Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Christians Volvo 242 -76 Med M30B28  (läst 50604 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 152
  • Kön: Man
SV: Christians Volvo 242 -76 Med M30B28
« Svar #105 skrivet: maj 06, 2010, 22:39:50 »
Ikväll så har jag rullat ut gamla motorn och rullat in stora sexan istället. Väntar fortfarande på kabelhärvan. Jag har även separerat på rattstång och pedaler och måttat in hur jag vill ha det så nästa gång i garaget så kan jag sätta igång med det.

Har även bestämt mig för att det blir en breddning i glasfiber till nästa sommar. Blir även då skuff och motorhuv i glasfiber.

Från RP glasfiber

Har även bestämt mig för vilken motor det blir till nästa sommar och jag kan säga att det inte blir BMW sexa med turbo utan det blir nåt härligare! Det blir M60B40! 4liters V8 från BMW med 6vxl låda (samma som i E39 M5) Tror den motorn kommer passa ändamålet för bilen mycket bättre :D Sen att ljudet är ren porr är bara som bonus :D

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #106 skrivet: maj 09, 2010, 10:16:44 »
Så nu har man jobbat nonstop hela helgen! Sitter på jobbet fortfarande och jag vill hem så jag kan få klart bilen! Speciellt nu :D För jag har fått tag på breddningskit nu för en jävligt rimlig peng :D Fruktansvärt billig peng så jag är riktigt nöjd :D

Allt detta åker jag och hämtar imorgonkväll (måndag)

Så nu ska bilen breddas innan sommaren också... Haha det ska gå! Eller vad tror ni?

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #107 skrivet: maj 09, 2010, 22:53:17 »
Så nu har jag varit och hämtat breddningen :D Kräver lite kärlek men kommer bli riktigt fint :D Blir en kompis som kommer hålla på med breddningen medans jag kör på med bilen. Skönt med hjälp då man varit själv till 98% med bilen hitills.

Bakskärmar

Baklucka

Motorhuv

Detta är bara påhängt och så, alltså så sitter det snett mm, bara för att få en snabb titt på ungefär hur det blir..

Ska köpa "dörrskinn" också så jag byter ut på dörren och blir av med en massa kilon även där!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #108 skrivet: maj 11, 2010, 19:51:32 »
Körde på lite ikväll med breddningen. Börjat lägga igen lite skador på  grejerna, har även börjat sänka ner skärmkanten lite då den är upptagen av förra ägaren så inte däcket skulle ta i antar jag. Kommer bli fint som snus när det är klart :P

Frisk kapat hälften vunnet antar jag :P

Blev inget mer då några kompisar kom ut och det blev lite kubbspel i solen istället :D

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #109 skrivet: maj 11, 2010, 20:29:14 »
Jag följer ditt projekt med spänning...!!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #110 skrivet: maj 11, 2010, 20:37:43 »
Jag följer ditt projekt med spänning...!!

Riktigt kul och höra :)
Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #111 skrivet: maj 11, 2010, 22:34:09 »
Så du fixar att plasta också? Jag räknar mig inte till dem med tummen mitt i näven, men här ligger jag helt klart i lä! Bra jobbat!  :)

Kul med plastbitarna, de kapar kilon. Och breddningen ser fet ut.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #112 skrivet: maj 12, 2010, 08:04:29 »
Så du fixar att plasta också? Jag räknar mig inte till dem med tummen mitt i näven, men här ligger jag helt klart i lä! Bra jobbat!  :)

Kul med plastbitarna, de kapar kilon. Och breddningen ser fet ut.

Haha ingen aning om jag kan plasta :P Första gången jag gjorde det igår så det ska bli intressant och se hur det här går haha. Men blir det galet så kan man alltid göra om och göra rätt :) Man ska inte vara rädd inte hehe.

Ja jag hoppas att breddningen gör något till det bättre iaf! Sen blir det spacers och BMW fälgar, 18" hade jag tänkt mig. Måste ju fylla ut annars kommer det se för täskigt ut :)

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #113 skrivet: maj 12, 2010, 20:34:39 »
Så har fortsatt och plasta på ena framskärmen ikväll. Vill göra klart den innan jag fortsätter med den andra. Har även bestämt mig för hur jag ska göra i bak, bilder kommer på det när jag har allt jag behöver.

Fått reda på nu att jag är ledig fredag och lördag så förhoppningsvis så ska det hända en hel del. Hade tänkt och kapa upp och svetsa om torpedväggen lite och få dit BMW rattstången och pedalerna samt hydroboostern (bromsservon) samt svetsa klart andra halvan av kardantunneln (bara nederkanten kvar).

Efter det så ska jag gå på och svetsa klart väggen och stötdämpartornen så jag blir av med den skiten. Sen ska det slipas invändigt och läggas på färg :) Lite svetsning under också men det bör gå fort (hoppas jag hehe)

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #114 skrivet: maj 12, 2010, 21:42:31 »
Hur mycket vikt hoppas du bli av med totalt?

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #115 skrivet: maj 13, 2010, 20:31:29 »
Hur mycket vikt hoppas du bli av med totalt?

Jag hoppas på att hamna runt 1000kg ungefär. Den väger 1340kg orginal tror jag. Och med hela bakskärmen (från dörrkant till baklyse), hela framskärmen, motorhuv, baklucka och dörrar i glasfiber samt plastrutor (4mm) runtom förutom i fram då plus glasfiberstolar så kanske jag hamnar där nånstans... Det lär märkas senare :D

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #116 skrivet: maj 13, 2010, 20:32:01 »
Ikväll så koncentrerade jag mig på rattstången, var en hel del mätande och krånglande innan den satt på plats och där jag ville ha den. Men nu så :D

:D

Lite av skärmen som är smått plastad...

Imorgon blir det nog utgång ;) Men lördag och söndag så blir det nonstop morgon till kväll :D

Hoppas jag hinner med en hel del!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #117 skrivet: maj 14, 2010, 08:34:58 »
Det går framåt Christian! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #118 skrivet: maj 14, 2010, 12:16:27 »
Vad har du för budget för projektet?

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #119 skrivet: maj 14, 2010, 12:30:22 »
Vad har du för budget för projektet?

Hahaha!!! Jag har varit arbetslös mer eller mindre under hela bygget. Hitills så har bygget kostat under 10.000:- Har använt sånt som jag har fått tag på ruskigt billigt eller sånt som redan varit använt.

Och i ärlighetens namn så är plåten på kardantunneln tex från taket på min Volvo 745a åkerbil jag hade hemma... Har bara slipat bort färgen innan jag svetsat. Pinsamt men vafan jag ville ju komma framåt i bygget. Så jäkla tråkigt och vara begränsad av ekonomin när viljan finns..

Men kan säga så här.

* Svetsen fick jag i en bytes affär mot framskärmar och lite annat från en E28 jag hade som brann.
* Buren kostade 500:- beggad från blocket, så ska slipas iordning och lite rör ska bytas.
* 535 motorn kostade 1500:- med LMM och allt annat.
* Alll plåt som inte kommer från Volvon har jag hämtat ur skräpcontainern från Bålstasläpet mot fikabröd
* Breddningen hittade jag på blocket för 2500:- nu har jag bytt allt jag inte använder mot lexanrutor 4mm runtom utom framrutan..

Ja och så har jag fått hållt på.. Tar tid när inte pengar finns... Så min budget har mer eller mindre varit obefintlig..

Mvh
Sponsorer sökes!

Reklampartners