Okej, köpte mig igår en e30, körde den o kändes bra överlag med vissa fel man märkte av, men inga speciella akuta problem som behöver fixas direkt.
Men, nu när man kört den nästan 50 mil så har man märkt fler saker. Radar upp det så gott jag kan så får ni skriva ifall bättre förklaring behövs.
Hissade upp bilen nu på kvällen för kolla om det var mer rost undertill än vad man såg igår. Alla balkar och hela underredet verkade vara i väldigt bra skick (utöver ljuddämparen som de satt upp på lite bonnemeck sätt) Så där var allt tipp topp, motorn verkade inte ha några större fel mer än insugningsslangen från luftfiltret var lite kasst.
Karossen har sina skönhetsfläckar med rost o dylikt, men inga det är det yttre så det är inga större problem.
1. Vid växling, lite snabbare än lugnt så dunkar det till ,och även vid långsam körning som i köer (gas,släppa lite,gas släppa lite etc)
Har kollat upp på bmw forum om vad det kan vara, uteslöt 2 av 3. Ena var på modeller runt 1999 och andra var något med elektroniken som tydligen var avsiktligt och kunde hjälpas med chippning.
Det tredje var slitna bussningar, känns rimligast då den gått 16500 mil (Vilket jag nu tvekar på lite eftersom det är en tyskimport, sverige sen 02) Stämmer i pappernerna o det jag kollat runt på, så det är i såfall gjort i tyskland antagligen.
Oavsett skruvad eller ej så spelar det mindre roll för mig.
Har ni några förslag utöver bussningarna som det kan vara som är lite känt för e30?
2. Tändningen, när jag skulle ta ut nyckeln så lossnade hela låskolven. Han hade berättat att det var slitet så man skulle ta ut nyckeln en halv millimeter för kunna vrida runt.
Fungerade perfekt när jag testade den, antingen ville hann bara tysta ner det eller så var det ren slump.
Han visste inte hur detta hade kunnat ske, nåväl fungerar öppna dörrarna iaf och starta med mejsel, bättre än inget tillfälligt iaf.
Har någon en guide eller tips vad man bör göra åt detta. Går det att byta ut hela låssystemet eller finns simplare sätt?
Bör kanske nämnas att nycklarna inte var original, dock inget jag funderade på när jag väl var där, var väl för sugen antar jag.
3. Efter jag hissade bilen nu ikväll märkte jag spår av läckage, ingen olja då det var mer bensinlikt. Kollade noga efter läckage, inget när man stod still eller när man rullade/körde fram den. Vi kom fram till att det var styrservon, då det läckte rätt mycket när man svängde. Plus att vi körde lite missljud vid sväng. Hittade en skruv där jag parkerat innan.
Så är det någon plugg som kan lossnat eller kan det vara lite värre?
Och är servostyrningen kopplad till annan servo med, tex broms/kopplings servo med?
Går det att köra utan ett tag, då det är STOR fördel om jag kan ta den till jobbet ist för att behöva lösa det på andra sätt.
4. Fanns inga papper på när service på när kammen var bytt, så det ska jag ta o byta så fort som möjligt då de tydligen är rätt kassa från början eller hur man förklarar det.
Hur svårt är det att byta kammrem på tex en helg om man är 2 stycken som inte har tummarna helt i näven men samtidigt inte erfarna?
Better safe then sorry, så detta är prio ett känns det som.
Om någon/några kanske tycker annorlunda och förklaring.
5. Bromslampan lyser, säljaren sa det var dåliga belägg. Vilket kan stämma då bakbromsarna inte tar kanske 60% av skivan (om man kollar där det slits). Eller hur stor är risken att
läckande kopplingshuvudcylinder? Bromsarna har förövrigt fungerat perfekt de 50 milen jag hunnit köra (varav 30 motorväg så inte spec mycket bromsande då)
Det var nog det jag kom på nu, resten av sakerna är lite små detaljer på utsidan, dock går insidan före utsidan

Så vad har ni bmw proffs för förslag vad problemen kan vara/hur de kan lösas?
Man ska väl inte klaga allt för mycket då priset var lågt vilket tyder på en del, spec om den inte är skruvad och har 16000 riktiga mil och inte 25+ tex

Nu i efterhand är man lite fundersam om det inte är en stöldbil, men fanns papper på den och ägaren stämde överens med allt på transportstyrelsen.
Och eftersom man inte är miljoner så får jag beta av listan eftersom.
Prio:
1. Kamm/servo/broms (beror på hur allvarligt det med servon är eller om ni misstänker att det inte bara är beläggen)
2. Låset
3. Bussningar om detta nu är orsaken
Nå vad har ni att berätta, snabba svar uppskattas gärna med förklaringar.
/Insuget
(Om tråden nu lagts på fel ställe så fixa gärna det med, lite osäker på var den skulle ligga)
