Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Christians Volvo 242 -76 Med M30B28  (läst 50707 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 152
  • Kön: Man
SV: Christians Volvo 242 -76 Med M30B28
« Svar #60 skrivet: mars 29, 2010, 20:54:32 »
Tackar tackar :D Roligt att projektet uppskattas.

Fixade till en egen slip eftersom jag måste slipa av svetsarna då jag kör med flusstråd och det är satans drygt att sitta med stålborste. Så jag köpte stårtrådstrissor på biltema som man har till vinkelslipen men det är för trångt så man kommer inte åt.

Så jag tog skruvdragarn och en bult som passade och voila =) Nu kommer jag åt överallt och slipper stålborsten!

Nästan klar med undersidan av torpedväggen.

Här ser man den plåten som jag böt ut över oljepåfyllnadslocket.

Här står dom och väntar :D Ska gå på upphängningen i bak när torpedväggen och kardantunneln är färdigsvetsad.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #61 skrivet: mars 30, 2010, 16:09:39 »
Jag SKA köra med den i sommar!!!! :D
Imponerande takt! Jag hoppas du når målet.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #62 skrivet: mars 30, 2010, 20:36:42 »
Imponerande takt! Jag hoppas du når målet.  :)

Man gör så gott man kan, önskar bara att jag kunde köra mer än vad jag gör, blir inte så jäkla mycket tid i garaget. Kanske 3-4 timmar/kväll. Är ändå arbetslös så skulle kunna lägga 10 timmar/kväll..

Men men blir den klar till sommaren så är jag nöjd :D
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #63 skrivet: mars 31, 2010, 16:30:49 »
Så, satte igång vid 12 tiden idag och nu kunde jag inte hålla ut längre. MÅSTE ha mat!!! Men fick en del gjort. Blir självklart och gå ner och fortsätta sen.

Färdigt nu i torpedväggen mot motorn :D

Loppade ihop taket på torpedväggen mot orginal.

La sen igen plåt över det  så det blir heltäckande och snyggt (tycker jag iaf, speciellt sen när färg kommer på)

Gjorde även klart ena hörnet.

Efter maten nu så ska jag göra klart andra sidan.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #64 skrivet: april 02, 2010, 00:53:05 »
Måste bara börja med att säga att förhoppningsvis så ska det hända mer med bilen framöver då jag fick jobb idag :D Ska börja som telecom tekniker hos Ericsson :D

Annars så blev det lite gjort ikväll med. Fixade ner bilen på backen idag för att kolla in hur höjden blev med nya dämparna och det var inte bra som det är nu. Måste sänka ner taket på dämparhuset 10cm för att det ska bli bra höjd på bilen. Lätt gjort och bör inte ta allt för lång tid.

Fipplade även lite med sidepipen och så kommer nog slutresultatet att bli. Ska slipas lite mer runt om för att få det jämnt och fint..

Den här bilden  glömde jag lägga ut igår, den högra sidan på torpedväggen som blev klar i går kväll.

Så imorgon så ska jag hissa upp bilen på bockarna igen, sen städa hela garaget.
Efter det så blir det att kapa upp stötdämparhusen och fixa så det blir rätt höjd på dom.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #65 skrivet: april 02, 2010, 07:29:38 »
Alltid bra att fylla på planboken då och då! grattis med jobbet på Ericsson.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #66 skrivet: april 05, 2010, 00:27:16 »
Alltid bra att fylla på planboken då och då! grattis med jobbet på Ericsson.

Tackar, jag hoppas det kommer gå bättre nu med allt när man kan köpa sig lite prylar :)
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #67 skrivet: april 05, 2010, 00:27:27 »
Sådär, har varit fullt upp med att rensa källaren på bildelar och massa annat skit som man samlat på sig men fick lite gjort ikväll.

Kapade och gjorde om tornen i bak, tänkte försöka färdigställa det imorgon.

