Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 525 - Missljud  (läst 5997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
E39 525 - Missljud
« skrivet: oktober 06, 2010, 14:09:27 »
525 E39 2001 11800 mil
Någon som har ett eller haft ett vinande ljud (låter som en störning i högtalare) från motor, detta avtar efter 10-15 minuter men hörs lite svagt ändå.
Har haft bilen sedan Juni 2009 och ljudet fanns redan då och tidigare ägare påstod att generator var bytt på grund av missljud och jag accepterade detta för det var inte störande.
För en vecka sedan slutade generator ladda och i och med det försvann vinandet. Då trodde jag att det var den gamla generatorn men säg den glädje som varar, efter ny generator var monterad så var ljudet tillbaka. Det bör ju inte vara generator som ger ifrån sig ljudet då denna nu är ny, så nu är det lite störande då jag inte vet orsaken och normalt ska det vara tyst under huven då bilen/motorn inte har så många mil.
Batteriet är nytt (ca. 2år) och i god kondition, generator, AC remmar nya.
Tacksam för tips
BROR
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: E39 525 - Missljud
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2010, 14:17:47 »
Välkommen till bimmerpower, BROR!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2010, 21:46:51 »
Välkommen BROR!  :)

Eftersom ljudet helt klart verkar generator-relaterat så kanske det är just en sådan vinande störning man råkar ut för vid vissa stereo-installationer. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut bakom stereon i E39 men det borde vara möjligt att få dit ett störningsfilter. De är inte så dyra så där hade jag börjat. Då batteriet sitter i bagaget så går det ju en fet strömkabel genom hela bilen och jag gissar att denna är källan till ditt oljud. Så att prova störningsfilter är mitt tips!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2010, 10:45:45 »
Davve,
Kanske var jag lite otydlig, ljudet finns där utan att radio/cd är igång. Är det så att ett filter ändå skulle ta bort vinandet?
BROR

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2010, 11:27:27 »
Davve,
Kanske var jag lite otydlig, ljudet finns där utan att radio/cd är igång. Är det så att ett filter ändå skulle ta bort vinandet?
BROR
Jag har varit med om att det vinande ljudet funnits även med avstängd stereo! Det försvann inte förrän jag drog kontakterna på högtalarna alt. drog strömmen på stereon, testa detta för att felsöka/utesluta! Detta var i en av de E34 jag haft, det satt en fruktansvärt dålig stereoinstallation i den. Det var rejäla grejer gott för riktigt tryck, men det var nog installerat av en sex-åring.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2011, 21:49:15 »
Allt tar sin tid, nu har jag till slut fått tid och löst problemet som var mekaniskt. Troligen har det funnits någon form av missljud från början och generator blivit bytt, som jag nämnde. Vid första bytet så har man tydligen inte varit så noga med att se till att använda rätt bultar, generator har därför hamnat lite snett (nån millimeter eller så) och då generator laddar fullt så vill rotorn (ankaret) röra sig bakåt (vad jag minns av vad jag lärt mig för länge sedan). Är då generator huset under spänning så kan ett vinande höras från de bägge lagren (mest det bakre), Har åtgärdat detta genom att kontrollera differensen mellan infästningarna på motorn och generator, även bytt den felaktiga bulten (den som satt där var inte 10 mm på den ogängade delen därför kom generator snett) och nu sitter en bult som är 10 mm i hela sin längd. Detta kan kanske vara ett tips för fler av er.
Gissa om att jag nu lyssnar på tystnaden och njuter.
Hälsningar, Bror

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2011, 22:07:35 »
Vad kul att det löste sig!

Och tack för att du delar med dig av lösningen  8)
Rebell Design !

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: mars 09, 2011, 00:44:34 »
Tack för tippset! BROR, bra att du fick reda på problemet
Man lär sig någonting nytt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners