Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #135 skrivet: maj 05, 2012, 11:38:06 »
Det är en H2, v8a på runt 360hk och runt 6 liter tror jag. Den är halvt "tillfuskad" så den går att registrera som personbil, har några kilo kvar till 3500kg. 24"-kromfälgar och massa extra krom. Jag skrattade och grät omvartannat...

Men vikten verkar inte vara lagd på kvalitetskänsla iaf, har aldrig åkt något med bräckligare plast. Handtagen trodde man skulle gå av innan man fick upp dörren t. ex. Men löjligt stor är dom, 3 pers i baksätet och det är några dm mellan axlarna. Jag poserar:
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #136 skrivet: maj 06, 2012, 18:59:30 »
Idag fick jag tummen ur och började riva Vanosen för att byta o-ringarna och kolla upp ventilerna.

Dom satt riktigt hårt, det är ganska lurigt att får ut dom då det krävs mycket våld men man måste ändå vara mycket försiktig så att man inte skadar kretskort eller kablar. Den ena sidan satt dock betydligt mindre och såg ut att vara lite annorlunda, -utbytt kanske?

Där sitter dom på ena sidan:


Plopp så var dom ute!


Dags för rengöring och byte av o-ringarna:



Hittade inga lämpliga grejer i garaget för att mäta upp ventilerna med så jag kunde inte återmontera något.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #137 skrivet: maj 06, 2012, 20:20:13 »
Annat än förgasare och brytarspetsar...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #138 skrivet: maj 10, 2012, 21:34:51 »
Annat än förgasare och brytarspetsar...  ;)

Ja det här är enklare än förgasare.  :)

Allt är ihopsatt nu och ny olja och glykol påfylld. Vart en provtur i skitvädret också så klart!

Men det är verkar helt kört att få en besiktningstid...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #139 skrivet: maj 10, 2012, 23:25:16 »
Intressant att se hur denna berömda felkälla ser ut isärskruvad. Hoppas att du fått ihop allt nu bara. =)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #140 skrivet: maj 11, 2012, 00:59:12 »
Jag är helt säker på att jag har fått ihop det rätt och riktigt, men det här är en av ett tiotal saker som kan orsaka vanos-rassel. Alla M5 e39 skramlar mer eller mindre, men jag siktar på mindre  :) .

Första uppstarten efter att ha bytt o-ringarna var direkt smärtsam, lät som om man slängt in en näve grus i motorn!  :o Men jag var beredd på det, hehe. Finns grym erfarenhet och mycket bra instruktioner på http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5-e52-z8-discussion/

Lite tidigt än att säga om det vart succé eller fiasko, det kommer visa sig inom kort. Jag orkar nog inte vänta på besiktningstid.  ;)

Glider den genom bilbekämpningen får den belöning i form av nya däck fram eller kanske en lackkonservering.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #141 skrivet: maj 13, 2012, 15:36:09 »
Det verkar som att rasslandet vid start inte vill försvinna så lätt. Finns kvar ibland vid uppstart, det jobbiga är att det är lite spontant när det uppstår. Men jag har lite en känsla av att det uppstår som mest när den är lite "lagom" varm, dvs när den stått typ en timme, då verkar den vilja rassla varje start. Vid kallstart rasslar den väldigt sällan, likaså när den bara stått några minuter.

Det vanligaste felet till rassel är det som jag åtgärdat nu, oljetrycket i Vanos (som är 100 bar :o ) försvinner när bilen står för att o-ringarna i solenoiderna inte är helt täta. Den årsmodell jag har, har en tryckackumulator som ska behålla trycket när bilen står och se till att fullt tryck finns när man startar. Man kan tänka sig att detta kanske krånglar, annars är det lite jobbigare saker man måste gå in på, -själva mekaniken i vanosen som jag är lite rädd för.  ;D

Men hur som helst så fick jag en besiktningstid i morgon. Underbar tjänst som finns på bilprovningens hemsida nu, väntelistan. Det är över en månads väntetid här nu när man ska boka en tid, men ställer man sig på en väntelista får man ett sms när en tid avbokas, sen har man en halvtimme på sig att svara om man vill ha den eller ej. Jag har redan tackat nej till en tid i går för jag var på road trip till Orsa, men fick nyss en ny tid i morgon.  -Väldigt smidigt!

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #142 skrivet: maj 14, 2012, 12:07:47 »
Då var den besiktad utan anmärkning!  :) Fick beröm för skicket på den, kändes ju bra.

Men pinsamt vart det när dom skulle köra ut den, -den startade inte. :( Batteriet har inte överlevt misshandeln det fick i vintras.
Hjälpbatteriet dom har på stationen var inte heller laddat så vi fick samla ihop några gubbar och rullstarta den, -ovärdigt för en M5a...

Det blev raka vägen till Batterilagret och köpa ett nytt batteri för 1395kr, -surt, men jag får skylla mig själv.

Avgasvärdena, främst HC, har varit väldigt nära gränsen dom senaste besiktningarna men var perfekta nu.
CO           0,0
CO 2500  0,0
HC           11
Lambda   1,01
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #143 skrivet: juni 06, 2012, 13:47:54 »
Vad är det du ändrat som påverkat HC-värdet till det bättre? Har säkert läst det i tråden men man glömmer så lätt...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #144 skrivet: juni 07, 2012, 19:21:44 »
Vad är det du ändrat som påverkat HC-värdet till det bättre? Har säkert läst det i tråden men man glömmer så lätt...  ;)
Jag önskar att jag kunde svara på det.  ;D Oljan var helt ny, men den har aldrig varit dålig vid tidigare besiktningar heller så den teorin håller inte. O-ringarna i Vanos kan ha varit lösningen, kamaxlarna hade för mycket overlap tidigare på tomgång pga läckande o-ringar, men då borde den gått sämre på tomgång förrut. Jag upplever ingen skillnad på tomgången alls mot tidigare, -så vem vet...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #145 skrivet: juni 21, 2012, 17:59:13 »
På väg hem från jobbet idag med nytvättad bil och solsken i skyn och blicken, satt jag och funderade på vad man skulle göra av skatteåterbäringen. Vore fint att kosta på bilen en helrekonditionering och lackkonservering kanske!  8)

-Men så blir det nog inte.... BLING "ENGINE FAILSAFE PROG"  :o :( :'(

Bilen går plötsligt som en påse nötter och solskenet i blicken försvann för att bytas ut mot mörka moln. Så trött på allt vad bilar och problem heter nu så jag orkade inte ens koppla in Carsoft-utrustningen som ligger i skuffen. Sätter mig på balkongen och svingar en kall bägare och lapar lite sol och slickar såren istället.  >:(

-Glad Midsommar!
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #146 skrivet: juni 21, 2012, 21:08:46 »
Det är verkligen inte min dag idag, har haft, och har jobbiga allergiproblem i år. Har aldrig varit med om liknande på över 30 år. En lustig bi-effekt av detta med trasiga ögon, tårkanaler, bihålor och kortison på det är att en lins har fastnat i ögat och som det verkar mer eller mindre förenats med hornhinnan.  >:( Ser ut som om jag gråtit en vecka nu, (vilket inte hade varit omöjligt iofs).

Så i morgon bitti blir det in på hospitalet (igen) har väl klippkort snart...

-Glad j-a midsommar det blir.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #147 skrivet: juni 21, 2012, 21:50:26 »
Usch det låter inget vidare. Tråkigt att bilen krånglar också.

Har du kontrollerat att nya batteriet verkligen var laddat ordentligt och att det har rätt specifikation?

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #148 skrivet: juni 21, 2012, 23:26:44 »
Vad säger man…  :o allt skit skall tydligen komma samtidigt. Hoppas allergiproblemen ger med sig och att bilen är lätt fixad utan att det kostar skjortan.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #149 skrivet: juni 21, 2012, 23:38:23 »
Som tur vet jag inte vad är allergiproblem men kan tänka mig hur det är eftersom själv har jag migrän i ögonen, jag skulle vila skruva av huvudet och slänga den mot väggen.
Hoppas att du får rätt behandling så att det gå över inom kort.

Tråkigt med bilen som krångla, hoppas att du får den i ordning utan slå den.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners