Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BROR blogg  (läst 36892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #60 skrivet: november 27, 2014, 09:55:10 »
Jepp, eget bygge å det ligger nere just nu, ytterväggar, yttertak samt golv på plats så jag slipper små grå hyresgäster :) så när vårsolen börjar lysa igen  8) så tas arbetet upp igen.
Det är ett tvåårs projekt, eller så, det är vårt lantställe som vi senare kommer att flytta till.
Vad gäller oljan så får det vara så länge det inte kommer blårök :o, de e lite synd för vi trivs med vagnen.
Skulle ev. vilja hitta en E60 av sista årsmodellen, eller en 325 från runt 2010 eller så (dock ingen panik), dock lite emot att det bara finns "punkafria" hjul på senare modeller, men de e väl nåt man får leva med.
Nåt som är genomgående när man letar begagnad BMW är att de flesta har skinnklädsel, varför, har folk ledsnat på detta å i så fall varför välja detta när man köper ny bil, ja, ja det kan vara tjänstebil från början.
Föredrar sportstolar i halvskinn, eller tyg så det blir mycket leta.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #61 skrivet: november 27, 2014, 19:58:55 »
Förstår inte heller varför folk tvunget skall ha denna skinnklädsel, kallt och halt. Jag älskade den tyg/alcantara klädsel jag hade i min 330. Tyvärr sitter det svart läder i nuvarande bil, snyggt att se på visserligen men jag har inga ögon i rumpan. Stolsvärmen får jobba övertid numera.  :-\
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #62 skrivet: april 09, 2015, 11:56:51 »
Jaha, ja, måste väl lämna något livstecken från mig då det var ett tag sedan sist.
Det har väl inte hänt så mycket på bilfronten (stenskott, dock  ;) ;)).
Pillat med lite kryprost som dyker upp mer å mer, vagnen är ju dock gammal så det kan man ju bara förvänta sig, gäller bara att stoppa det så gott det går.
Bytt lite olja och gått igenom lite av bilen i allmänhet, egen service, allt verkar sitta på sin plats å fungera, dock några felkoder som återkommer  ??? en för vatten tempen samt en för oljenivå, det ingen lampa som flaggar på instrument i alla fall  :) får väl ta ett tag med detta senare.
Då jag i början på Mars petade lite med rosten i bak så fick jag ett infall att känna på bakhjulen å vad noterade jag då, jo bakhjulslager glapp på båda sidor ??? samt nedre kulled vänster bak, inte så kul men vagnen har gått nästan 21k mil så det tycker jag är acceptabelt.
Fint då får man ju skruva lite i alla fall, problemet var att bilen skulle besiktigas 30'e Mars å första April är det köris :( samtidigt med detta skulle jag operera ljumskbråck och efter det kan man ju inte göra så mycket tungt så det var bara att besiktiga i alla fall 8).
Besiktningen noterade givetvis lagerglappet men inte kulleden, men det var en snäll besiktningsman :D å jag fick ett blankt papper men det hjälper ju inte för jag kan inte göra jobbet (fan va de låter om höger lager nu, lite spårvagn över bilen).
Har en snäll son å svåger som ska byta lagren nu i helgen :) slipper även att lägga på sommar hjulen i år :)
Apropå operationen så gick den åt h..vete, inre blödningar :o omoperation, gigantisk svullnad i skrevet (sitta eller stå var inte å tänka på) å sjukskrivning med sängläge i tre veckor  :(.
Nu börjar det arta sig, kommer till och med in i bilen, dock lite jobbigt med sportstolar, ännu.
Måste ju börja med bygget snart men fått leja ut lite så det kommer ett par snubbar å lägger taket om nån vecka då det i alla fall inte är läge för mig att kravla runt på taket ännu, får väl sitta på en stol med en pilsner å titta på ;D 8).
En trevlig vår önskas!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
BROR blogg
« Svar #63 skrivet: april 09, 2015, 15:28:34 »
Oj! Inge bra nyheter med din hälsa, operation och om operation, kan tänka mig att det är tröttsam, hoppas att du villar dig ordentligt så att du snart kan springa en maraton. ;)

