Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW/Alpina B10 V8 #121  (läst 33043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #45 skrivet: april 23, 2010, 20:06:02 »
Alecci. varför inte svart grill?  :P

Blir samma svar där som när det gäller ChromeLine-paketet:

Hade bilen varit i någon annan färg än svart så hade jag satsar på att grill, lister och dylikt skulle vara ShadowLine och/eller kolfiber. Nu är dock bilen svart och jag tycker om kontraster, så därför blir det kromgrill, ChromeLine-listpaket, kromade ändrör och kromat handtag till bakluckan.

Hade tidigare ute en annons om att byta mitt ShadowLine-paket rakt av mot ett ChromeLine-paket och fick gott om svar. När det väl kom till kritan backade alla ur dock. Nu har jag eventuellt en deal på G med en bilskrot som har ett ChromeLine-paket i bra skick liggandes.

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #46 skrivet: april 23, 2010, 21:37:37 »
coolt!

Då ser jag fram mot biturbokonverteringen och uppdateringen av utseendet på resten av motorrummet  8)

Rebell Design !

MikaelM

  • Gäst
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #47 skrivet: maj 04, 2010, 17:11:00 »
Mycket vacker Alpina, blir absolut sugen!

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #48 skrivet: maj 28, 2010, 12:55:50 »
Några nya uppdateringar, Alecci?

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #49 skrivet: maj 28, 2010, 15:01:12 »
Jodå, lite har det hänt. Kommer en liten uppdatering under helgen någon gång.

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #50 skrivet: maj 28, 2010, 15:05:11 »
Bra.  :)
Rebell Design !

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #51 skrivet: juni 22, 2010, 18:23:30 »
Lördagen 29 maj 2010:

Dags för en uppdatering som egentligen borde skett för ett tag sedan.

Inga jättestora nyheter kanske, men en del av stereoprylarna har nu anlänt; enbart slutstegen saknas och de kommer beställas så snart det börjar rulla in lite pengar på kontot. Har även ordnat så att jag får grejerna professionellt installerade till ett mycket förmånligt pris.

Därtill har nu även en bakvinge inhandlats. Det blev tyvärr ingen Alpina-vinge, men nästan lika bra eller kanske till och med bättre på vissa sätt. Det blev istället en äkta Hamann-bakvinge; dessa är riktigt svåra att få tag på nu för tiden enligt vad jag upplevt. Den är nästan helt identisk med Alpina-bakvingen till utseendet med det undantaget att det inte sitter något bromsljus i den. Detta ser jag som något positivt då jag av rent estetiska skäl föredrar en vinge utan bromsljus och eftersom jag dessutom slipper göra hål i bakluckan och därmed minskar risken för rostangrepp. Vingen är levererad och ligger och väntar på lackering samt montering.

Lite tråkiga nyheter finns också: bilen läcker ganska rejält med kylarvätska. Jag har kontrollerat expansionskärlet och det är helt, så läckaget kommer med största sannolikhet från själva kylaren. En ny kylare ska inhandlas, och samtidigt kommer även vattenpump, termostat, termostathus och fläkt att bytas när allting ändå är isärplockat. Detta var inte helt oväntat, läckande kylare/expansionskärl är vanliga problem på E39-karossen. Sura pengar, men det måste ju ordnas inte desto mindre.

I övrigt ser det kanske ut som om projektet inte kommer gå så mycket längre än så här. Jag har redan börjat spåna på ett nytt projekt som lockar alltför mycket, och även den gången kommer det i så fall att handla om en Alpina av mycket unik sort. Mer detaljer kommer inte att ges i dagsläget, dels eftersom det fortfarande är så pass osäkert vad som händer och dels eftersom jag vill hålla det lite hemligt tills den bilen i så fall är färdigbyggd. Nu har man ju ett jobb igen och utsikterna för bilprojekt är ju därför lite ljusare, men innan något slutgiltigt beslut fattas i frågan måste anställningen övergå till en fast sådan.

