Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Rak 6:a vs V6:a, fördelar vs nackdelar?  (läst 7495 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
Rak 6:a vs V6:a, fördelar vs nackdelar?
« skrivet: januari 22, 2010, 08:55:50 »
Vad är det avgörande faktorn till att vissa biltillverkare väljer att stoppa in en V6'a i sina bilar medan andra en rak 6:a. Jag gissar på utrymme i motorrummet. V6:a tar mindre plats, vad finns det mer för anledningar?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Rak 6:a vs V6:a, fördelar vs nackdelar?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2010, 18:00:22 »
Du har redan nämnt en fördel med V6, den tar mindre plats. Fördelen med en rak sexa är att den är naturligt balanserad vilket betyder mindre vibrationer.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2010, 18:39:12 »
Det finns bara 3 orsaker.

V6 är mindre och en motortillverkare kan ha en V eller rak motorfamilj eller typ. Där man lägger till eller tar bort ex 2 cylindrar. Enklare helt enkelt att bygga.

V6a får lite mera puls tomgång, men balanseras mer på lite varv (tror jag). Och som kilroy säger en rak 6a är mer jämn igenom hela registret.

Personligen föredrar jag motorer med lite puls. Ex en V8 går goare än en V12 eller en V2a går goare än en rak 2a. För att få lite puls i en rak motor ska det nog vara ojämnt antal cylindrar ex Volvo eller Audi 5a

Så Storlek, ekonomi och vad man gillar  ;)
Rebell Design !

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2010, 18:48:11 »
Vill minnas att jag läste något om det vägval som BMW och Mercedes stod inför för många år sedan. Mercedes valde "V-vägen" och BMW tog den "raka vägen" för sina sexor. Sett över åren är det väl så att BMW har hyllats mer för sina motorer än Mercedes?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2010, 18:53:46 »
Åtminstone är det så att BMW hyllats för sina raka sexor, definitivt. Sen är det inget fel på BMWs V8:or heller... :)

Utloggad Tarantino

• Senior
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 73
  • A Royale with cheese
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2010, 21:09:01 »
När jag hör ordet V6 tänker jag på en 80-tals Sierra eller Scorpio. Det är en nackdel..
728i -97

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2010, 21:39:11 »
En rax sexa kan utan problem göras till en femma och fyra så det finns modulmöjligheter där också. En V-6 kan göras till en V-8 men knappast en V-4 pga vibrationerna då. Så det är nog inte främst av modulskäl man tillverkar V6or. Min gissning är utrymmeseffektivitet är främsta anledningen. Man kan få in en V6 i ett utrymme gjort för en fyrcylindrig motor. En rak 6a är betydligt större än en rak4a.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2010, 22:39:04 »
När jag hör ordet V6 tänker jag på en 80-tals Sierra eller Scorpio. Det är en nackdel..
Hahaha!!!  ;D Den var bra den!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners