Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Äga en E38  (läst 13081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lill_John

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
    • Mina bilar
Äga en E38
« skrivet: september 06, 2011, 18:04:16 »
Jag hade tänkt uppgradera min bruksbil. Mitt första val har blivit en E38 728 pga den lite mer bensinsnåla motorn. Kommer köras mycket lansväg och motorväg (mellan 1-5mil åt gången).

Men frågan är till er som kör nu med era E38or om dom är dyra att underhålla, dyra reservdelar, vanliga fel m.m.? Vet att det finns några länkar men vill vet vad ni tycker.

mvh
www.EvolutionGarage.se

E38 740iA -00
E28 535i -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #1 skrivet: september 06, 2011, 19:49:17 »
Hej och välkommen till forumet.

En E38 är ett mycket bra och komfortabelt val. Lägg därtill bensinsnål motor och tillräcklig prestanda så förstår man snabbt att det är en trevlig bekantskap.

Har bytt en del slitagedelar och jag finner delarna prisvärda. Istället för att handla över disk hos din auktoriserade BMW-återförsäljare råder jag dig att hitta andra kanaler för inköp. Platinum-stift hittar du billigt i England t ex. Resten hittar du i Tyskland. Ebay.de är din vän här. Högkvalitativa Zimmerman-skivor med ATE-belägg hittar du för en spottstyver där t ex. Microfilter, hjullager fram- och bakvagnsdetaljer likaså. Oljan hittar du hos mapodo.de. Vattenpump valde jag faktiskt att köpa från BMW-handlaren (ville försäkra mig om att skoveln var i rätt utförande), har även bytt ut vevhusventilationen till en s.k. cold climate-variant. Dessa prylar var inte särskilt dyra heller.

Har även bytt allt i fjädringsväg fram och där har du t ex Schmiedmann som har trevliga priser.

Det kan vara värt att betala lite extra för en vagn där man ser att inget har försakats i underhållsväg osv.

Lycka till med jakten på din E38.

Mvh:
Thomas

Min 728:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4025.0

Reparation av ABS-modul:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=228.msg1876#msg1876
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #2 skrivet: september 07, 2011, 18:35:02 »
Håller med föregående skribent. Tyska ebay är din vän när det gäller många reservdelar till BMW (tyska bilar ö.h.t.), du kommer bli förvånad när du jämför med våra priser!  :)

Har inte kört eller ägt en E38 själv. Men motorn har jag erfarenhet av från E39, den är sanslöst snål med tanke på storlek och effekt. Min nuvarande Omega 2.2 med Ecotec-fyra är törstigare, och så j-kla slö och tråkig...
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Lill_John

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
    • Mina bilar
SV: Äga en E38
« Svar #3 skrivet: september 08, 2011, 22:30:20 »
Tackar! Blev tipsad hit när jag var på BMW träffen i Göteborg. :)

Utmärkta svar, mina hopp om en E38 växte reält där.

Hur är det med motorn? Kom den med dubbel Vanos -98? Är det den man ska satsa på eller spelar det någon roll?

Nu kan jag inte så mycket om E38 (bara E28 typ) så tex; vad är vanlig utrustning på dom där. Vad vill man ha? Har 740 mer lull-lull? Osv.

mvh
www.EvolutionGarage.se

E38 740iA -00
E28 535i -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #4 skrivet: september 08, 2011, 23:32:52 »
M52TUB28 kom till modellår -99 i samband med faceliften. Dubbelvanosen gör sitt till att ytterligare sänka bränsleförbrukningen. Har aldrig ägt en pre-facelift själv så jag vet inte konkret vilken skillnad det är i förbrukning. Att det skulle vara en markant skillnad har jag svårt att tro. Står du i valet och kvalet mellan en faceliftad vagn i tvivelaktigt skick kontra en pre-faceliftad i bra skick är inte valet svårt. Gå hellre efter skicket än att låsa in dig på en speciell modell. 