La även igen lite hål som var sen tidigare och även hål som blivit för att jag kapat fel och sånt :P

Ska helsvetsas och slipas innan det ser bra ut men men..

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #68 skrivet: april 05, 2010, 18:59:21 »
Hållt på lite idag igen. Fixade nästan klart i bak i bilen. Försöker loppa så mycket som möjligt nu så kan man gå på och helsvetsa allt sen.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #69 skrivet: april 06, 2010, 19:22:11 »
Blev inte allt för mycket gjort ikväll och nu får det räcka för idag känner jag, datorn och teven lockar mer för tillfället! Ja en stor tallrik käk också!

Men påbörjade nya "golvet" i skuffen. Ska svetsa i sidorna imorgon hade jag tänkt då nästan alla är färdigkapade för att loppas dit. När det väl sitter på plats så ska upphängningen för tanken göras seriöst. Tänker inte åka med rören som sitter där nu då dom ser för täskiga ut :P

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #70 skrivet: april 08, 2010, 13:32:09 »
Då var det dax för lite lunch så jag slänger in en liten uppdatering. Har fixat med en massa annat så har inte hunnit så mycket med bilen som jag hoppats.

Men, lite mer har hänt med skuffen, ser verkligen ut som skit nu men får man helsvetsa och slipa lite samt färg så kommer det bli klockers. Inte helt nöjd men jag känner att det får duga.

Här står donatorbilen och väntar på att släppa ifrån sig motor, låda och el, plus lite annat smått.. Börjar riva den nästa vecka tror jag..

Nu ska jag äta lite sen gå ner och fortsätta.

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #71 skrivet: april 08, 2010, 17:41:05 »
Så nu får det räcka för idag, måste åka in till "stan" för syrran ville ha min hund Astrid över natten. Men fick lite gjort idag iaf. Mycket tid gick åt för att måtta och fundera ut upphängningar för avgaset. Så nu vet jag ungefär hur jag ska dra allt samt hänga upp det.

Så här blev det i bak. Ska svetsas mer och lackas så det ser schysst ut.

Så här långt kom jag på avgaset.

Motorkudde som första upphängning. Kommer sitta en till mot ljuddämparen sen så det är lite flex men inte för mycket. Sitter svetsmutter på undersidan så man bara skruvar ner den enkelt.

Blir fortsättning imorgon på allt. Vill helsvetsa kardanen och göra iordning den men får inte svetstråd förän måndag.. Men men finns att göra tills dess. Bara loppa allt så länge så inte tråden tar slut.

Mvh

Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #72 skrivet: april 11, 2010, 19:41:12 »
En liten filmsnutt på vinterbilen som ska donera motor mm till Volvon. Bilen kommer köras med denna motor nu i sommar medans pengar sparas till turbomaskin. Är alltså ingen herrejösses motor alls nu.. Lite trist men är övertygad om att Volvon blir roligare nu än med Volvomotor iaf

http://www.garaget.org/video/mqpv3pjmxt4i

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
« Svar #73 skrivet: april 16, 2010, 21:45:54 »
Efttersom att jag har börjat jobba igen så åer jag tidigt och är inte hemma förän halvsju tiden igen så blir inte så mycket gjort på vardagarna längre :(

Men har iaf börjat strippa BMWn nu ikväll, hann inte med så mycket tills det blev för mörkt (står ute) men ska fortsätta imorgon igen och planerar att vara klar tills söndag kväll med allt jag behöver vilket är en del..

Så här långt kom jag med BMWn, inte så långt som jag ville men alla skruvar och bult som håller i fronten GICK INTE att lossa.. Fick kapa upp allt istället.

Nya fina motorkuddar :)

Tyckte att mina svetshandskar hade gjort sitt då dom bestod mest av tejp nu haha.

Jaja har förhoppningsvis hänt mer imorgon!

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #74 skrivet: april 16, 2010, 22:23:35 »
Trevligt med uppdateringar!!

Reklampartners