Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vinterskrot Compacten  (läst 13085 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
Vinterskrot Compacten
« skrivet: augusti 10, 2010, 21:04:18 »
Efter att kört Z3M Roadstern halva sommaren skulle jag köra lite skräp till tippen. Så jag laddar e36 compacten full och iväg, Oj vad jag har förträngt att compacten är vinglig och ormig vid hastighet över typ 100. Börjar nu fundera om den verkligen kan överleva en vinter till eller daxs o leta annat. Men först var ska jag börja kolla om det är nå lönt o fixa till denna bilen?
Kan det vara dom berömda silentbussningarna fast det inte klonkar eller slår. Eller nån annan bussning ?
 Är bara vinglig så man tror man skulle kunna välta bilen vid hastig sväng manöver.

Framdämparna bytes när bilen köptes så dom tror jag ska vara ok. Bak känns den skapligt stabil om man försöker trycka ner och gunga manuelt på bakluckan.
Byte även till nya däck runt om inför besiktningen senast (som inte såg nåt fel,men dom kör ju inte så fort) så greppet är det inget större felpå annars.
Var ska jag börja tycker ni  :)

Slänger med en gammal bild på bilen.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Vinterskrot Compacten
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2010, 22:18:16 »
Jag hade nog testat att byta länkarmsbussningarna i framvagnen, sitter en på varje sida bakom framhjulen även på E36 har jag för mig. Vår kära BMW blir väldigt vingliga när dessa är dåliga, ofta kan dom se OK ut även fast gummit är slappt...
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2010, 22:55:43 »
Jag hade nog testat att byta länkarmsbussningarna i framvagnen, sitter en på varje sida bakom framhjulen även på E36 har jag för mig. Vår kära BMW blir väldigt vingliga när dessa är dåliga, ofta kan dom se OK ut även fast gummit är slappt...

Måste vara den som mekonomen beskriver "Bussning länkarm bakre vä/hö nedre sats".
Typ Realoem bilden nr 5 som menas .
Kanske skulle känna på 19 ochså när jag kryper under det ska vara helt stumt ellerhur.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2010, 11:11:06 »
Nr 19 ska vara helt stum som alla p-ändar!

Byter du nr 5 så kan du med fördel sätta dit E36 M3´ns excentriska, styvare och med mer caster = stabilare.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2010, 20:18:01 »
Låter som en bra ide med lite styvare, hittade två olika till M3.
Det är dessa du menar anntar jag med excentriska.

Kan bli första "trim" prylen till compacten   :) 
Ska bara hissa upp krypa under och titta först så det inte är nåt annat som är helt slut eller av först.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2010, 21:38:17 »
Ja just sådana! Köpte mina på ebay.de, ca 450kr/paret inkl. frakt av fabrikat Meyle. Det första du märker är hur mycket krispigare känslan blir i styrningen.  :)
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Helmut S.

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 157
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2010, 12:34:19 »
Nyfiken på om det blev någon större skillnad med dessa vassare bussningar.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2010, 12:42:16 »
Har inte tagit tag i vinterbil mek ännu men till helgen kanske.
Kör fortfarande med finbilen fast nu börjar det bli höstrusk på riktigt  :'(

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2010, 17:35:29 »
Det blir skillnad. Tydligast är krispigare känsla i ratten. Sedan ändrar dem caster, fjäderbenet lutar mer bakåt vilket (teoretiskt) ger stabilare gång och trögare styrning. Men just ändrad caster och trögare styrning har jag svårt att märka någon större skillnad på eftersom det blir x antal timmar mellan provkörning före/efter. Vid en direkt jämförelse skulle man nog märka det.
Märkte en nackdel också! Fick balansera om mina framhjul för helt plötsligt var där inga mjuka bussningar som tog hand om den obalans som tydligen fanns i hjulen!

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2010, 00:10:16 »
Märkte en nackdel också! Fick balansera om mina framhjul för helt plötsligt var där inga mjuka bussningar som tog hand om den obalans som tydligen fanns i hjulen!

Detta märkte även jag när jag satte på nya original-bussningar på min E46'a
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: augusti 27, 2010, 14:55:48 »
Då har jag äntligen börjat kolla och känt efter under bilen om det är nåt tydligt fel.Hadde nästan räknat med en fjäder av eller liknande då bilen är tydligt vinglig när man svänger. Började med Davve s förslag om stora fram bussningarna.

Det ser ju mest ut att vara luft i mellan som dämpar inte så mycket fastgummi där inte  :D
Så det gör säkert stor skillnad till det bättre med M bussningar.

Men kände ochså när jag vred hjulen för hand m bilen upphissad att det finns ett litet glapp nånstans.
Tog tag i styrstaget och det känndes vädigt lätt att vrida upponer typ men inte så det var tydligt glapp i leden.
Så misstänker nu att det kan vara främre leden på styrstaget ochså som gör bilen vinglig vid sväng.
Eller ska det vara så lätt att vrida styrstaget ?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: augusti 27, 2010, 18:55:02 »
Men kände ochså när jag vred hjulen för hand m bilen upphissad att det finns ett litet glapp nånstans.
Tog tag i styrstaget och det känndes vädigt lätt att vrida upponer typ men inte så det var tydligt glapp i leden.
Så misstänker nu att det kan vara främre leden på styrstaget ochså som gör bilen vinglig vid sväng.
Eller ska det vara så lätt att vrida styrstaget ?
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att vrida upp och ner? Glappar den i höjdled? Men i alla fall, minsta glapp i p-ändan = kass! Sedan om detta orsakar vinglighet låter jag vara osagt, men det blir knappast sämre med en ny i alla fall.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: augusti 27, 2010, 19:55:20 »
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att vrida upp och ner? Glappar den i höjdled? Men i alla fall, minsta glapp i p-ändan = kass! Sedan om detta orsakar vinglighet låter jag vara osagt, men det blir knappast sämre med en ny i alla fall.
Hehe förstår att jag är ur kass på beskrivningar  :)
Provar igen med förklara hur jag menar. När jag greppar tag mitt på styrstaget med bara handen då går det skruva lätt på staget som det ska göra men välldigt lätt.
Kände sedan på leden i änden på styrstaget med polygrip men inget märkbart glapp i leden.
Men vore nog lika bra och byta dom ochså fast då åker jag ju definitivt på en framvagns inställning.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: augusti 27, 2010, 20:44:00 »
Aha, jag tror jag förstår hur du menar. Det hållet du kan röra dem på måste ju vara flexibelt så att inte hjulupphängningen blir stum, så jag tror inte det är någon fara med dina styrleder.  :) Men det verkar ändå vara något mystiskt med din bil, en Compact är livlig på vägen, men inte så livlig som din verkar vara.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: september 04, 2010, 17:19:37 »
Glömde ju visa bild efter jag fått dit bärarmsbussningar fram.
Hoppas nu bara dom blev åt rätt håll ochså då Bmw inte skickade mont beskrivning med bussningarna  ;)

Bilen känns lite stabilare och mer distinkt i framvagnen efter att svängtestat lite.
Eller hur man nu ska förklara  :)

Reklampartners