Den erfarenhet jag har är att de motorstarkare vagnarna generellt har en något högre utrustningsnivå. Sedan är det alltid trevligt med en V8 t ex.

Men inte för inte som tidningen Automobil utnämnde just 728:an till " konässörens val".  :) Dessutom nämnde de att den r6-försedda vagnen kändes mer följsam och trevligare att hantera vid kurvtagning än sina starkare syskon som har mer vikt i fronten. Lättare i stegen helt enkelt.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #5 skrivet: september 08, 2011, 23:52:21 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! Lill_John.
Hoppas att du kommer att trivas på bimmerpower som en fisk trivs i vatten. ;)
Behöver inte fråga vem som tippsade dig om forumet eller? :D
Själv klart att E38 740 har mer lull-lull än mindre motor om du inte vill har en 750 med en fin V12 då har du någonting att leka med.
740 är också en underbar bil, det fortfarande finns finna modeller.
Här har du på Tyska utrysningslista på en 740 från medlem: Dr Tinnitus.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1382.0

Eller google översättning

Krockkuddar för förare och framsätespassagerare
ITS-Kopf/Seiten-Airbag för förare och framsätespassagerare
Chef och sidokrockkuddar för baksätespassagerarna
Låsningsfria bromsar (ABS)
Främre armstöd
Avspeglas indirekt belysning i mittkonsolen
Asfäriska speglar (elektriskt inställbara, uppvärmda)
Automatic Stability Control + Traction (ASC + T)
Yttertemperaturmätare
Färddator med alfanumerisk display och multifunktions display (MID)
Side blinkers
Bromsljus, tredje
Bil och Key Memory
Check Control
Krocksensor
Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inklusive Dynamic Brake Control (DBC)
Varvräknare med Energy Control
Högblank Träpaneler Vavona
Främre och bakre fönster med komfort kontroll
Keyless posten
Radiostyrd
Velour golvmattor
Bagage nät i bagageutrymmet
Cruise Control
Dryckeshållare fram och bak
5-växlad automatlåda
även adaptiv transmission (ATC), Steptronic (steg växling)
och Shift-/Interlock
Front-spännare och bälte spänne Gurtstopper
Uppladdningsbara ficklampa i handskfacket
Bakluckan med soft close Automatisk
med motoriserade upplåsning från insidan och fjärrkontrollen
Eluppvärmd bakruta med automatisk avstängning
Innerbelysning paket
med utgång lampor, belysning för make-up speglar och läslampor fram och bak
Wiper intervall switch
i 4 steg, adicional touchfunktion
Klimat med aktivt kolfilter, mikrofilter och automatisk återcirkulation
Nackskydd fram och bak (varje 2
BMW lättmetallfälgar ellipsoiden styling med 235/60 R 16 7,5 J16
Läderklädd ratt höjd-och räckhåll justerbara mekaniska
Multifunktionsratten
Ljusviddreglering
Ljus-till-Warner
I den bakre mittarmstöd med förvaringsfack
Dimma
Bakre dimljus
Rökfria pack
Extra
Möbeltyg Plattvävning
Full läder Montana
Radio / ljud program
BMW Business med sex högtalare
Bakruta antenn med antennförstärkare och antenn mångfald
Uppvärmd vindruta munstycken
Servostyrning
Säkerhet batteripolen
Säkerhetssystem F.I.R.S.T.
Elektrisk inställning för förare och framsätespassagerare
med minne för förarstolen
Barnstol säkerhetsbälte i mitten av den bakre
Stötfångare och backspeglar lackerade i bilens färg
Utanför dörrhandtag med belysning för nybörjar
Varningstriangel och förbandslåda
Värmeisolerande glas runt om gröna
Elektronisk startspärr med rullande kod,
redovisas i enlighet med AZT (Allianz Center for Technology) / TÜV
Centrallås med stöldskydd
(Entriegelungssperre) och krocksensor

