Jag började med att laga rost, lätta ur bilen och renovera en ALPINA B9 motor som skulle förses med Weber förgasare. Motorn fick räät mycket kärlek.
Hela bilen har blockats isär och allt är nytt eller renoverat.
lite blandade bilder




Ett handfräst givarfäste i magnesium

Hembyggt 3" system


en spoiler som inte åkt på.... ännu

Nya ALPINA kolvar

Invägda och redo

stakar invägda


Blocket borrat till första överdimension


Bromsservo från 2002tii som är nedvinklat för bra frigång för trattar, skiljeväggen till frisluftintagen bortlättat.
Tändsystemet Electromotive hpx

lite renoveringsprylar

BMW CS årsträff på Kinnekulle 2004

2007 EN M5 E34 införskaffas och återgår till kretsloppet

provmontering

motorn totalrenoveras, börjar med att hitta sprickor i motorblocket





polerade ventiler


Annat tråg






Nya Weber 50

Nytt tändsystem Electromotive XDi2


provmontering av webar med mina specialinsug

modifierat grenrör




Nytt motorblock med kolvar


konstruktion av motorfästen

ytbehandlat grenrör

Sachs sportkoppling


Aluminiumsvänghjul

motorfästen

generatorn färdig

Modifierade vattenrör


kolvarna invägda

stakarna invägda


Motorblocket monteras ihop



Köhler slipade in ventiler och mirafärste sätena och monterade till nya fjädrar


kylvattenbehållaren på ny plats

Lambdasensor på plats

Förgasare monterade

Nya fälgar 10x17 bak och 8,5x17 fram 3delade AC schnitzer

Dom tog i lite överallt... inget som inte går att lösa





Monterade dit solida bromskivor bak istället för ventilerade så fick jag in fälgarna en bit

förstärkt länkarmarna

monterade en större fläkt (låter som ett jetplan)

Nytt fäste i magnesium till bränsletrycksregulatorn och flytt av denna för att få mer plats för trattar

Elektronisk bränsletrycksmätare


nya dragracingslicks

Catchtank och en rejäl bränslepump monterade, de två gamla pumparna räckte inte till

En större bakaxel från en M635csi 210mm (orginal till vänster)


Delar som behövs för modifieringen

Bakvagnsbryggan och bilen modifierad

Orginal

Modifierad


Förstärkt difffäste

Custom drivaxlar i starkare material

Nytt fäderbenstag (modifierat)

Sviestad

Moholm

Ring knutstorp 2010 (regn hela dagen.....)

Lackad grill

Ny schrickkam på insugssidan

Ställbart kamdrev



Bytt till AEM lambdamätare istället för Innovate som är SKRÄP!!!!!

Efter lite bankörning behövde jag större frambromsar!!!
Skaffade Brembo aluminium ok

Åkte på R-däck fram också

Nya ok

Springbreak 2011 Mantorp


Finalen mot en kompressorladdad M3 E92 (gott att ta starten!)

Nersvarvade stötdämpare för mer sänkning

Sänkt

Sviestad

Anderstorp

Bromsmontering


Nya nav med distansring för att få dit nya skivirna

Provmonterat

Mina frästa okadaptrar


Stämningsbild med lite Jäger!


Bytte även till en annan typ av huvudbromscylinder för att det ska fungera bra.
Mercedes cylinder faktiskt!
Gamla

Nya

Sänktes även bak
I vinter ska jag göra följande (om jag orkar

)
byta växellåda
byta bakaxel
byta framvagn för mer camber
Service
Effektmätning:
Masterstarter (film från carne)
Springbreak Mantorp
Anderstorp
Lite provkörning
Bästa repan på strippen hittils
Sviestad
Det var några små axplock av vad jag gjort i garaget mm
Nu får det räcka för den här gången
/Otto