Bra att du får bilen i ordning, alltid bra att har en son/svärson som kan hjälpa till, man märker ibland att man inte är ung länge. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #64 skrivet: april 10, 2015, 08:14:44 »
Nä, sådant här gör att man märker sina begränsningar ??? maraton, ha, ha, nja det ligger nog inte för mig oavsett tillstånd, tack ändå  :)
Ung, ung är man till sinnet dock tar det längre tid för kroppen att förstå vad sinnet vill ju mindre ung man blir ;) men de e bara å köra
in i kaklet 8)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #65 skrivet: april 10, 2015, 09:40:53 »
Jo! Vet hur det känns, jag är ju bara 4 månader äldre än vad du är. :D
Om kroppen kunde göra lika mycket som hjärna vill, man skulle fortfarande vara i 25 årsålder men tyvärr kroppen fungerar inte så. :(
Även om du inte kommer att springa Maratonen önskar dig en go återställning. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #66 skrivet: april 14, 2015, 10:01:47 »
Så där ja, nu sitter det nya lager på båda sidor bak, var en massa strul med höger bak då det gick trögt att få medbringaren att glida in på splinsen bland annat, skönt att slippa göra jobbet när det krånglar  :), kulleden tar jag lite senare då det inte glappar så mycket.
Sommar däcken lades även på så nu är det tyst å fint så som det ska vara med en BMW (trots ålder på vagnen).

Jo! Vet hur det känns, jag är ju bara 4 månader äldre än vad du är. :D
Om kroppen kunde göra lika mycket som hjärna vill, man skulle fortfarande vara i 25 årsålder men tyvärr kroppen fungerar inte så. :(
Även om du inte kommer att springa Maratonen önskar dig en go återställning. ;)

Jo nu känns det helt OK men jag får ju för f...n inte lyfta något ännu, får vänta några veckor till, i och för sig skönt att slippa bära matkassar å annat så det får man ju ta som positivt  8) ;D men å andra sidan så är det snart slut på det  :(

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #67 skrivet: april 22, 2015, 13:29:42 »
I helgen så kom det två snickare å lade på läkt å takpannor samt det övriga som behövs för ett komplett tak.
Tog ca. tio timmar för runt 60 kvm, nu är det bara mitt eget pyssel kvar att göra på utbyggnaden, bla. måla, måla å måla de e så tråkigt >:(
Vagnen mår dock inte så bra, i förra väckan tändes plötsligt DSC, Broms varning och ABS varningen  :o slocknade efter två dar men kom tillbaka dagen efter  >:(
Kört en diagnos och det flaggas för ABS sensor höger bak så jag antar att det hänt något vid lagerbytet, hoppas jag :-\

Single diagnosis ABS / ASC     -    Status: ERROR  !
 Module info :  ABS / ASC / DSC
 Version :      Bosch ABS 5                 
 BMW Part Nr.  :6 75 75 95                 
 Hardware Nr.  :55                 
 Software  Nr. :3.17                 
 Diagnose index:16                 
 Code index    :10                 
 Bus index     :60                 
 Production Date:6/01
 abs1.dxt     
 5    ABS-Ventilfehler Od. Drehzahlfühlerfehler hinten rechts 
 (5    ABS-ventilfel Od. Hastighetssensor fel höger bak)
 Single diagnosis completed !

Single diagnosis EGS           -    Status: ERROR  !
 Module Info :        EGS
 Version:  EGS  7.32                     
 Supplier       :Bosch                 
 Device Nr.     :7514265                 
 Hardware Nr.  :2H                 
 Diagnose index   :10           
 Bosch Hardware Nr.  :0000000000           
 Bosch Software  Nr. :121                 
 Production      Nr.:U22
 egs3_feh.dxt:       
 149 CAN - ABS/DSC Drehzahlgeber
 (149 CAN - ABS / DSC hastighetsgivare)
 Single diagnosis completed !

F..n va konstigt bilen beter sig om man kör länge med dessa lampor tända, ingen farthållare (återkommer ibland), ibland växlar inte automaten upp(dock funkar det manuella) och ibland när man bromsar går ABS'en in och pulserar för vänster framhjul ???
Ska ta tag i detta under helgen, hittade en sida på Bimmerforums som ger lite vägledning vid felsökning då jag inte vill byta sensorn rakt av.
BMW tar ca. 1200 pengar för denna och köper man den så är den köpt (policy), Schmiedmann tar runt 500 pengar.
Återkommer lite senare med rapport.
http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1443359-E39-DSC-ABS-Confusion-Need-clarification

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #68 skrivet: april 27, 2015, 13:33:53 »
Jaha, ja, då va DSC, Broms och ABS varningen fixad, dock inte helt lätt att fixa.
Lördag, mätte från stora kontaktstycket på ABS'en för att se om bakre givarna var OK, Ohm och diod mättes och det såg OK ut  ???
Vad var då fel, roddade lite bland dokumentation utan att finna något vettigt, då var det bara att helt handgripligt skifta givarna i bak, jodå höger gick lätt att få bort men gissa hur det var att få bort vänster, skruv f....n  >:( som håller givaren gick av (järn och aluminium är ingen bra combo) trots trixande med bl.a. 5.56, givaren i sig gick att få bort så lite glädje i alla fall  :) flyttade snabbt över denna vänster givare till höger sida innan något mer hände  8)
Bara att plocka bort OK, skiva, bromsbackar och skölden (som inte går att trä över medbringaren ???), ja, ja, lite bättre utrymme blev det, tur att skruvhålet är riktat framåt nedåt, fram me borrmaskin, lite småborrar och gängtappar.
Efter lite försiktigt jobb med detta så var det dags att montera höger givare på vänster sida och plocka på allt annat som var demonterat, ner med bilen, nolla alla felkoder å ut och kör, räckte med 100 meter så tändes alla lampor igen  ;) plus att nu fungerade inte hastighets mätaren.
In i garaget igen å kör diagnos och till min glädje  :D så flaggade koden för vänster sida (förstod detta då hastighetsmätaren inte fungerade) så det var att konstatera att felet fanns i givaren, men varför visade mina mätningar att bägge var OK?!?!, har nu lärt mig att "links"  8) e vänster på Tyska.
Nu var klockan halv åtta på lördags kvällen så det var bara att stänga garaget och begrunda hur detta nu skulle lösas över en pilsner.
Mekonomen hade inga givare hemma, hittade dock givare på Biltema  :-\ hur bra e dom  :-\ dock billiga, 450 pengar  :) konstaterade att köra en vecka utan hastighetsmätare inte är helt optimalt och skifta givare igen, nä, nä, så varför inte Biltema då, då.
Söndag, Biltema öppnar 09:00, ladda ner en APP till telefonen så jag ser hur fort det går (finns ett antal fartkameror på vägen till Biltema i Uppsala) dumt att chansa, handla givaren, hem å byta (va fort det gick att byta denna gång, då  :o ), nolla felkoder, ut å köra, inga lampor tänds, nu blev jag glad  ;D ;D så körsträckan utökades till ett antal mil så vagnen fick rastas, släckta lampor (fortfarande) när vagnen till slut ställdes framför garaget, luktade dock lite bränt/varmt  8) dock gott bränt/varmt om ni förstår  8)
Städa undan allt som blivit framplockat för att sedan spendera resten av söndagen med barnbarnet som var på besök.
Allt för nu, hejs.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #69 skrivet: april 28, 2015, 08:22:12 »
Ja-du! Vilken helg/ar du har haft!
Alltid jobbig med sensorer som ofta sitter fast och på nånt sätt går sönder när man vill åt dessa. :( man kommer alltid att fråga sig vad som kommer som next.
Alltid jobbigt med lampor som börja tända här och där, verkligen inte kul!
Blev det en sådan sensor från Billtema?
Man förstår att efter allt detta när det är klart vill man gärna sätta sig och ta en go öl tills det kommer någonting nytt.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #70 skrivet: april 28, 2015, 13:02:29 »
Jepp, Biltema blev det, tänkte att håller den 3 - 4 år så är det OK att byta igen för 450 pengar.
Pilsner i lagom mängd lugnar nerverna, ja, så är det  :D 8)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BROR blogg
« Svar #71 skrivet: april 28, 2015, 13:20:33 »