EXTRAUTRUSTNING
Aktiv farthållare (541)
Larmsystem med fjärrkontroll (302)
Paket innovation (978)
bland annat navigationssystem med TV, färddator och CD-ROM, Tire Pressure Control (RDC), automatisk baklucka drift, Park Distance Control (PDC), xenonljus, Strålkastarrengöring och inner-och ytterbackspeglar med automatisk avbländning
 Valnöt högglans (438)
Elektriska (EDC) (223)
Fond-baserad utrustning (446)
Fjärrkontroll med bakre passagerarsätet med minne, radio och färddator (del omkretsen) och solskydd. Inkl. Burr valnötsträ trim sträcker, solskydd för bakre sidorutorna, elektriskt och mekaniskt, elektriskt justerbara säten med bricka bord och stolar för baksätet komfort.
Grön kil framhjul (354)
Exteriör höjdpunkter inklusive blinkande ljus, vita staplar njure och krom täcker strålkastare (348)
Inner-och ytterbackspeglar, automatisk avbländning ytterbackspeglar med fold-in funktion för (430)
Inbyggd universell fjärrkontroll garage dörrar till fönster, larmsystem etc. (319)
Baksätet klimatkontroll inklusive främre armstöd (533)
Kupévärmare med fjärrkontroll (536)
med extra ventilation
Nackstöden i baksätet, elektriskt inställbara (499)
Uppvärmd ratt (248)
Rattstång justering, elektrisk start med automatisk (245)
Metalliclack
Multifunktionell armstöd i baksätet
med fjärrkontroll för främre passagerarsätet (minne), Radio (partiellt omkrets), färddator och bakre solskydd (444)
 Nivåkontroll (220)
BMW Professional (670)
CD-växlare för 6 skivor (672) Hi-Fi-system Professional DSP (677)
Taklucka, elektrisk med integrerad vindavvisare (401)
Sevotronic (216)
Röststyrning för sub-funktioner av telefon-och navigationssystem (620)
Stötfångare i bilens färg helt däribland sill trim (341)
D-bil telefonsystem med trådlösa telefonlurar med Ejectbox, kortläsare framåt, och handsfree-dubbel # kort spö antenn, inklusive glida framåt Mittelarmlehen (630)
Andra handenheten i bak för BMW telefon med trådlösa telefonlurar (631)
Tvåglasfönster för sidofönster och bakre fönster (352)
Xenon-strålkastare
inklusive strålkastare spolarsystem
Kylskåp i baksätet bläck fack för kristallglas.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #6 skrivet: september 09, 2011, 00:44:41 »
Där snackar vi utrustning.  :D
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lill_John

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
    • Mina bilar
SV: Äga en E38
« Svar #7 skrivet: september 09, 2011, 16:39:01 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! Lill_John.
Hoppas att du kommer att trivas på bimmerpower som en fisk trivs i vatten. ;)
Behöver inte fråga vem som tippsade dig om forumet eller? :D
Själv klart att E38 740 har mer lull-lull än mindre motor om du inte vill har en 750 med en fin V12 då har du någonting att leka med.
740 är också en underbar bil, det fortfarande finns finna modeller.
Här har du på Tyska utrysningslista på en 740 från medlem: Dr Tinnitus.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1382.0
Tackar, det verkar vara trevlig stämning här inne på forumet än :)

750 blir väl stort. Det är ju mysigt med V8 men vill kunna försvara för mig själv med just bränsleförbrukningen. Den kommer bli en glidarbil och just utseendet på faceliften tycker jag är snyggast.

