Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw e30 318 problem (Flera fel)  (läst 7268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Insuget

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« skrivet: april 28, 2010, 22:51:35 »
Okej, köpte mig igår en e30, körde den o kändes bra överlag med vissa fel man märkte av, men inga speciella akuta problem som behöver fixas direkt.

Men, nu när man kört den nästan 50 mil så har man märkt fler saker. Radar upp det så gott jag kan så får ni skriva ifall bättre förklaring behövs.

Hissade upp bilen nu på kvällen för kolla om det var mer rost undertill än vad man såg igår. Alla balkar och hela underredet verkade vara i väldigt bra skick (utöver ljuddämparen som de satt upp på lite bonnemeck sätt) Så där var allt tipp topp, motorn verkade inte ha några större fel mer än insugningsslangen från luftfiltret var lite kasst.
Karossen har sina skönhetsfläckar med rost o dylikt, men inga det är det yttre så det är inga större problem.

1. Vid växling, lite snabbare än lugnt så dunkar det till ,och även vid långsam körning som i köer (gas,släppa lite,gas släppa lite etc)
Har kollat upp på bmw forum om vad det kan vara, uteslöt 2 av 3. Ena var på modeller runt 1999 och andra var något med elektroniken som tydligen var avsiktligt och kunde hjälpas med chippning.

Det tredje var slitna bussningar, känns rimligast då den gått 16500 mil (Vilket jag nu tvekar på lite eftersom det är en tyskimport, sverige sen 02) Stämmer i pappernerna o det jag kollat runt på, så det är i såfall gjort i tyskland antagligen.
Oavsett skruvad eller ej så spelar det mindre roll för mig.

Har ni några förslag utöver bussningarna som det kan vara som är lite känt för e30?

2. Tändningen, när jag skulle ta ut nyckeln så lossnade hela låskolven. Han hade berättat att det var slitet så man skulle ta ut nyckeln en halv millimeter för kunna vrida runt.
Fungerade perfekt när jag testade den, antingen ville hann bara tysta ner det eller så var det ren slump.
Han visste inte hur detta hade kunnat ske, nåväl fungerar öppna dörrarna iaf och starta med mejsel, bättre än inget tillfälligt iaf.

Har någon en guide eller tips vad man bör göra åt detta. Går det att byta ut hela låssystemet eller finns simplare sätt?

Bör kanske nämnas att nycklarna inte var original, dock inget jag funderade på när jag väl var där, var väl för sugen antar jag.

3. Efter jag hissade bilen nu ikväll märkte jag spår av läckage, ingen olja då det var mer bensinlikt. Kollade noga efter läckage, inget när man stod still eller när man rullade/körde fram den. Vi kom fram till att det var styrservon, då det läckte rätt mycket när man svängde. Plus att vi körde lite missljud vid sväng. Hittade en skruv där jag parkerat innan.

Så är det någon plugg som kan lossnat eller kan det vara lite värre?
Och är servostyrningen kopplad till annan servo med, tex broms/kopplings servo med?

Går det att köra utan ett tag, då det är STOR fördel om jag kan ta den till jobbet ist för att behöva lösa det på andra sätt.

4. Fanns inga papper på när service på när kammen var bytt, så det ska jag ta o byta så fort som möjligt då de tydligen är rätt kassa från början eller hur man förklarar det.
Hur svårt är det att byta kammrem på tex en helg om man är 2 stycken som inte har tummarna helt i näven men samtidigt inte erfarna?
Better safe then sorry, så detta är prio ett känns det som.

Om någon/några kanske tycker annorlunda och förklaring.

5. Bromslampan lyser, säljaren sa det var dåliga belägg. Vilket kan stämma då bakbromsarna inte tar kanske 60% av skivan (om man kollar där det slits). Eller hur stor är risken att
läckande kopplingshuvudcylinder? Bromsarna har förövrigt fungerat perfekt de 50 milen jag hunnit köra (varav 30 motorväg så inte spec mycket bromsande då)

Det var nog det jag kom på nu, resten av sakerna är lite små detaljer på utsidan, dock går insidan före utsidan ;)

Så vad har ni bmw proffs för förslag vad problemen kan vara/hur de kan lösas?

Man ska väl inte klaga allt för mycket då priset var lågt vilket tyder på en del, spec om den inte är skruvad och har 16000 riktiga mil och inte 25+ tex :)

Nu i efterhand är man lite fundersam om det inte är en stöldbil, men fanns papper på den och ägaren stämde överens med allt på transportstyrelsen.

Och eftersom man inte är miljoner så får jag beta av listan eftersom.

Prio:
1. Kamm/servo/broms (beror på hur allvarligt det med servon är eller om ni misstänker att det inte bara är beläggen)
2. Låset
3. Bussningar om detta nu är orsaken

Nå vad har ni att berätta, snabba svar uppskattas gärna med förklaringar.

/Insuget

(Om tråden nu lagts på fel ställe så fixa gärna det med, lite osäker på var den skulle ligga)  :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #1 skrivet: april 28, 2010, 23:32:53 »
Välkommen på bimmerforum insuget!
Får jag fråga vad är det för motor och årsmodell på din E30?
M42 som sitter i 318is har alltid haft kedja.
M40 som satt i 318iS -88 hade rem.
1994 fick 3-serien M43 motorn med kamkedja
Har för mig att BMW inte har något bytesintervall på kedjan till M42. Det betyder att BMW beräknar att kedjan klarar minst 24.000 mil.
Om du har skedja och den börjar rassla: Kolla/byt kedjesträckaren. Forsätter den rassla: Byt kedjan.
316i/318i 88- Motor: M40B16/M40B18
M40 är ingen motor som tål hur mycket som helst men den tål inte mindre än andra motorer. Motorn är kamrems driven och är en rak 4-cylindrig motor med 8 ventiler. Motorn har en felkonstruerad topp som medför att trycket blir mycket högre och kamaxeln slits mycket fortare.
Bromsbelägg är enkel sak att bytta, kolla även skivor.
Låset kan du beställa på BMW
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Insuget

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #2 skrivet: april 29, 2010, 00:06:31 »
Tackar.
Det är en tyskimport, jag vet inte om de har/hade en förmåga att ändra årtal och så, men som det står på transportstyrelsen så står det att det är en 94a.

Kan alltid ta reda på chassi/motornummer imorgon eftermiddag, ev se om man kan ta en närmare kik för kåporna.
Om det är kedja så kan jag ta det lugnt på den fronten ett tag, vilket vore bra det.

Utloggad Insuget

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #3 skrivet: april 29, 2010, 16:29:03 »
Hejsan. Har idag kollat och det är rem. Och eftersom det står 94, så verkar inte det stämma då de tydligen hade kedja?

Finns det något sätt att kolla upp om det är m10 eller m40 på något enkelt sätt?

Och servostyrningsproblemet vet jag nu vad det är iaf, jobbarkompis som haft e30 innan så kunde hitta läckaget rätt fort.
Det är packningarna till kolven (den som ger tryck till servon) som behöver bytas, så ska ta av "servoremmen" nu så man slipper bekymra sig om att det tar helt slut. och får köra utan servo tills jag har tid över.

Den sitter rätt illa så antingen får man ta det under ifrån eller försöka pilla uppifrån, men värsta fall får man lyfta motorn

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #4 skrivet: april 29, 2010, 16:46:23 »
På motorblocket, det brukar finnas ett rad med siffror som är ID för motorn, skriv upp det och hör med BMW, de kan säkert hjälpa dig.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #5 skrivet: april 29, 2010, 19:00:53 »
M10 motorn försvann -87, så den har du inte.

Antar att du har en Touring? Det är den enda 318 som tillverkades -94.

För att ta reda på chassienummer, slå in regnumret på https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Ta de 7 sista siffrorna i chassienumret.

Sedan går du in på http://www.realoem.com/bmw/select.do och slår in det vid serienummer/VIN.
Då får du fram tillverkningsmånad och motor.

Ang. bromsarna sitter det slitagevarnare som börjar lysa när det är dags att byta beläggen. Det är riktigt akut först när det går metall mot metall, och då skrapar det rejält när du bromsar.

Ang. dunket i drivlinan så är det säkert dåliga silentblock som sagt, och/eller sliten hardyskiva (gummiplatta mitt på kardanaxeln).
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #6 skrivet: april 30, 2010, 12:16:26 »
Enligt RealOEM fanns den som Touring modellår -94
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Bmw e30 318 problem (Flera fel)
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2010, 22:44:10 »
Vi har alltså konstaterat att du har en E30 318i -94 vilket innebär en touring. Då har du M40B18-motorn och den har kamrem. Jag har sett olika uppgifter på bytesintervall och den senaste säger 4000 mil. Är du osäker på när den byttes senast, byt omgående! Enligt Haynes handbok är den kinkig med spelet vid byte, de rekommenderar tiondelsklocka för inmätning av rätt spel! Hur noga detta är i praktiken låter jag vara osagt.

Klonkandet, som skrivits tidigare, kommer med största sannolikhet från de s.k. silentblocken i bakaxeln. Kan vara väldigt kinkigt att byta om man ligger på garageuppfarten och mekar utan rätt verktyg.

Tändningslåset tror jag går att köpa nytt på BMW. Vilket också troligen är det enklaste om du vill koda (byter stift) om till din nyckel. Det är inte säkert de kodar om och du får en ny nyckel istället, i så fall kan du lika gärna köpa på skroten om du får nyckel till.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners