagnade med ca 5mm kvar på beläggen åt upp 1mm per sida av skivorna!  :o  Alltså 4mm bromsbelägg åt 1mm skiva.
Hur nuvarande Ferodo har ätit på Schmiedmann-skivorna har jag inte kollat.
Kan verkligen rekommendera Schmiedmann-skivorna då de är ytbehandlade och håller sig snyggare mycket längre. Bra pris också! Tror de gick på ca 750kr paret.

Reklampartners