Den här är mycket lockande! http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_728_l_35206631.htm?ca=15&w=3
728L -00, mörk inredning m.m. Men vill man ha den långa versionen?

mvh
www.EvolutionGarage.se

E38 740iA -00
E28 535i -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #8 skrivet: september 09, 2011, 17:58:19 »
Jag har inget erfarenhet om E38 728 men kan tänka mig att karossen är rätt tung och undrar om det inte ta kraft på motorn.
Gemini kan svara på det.
Den på blocket är säkert fin, du kanske bli mycket glad med en sådan som ägare men du också kan bli ledsen att inte chansa på en 740 som är kraftigare och roligare, eller?
På grund av mindre motor, 728 med en 6a är dyrare att köpa än 740 med V8, folk är rädda för kostnader, det är fel, 740 ligger på ca en liter på mellanväg.
Den lång modell är 13 cm mer än den vanlig 740, man märker det med plats till knäarna när man sitter bak.
Här finns en 740 i GBG, det är en IL (lång som du önskar)
Tänk att priset kan diskuterar.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740IAL_E38__Skattad_och_Nybesiktad_34491766.htm?ca=15&w=3
lycka till med sökande. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #9 skrivet: september 09, 2011, 18:42:07 »
Tycker precis som du att facelift-versionen är trevligare. Att den skulle vara undermotoriserad är inget du behöver oroa dig för. Prova en så känner du själv.

En förlängd version tycker jag förstör linjerna något. Men ändå så lockar det extra utrymmet vilket gör att jag skulle kunna tänka mig en iaf.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lill_John

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
    • Mina bilar
SV: Äga en E38
« Svar #10 skrivet: september 09, 2011, 23:17:26 »
När man ligger nära en liter så är det på gränsen då jag kan tänka mig 0,8-,09 l/mil. Jag för tillfället kör en Volvo S70 -00 140hk och ligger på 0,65l/mil = jag kan gubbköra riktigt om jag vill. ;) Så tror en 728 kan räcka.. Men det är gött med V8 som sagt :P
Jag är osäker på den långa varianten då jag också tycker som Gemini__ att den förstör linjerna (speciellt taket) något. Sen är jag väldigt kort så det blir bra med benutrymme bak ändå ;)
Vill gärna ha en svart/mörk färg på bilen för den blir mer "clean" då. Mer ska kanske kolla på Aspensilver och liknande då det är lättare att hålla rent från smuts och repor med silver.

mvh
www.EvolutionGarage.se

E38 740iA -00
E28 535i -86

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: Äga en E38
« Svar #11 skrivet: september 11, 2011, 11:24:15 »

Bara som ett litet inspel ang. bränsleförbrukningen.

Den är i första hand beroende på hur och var man själv kör, och mindre på vilken typ av motor det är.

Min egen 740iL -99 med 2150 Kg tjänstevikt med full tank och mig är inga som helst problem att ligga på 0,85-0,95 l/mil vid normal landsvägskörning 90-130 med lite omkörningar m.m.

Lägger man sig på stilla 90 (verklig fart) och tassar på snällt och fint så är det normalt med 0,78-0,85 l/m beroende på landskap och väg.

Kollar jag den toltala snittförbrukningen för ett helt år, med precis all körning (kallstarter stadskörning och ja precis allt) så ligger det på 1,09 l/m. Gör man liknande koll på en vanlig familjeVolvo så ligger de inte mycket under det.

Dr Tinnitus

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #12 skrivet: september 11, 2011, 12:03:25 »
Precis som jag tänkte, 740 dra inte så mycket som man tror.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Äga en E38
« Svar #13 skrivet: september 12, 2011, 10:25:57 »
Överlag är BMW med stora motorer mycket snåla med hänsyn till effektuttag och/eller  cylindervolym.
Jag har redan gett en jämfölse, 528i vs Opel Omega och här kommer en till: 540iA -94 vs. 855 chippad 2.0 T5 snittade jag väldigt lika, ca 1.05l/mil. Då har BMW´n dubbelt så stor cylindervolym, ca 30-40hk mer, automat och vägde 200kg mer.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Lill_John

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
    • Mina bilar
SV: Äga en E38
« Svar #14 skrivet: oktober 10, 2011, 18:33:21 »
Pga Dr Tinnitus inlägg om sin 740iL -99 så ska det inte vara några problem med förbrukningen. Men är försäkringen någon skillnad mot en 728?

mvh
www.EvolutionGarage.se

E38 740iA -00
E28 535i -86

 

Reklampartners