Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur gick det i stormen?  (läst 1434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Hur gick det i stormen?
« skrivet: december 27, 2011, 12:11:00 »
Hos mig blåste det rejält tack vare stormen Dagmar men har inte drabbats av strömavbrott och annat. Stackars människor som var ute och åkte bil eller kommunalt och blev strandsatta pga nerblåsta ledningar och träd.

Hur gick det för er?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Dieselkungen

• Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 931
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
Hur gick det i stormen?
« Svar #1 skrivet: december 27, 2011, 12:38:26 »
Inga problem åker ju BMW :) 8)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Hur gick det i stormen?
« Svar #2 skrivet: december 27, 2011, 18:29:15 »
Jag fick resa min jultomte som står i trädgården tre fyra gånger. Nu står han stadigt med en tegelsten i botten.  ;)

Då Gudrun härjade blev vi fast hemma hos min svåger som bor i skogen. Han fyllde år så vi var 14 pers. i ett hus utan ström och WC... Men gott om dricka... ;) När det började hördes några träd slå omkull och min svåger fick för sig att röja undan dem så vi gäster skulle kunna köra hem. Han kom in när ett träd for precis emellan hans traktor och vagn!  :o  Dagen efter röjde vi träd hela dagen längs den 1km långa grusvägen upp till den större vägen men fick ge upp de sista 200m där de träden i hög bildade en vägg på tre fyra meter rakt upp i luften (det tog han ytterligare tre dagar att röja detta). Under dagen hade svärmor gått 7km genom stormblåst skog och på eftermiddagen kunde vi åka båt över sjön där svärmor väntade med bilen på andra sidan.
Vi var utan den ena bilen i tre dagar och hemma var vi utan ström i fyra dagar. Kul att ha varit med om detta men jag vill helst slippa fler gånger.  ::)

Har inga egna bilder från detta men bilden nedan illustrerar svågerns väg väldigt bra, precis så här såg det ut i en 1km utom sista biten som var långt värre.

Och här det berömda virkesupplaget i Byholma:
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
Hur gick det i stormen?
« Svar #3 skrivet: december 28, 2011, 20:50:30 »
Huset vibrerade och takpannorna skallrade .. mer än så var det inte som tur var. :)
BMW M3 E92

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
Hur gick det i stormen?
« Svar #4 skrivet: januari 01, 2012, 23:29:22 »
Jag hörde hur det blåste men kände inget då det blåste från "rätt håll" dvs husets gavel så grannar som bor där fick det första smällen.
 Annan sak när det blåser norrifrån, då fryser jag häcken av mig!
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Hur gick det i stormen?
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2012, 09:54:24 »
Hemsk att se bilden med virkesupplaget i Byholma, Mycket skog som går åt skogen, man kan förstår att väder ändra sig hela tiden.
3 storm under november - december, ingen snö i Göteborg och + grader, många översvämningar runt i världen, var är vi på väg.
Jag tror att snart kommer naturen att ta tillbaka sitt och då får vi betala dyrt för mänskliga misstagen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Hur gick det i stormen?
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2012, 10:29:49 »
Hemsk att se bilden med virkesupplaget i Byholma, Mycket skog som går åt skogen, man kan förstår att väder ändra sig hela tiden.
3 storm under november - december, ingen snö i Göteborg och + grader, många översvämningar runt i världen, var är vi på väg.
Jag tror att snart kommer naturen att ta tillbaka sitt och då får vi betala dyrt för mänskliga misstagen.
Visst påverkar vi, och vi bör skärpa oss. När jag skriver vi menar jag HELA världen och främst då industrivärlden. Det hjälper inte att enbart straffbeskatta bilister i Sverige...  :o  Men! Vi har haft istider resp. värmeböljor förr utan påverkan från människan, jorden har själv sina cykler, så allt som händer är inte människans fel.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

gladiatör

• Gäst
Hur gick det i stormen?
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2012, 12:56:35 »
Varför ska man alltid anklaga Amazoniet när Sverige gör likadant, har vi så mycket skog som behöver ta bort åt helsiket?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Hur gick det i stormen?
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2012, 15:17:06 »
Varför ska man alltid anklaga Amazoniet när Sverige gör likadant, har vi så mycket skog som behöver ta bort åt helsiket?
Det är oerhört stor skillnad på skövlingen av regnskog jämfört med våra granar. En gran avverkas vid 70-120 års ålder och vi avverkar med säkrad återväxt och återplantering. Det är väldigt stor skillnad mot skövlingen av regnskogen som är helt utplånad om max 100år med dagens takt på avverkning!

Reklampartners