Bra jobbat med tillbyggnaden! Jag byggde samtidigt en minivariant av ditt bygge - en tillbyggnad till entrén här hemma. Bara 2.5 x 2.5 meter men ser ut som en kopia i miniatyr av ditt bygge. Jag grävde ur och gjöt en tunn sula på frostdjup (för att få jämn avlastning och dessutom automatiskt komma i våg). Sedan murade jag upp en krypgrund av leca-block. Tjärpapp emellan och sedan golvbjälkar, syllar, stående reglar, takstolar, takspont, takpapp, läkt och taktegel (betong).

Golvet byggde jag blindbotten och isolering 145mm, sedan ett rågolv av spånskiva. Syllar på det, värmeslingor och flytspackel. Sedan la jag ett klinkersgolv, hyrde kakelsåg på Bauhaus - funkade kanon.

Väggar byggde jag (utifrån och in:) vitmålad spontad panel, läkt. vindpapp, 145mm väggreglar med isolering, åldersbeständig plast, plywood, gips.

Yttersidan är klart för mig, isoleringen och ett flytspacklat golv med värme. All el är dragen, spotlights inne och ute, dekorsten vid sidan av ytterdörren. Men sedan orkade jag inte mer (vart mycket mer jobb, mer ansträngande och tidskrävande, än jag trodde). Vi har kört med råa gipsväggar och lite ofärdigt inne hela vintern. Börjar bli dags att göra klart även insidan nu, om latmasken i mig kan komma igång.  :)

Kul att se att det är fler som bygger!

Jaha, ja, nu e man tillbaka till grottekvarnen igen :( nu e de slut på denna semester period, nja, semester var det väl inte så mycket av då tillbyggnaden av sommarhuset tagit mesta tiden, dock sluppit jobbet  8) :)
Golvbjälklag, väggstommar och tak på plats, va varmt det varit sista veckan, just när takpappen skulle på.

Biljobb, nä inte så mycket förutom att före midsommar började laddnings lampan blinka å lysa längre perioder, det hela var lite underligt då det är en fyra år gammal bytes generator som borde hålla mycket längre, garantitiden var ju givetvis tre år.
Det första var att byta laddregulatorn, å kolen var ju inte helt slut, men ska inte vara så här slitna efter fyra år och ca. 8000 mil  ???

Bytet hjälpte inte, felet blev bara värre å värre, sista flämtande laddningen på torsdagen före midsommar, kul, generator igen för 4-5000 ihop med alla andra utgifter med bl.a. bygget >:(
Kollade med bildelsbasen men där fanns det inget som gått under 25000 mil, å begagnat känns inte helt rätt.
Kontaktade därför firman jag köpt laddregulatorn av (450 pengar), jo det var OK att lämna tillbaka laddregulatorn och uppgradera bytes generatorn till en 120A generator(det jag hade var en 90A), slutade med ett pris på runt 2800 efter avdrag för regulatorn, snacka om bra pris  :D
Hoppas nu att denna generator håller bättre (detta är fjärde generatorbytet), kollade att det är nya kol och såg även att ankaret(rotorn) är bytt så det borde funka.
Firman har funnits sedan 60-talet och det är som att komma tillbaka till detta decenium då man kommer in i butiken, har dock inte mycket erfarenhet av firman (ny ägare sedan några år tillbaka) men verkar seriös, kolla in www.frejbildelar.se
Det tråkiga med detta generatorbyte är att jag har fått tillbaka missljudet som beskrivs i http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=3612.msg27177#msg27177 igen  :o laddningen är ju OK med 14,7 V men varför viner det så förb....t, det ska vara tyst under läppen på en BMW, definitivt då det är en 6'a, ja, ja, får väl leva med detta tills tid finns för undersökning.
Kolla in denna grej, det kan väl inte vara för att folk gillar BMW, eller :o

Strax före semestern parkerades bilen på en P plats med plats för ett 50 tal eller fler bilar, när hustrun å jag kom tillbaka så såg det ut på följande sätt  ???
Det hör till saken att P platsen var tom när vi kom dit och det var den när vi skulle hämta bilen, förutom vår och idiotens, hur f....n tänker man, kan väl var ok att stå bredvid men så in i h-vete nära, som tur var det inga märken på vår vagn, snacka om frestande att "avlägsna" vänster backspegel på den högra bilen.
Som ni ser så petar jag in lite bilder igen, nu e de Photobucket som gäller.
Återkommer med lite mer rapportering senare, ha en fortsatt trevlig sommar  8) 8)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #72 skrivet: maj 25, 2015, 09:47:08 »
Tack Lasse, jo snart är det dags att fortsätta med bygget, ska börja att måla utvändigt och sätt upp takrännor, väntar bara på att det ska bli riktigt torrt, med andra ord ska jag färdigställa utvändigt, sedan är det bara  ??? ;) inomhus jobb kvar.

I helgen så bytte jag rem till AC samt den långa till resten av "apparaterna", f..n va ja hatar att byta denna rem den kommer alltid fel minst två gånger, de e ju så j...a trångt å den nya stela remmen sprätter omkring å lever sitt eget liv.
Sedan fixade jag med rosten på sparklådan för vänster sida, det hade inte vuxit så mycket sedan senast jag ägnade mig åt denna åtgärd, höger ska fixas om någon vecka.
Är glad så länge det inte går hål så det gäller att passa dessa med jämna mellanrum, i övrigt verkar det inte var så mycket rost, de e ju bra plåt i en bumse, det gäller bara att årligen spruta på underreds"soppa", har ML kvar i en dunk så de får duga så länge å den tränger in fint i skarvar å annat, visst det finns nyare "soppa" men ML funkar för mig.
Dock lite oroad av att det börjar komma fram olja mellan växellåda å motor samt lite från främre vevaxeltätningen, droppar dock inte, begrundade detta under tiden jag slipade rosten på sparklådan.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #73 skrivet: maj 25, 2015, 10:09:32 »
Hur har du det med bygget och vädret? Har du kanske bättre där du är än i Göteborg då vi inte har haft nånt vår, bara regn och kallt i stort sätt varje dag, 7 dagar utan sedan börja av mars månad, hoppas att vi får nånt sommar.
I lördag var jag i Mantorp, +8 och iskall vind, blev lite bättre på eftermiddag, usch!
Rosten är den värsta sjukdom för bilar, när man börja fixa det, man hitta alltid någonting nytt, hoppas att det löser sig på smidig sätt. ;)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
BROR blogg
« Svar #74 skrivet: maj 25, 2015, 12:27:15 »
Hur har du det med bygget och vädret? Har du kanske bättre där du är än i Göteborg då vi inte har haft nånt vår, bara regn och kallt i stort sätt varje dag, 7 dagar utan sedan börja av mars månad, hoppas att vi får nånt sommar.
I lördag var jag i Mantorp, +8 och iskall vind, blev lite bättre på eftermiddag, usch!
Rosten är den värsta sjukdom för bilar, när man börja fixa det, man hitta alltid någonting nytt, hoppas att det löser sig på smidig sätt. ;)

Nja, vädret så här strax norr om Stockholm har inte varit klockrent, på landet hade vi mellan lördag å söndag strax över nollan, dock varmt på dagarna 15-18, det kan väl inte bli annat än bättre, eller hur  ;D 8)
Bygget startar när det är torrt å varmt då jag måste grunda en del innan målning, som sagt.
Rosten ja, så länge det räcker med att slipa å måla å underredsbehandla så är det väl OK, har ingen lust att svetsa rost, det gjorde jag så det räcker i min ungdom (på den tiden man använde gassvets)  8)
Så länge vagnen inte krånglar å rostar mer än nu så kommer jag att behålla den många år till, helt underbar att köra.
Tittar runt ibland å drömmer å förra veckan hittade jag en 325'a -10 kombi för 174000 som gått 5300, i stort fullutrustad, och med såna stolar jag vill ha, lite sugen blev man  :-\
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_I_Touring_218hk_AUTOMAT_60312181.htm?ca=11&w=1

Reklampartners