Det var allt för denna gång.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #52 skrivet: juni 22, 2010, 18:24:22 »
Lördagen 12 juni 2010:

Här kommer en mindre uppdatering om projektet...

Jag har nu skrinlagt planerna på att sälja av denna vackra bil till förmån för ett annat Alpina-projekt, och planerar iställer att satsa helhjärtat på detta projekt tills det är klart.

Jag har nu äntligen lyckats införskaffa ett komplett set med ChromeLine-lister till bilen, och de ska nu börja bearbetas. Vissa av dem - midjelisterna - ska skickas iväg för behandling och resterande - fönsterlisterna - ska jag själv polera upp då de är lite dassiga.

Nästa punkt på listan är att de sista komponenterna till bilstereobygget nu är beställda, och alltihop ska installeras så snart de levereras. Ska bli skönt att återigen få lite riktigt ljud att lyssna på med undantag av det vackra motorljudet.

Jag planerar även att påbörja arbetet med modifikation av motorkåporna i bilen. De borde göra ett rejält lyft i motorrummet och jag funderar även på att byta ut lite slangar i motorrummet mot stålomspunna dito.

Utöver det är även en ny kylare beställd och tid för installation är planerad till den 29 juni. Det kliar i fingrarna nu när man inte fått framföra pärlan på ett tag beroende på det omfattande läckage av kylarvätska som bilen för tillfället dras med.

Möjligtvis kommer snart även vingen att skickas på bearbetning - bland annat lackering - och om pengarna under sommaren räcker till ska även en takvinge inhandlas och behandlas samt lite fönstertoning monteras.

Jag är medveten om att det på sistone inte inkluderats mycket bilder i projekttråden och ber om ursäkt för detta. Inför nästa uppdatering utlovas i alla fall lite bilder, om inte annat för att beskriva arbetet med listerna som jag själv ska göra.

Das ist jetzt alles... Auf wiedersehen!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #53 skrivet: juni 23, 2010, 12:12:09 »
Perfektion ut i fingerspetsarna!  :) Visst är det trist med kylaren, men du är inte ensam om detta, är ett rätt vanligt problem på E39, om det är någon tröst.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #54 skrivet: augusti 05, 2010, 14:12:53 »
Några nya bilder, Alecci?

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #55 skrivet: augusti 05, 2010, 16:30:41 »
Lördagen 10 juli 2010:

Då var det dags igen för en uppdatering. Tyvärr händer det inte lika stora saker med den här bilen mellan varven som det gjorde med R34:an. Men men, lite händer det i alla fall. Den här gången innehåller uppdateringen i alla fall en del bilder, så nu hoppas jag att folk blir nöjda med det.

Första uppdateringen som gjorts är att jag nu har installerat de ALPINA instegslister som jag för ett ganska bra tag sedan lyckades köpa för ett överkomligt pris på tyska eBay. Tyvärr inte den belysta versionen, men det är ett klart lyft enligt mig när det står ALPINA på instegslisterna istället för BMW.

Instegslister från ALPINA monteras...


Bägge de främre listerna var lätt skadade i den bemärkelsen att gummidelen lossnat lite från plastdelen, ett bekymmer jag sett på många E39:or tidigare. En liten skvätt med SuperAttak-lim (ja, det stavas faktiskt så på flaskan) löste dock det problemet väldigt smidigt.

ChromeLine-lister runt rutorna monteras...Övre framdörren färdig.


Uppdatering nummer två är att jag äntligen fått på de exteriöra ChromeLine listerna runt rutorna. Det första setet jag köpte var i ganska dassigt skick. Efter en hel del polerande men utan vidare bra resultat så gav jag upp, och lyckades köpa ett nytt set till bra pris. Där var tyvärr en av listerna till framrutorna lite knäckt precis ovanför backspegelfästet. Som tur var så råkade just den listen - och i bra skick dessutom - finnas hos den lokala skrotfirman när man svängde in där på vinst och förlust.

ChromeLine-lister runt rutorna monteras... Övre delen klar på bägge dörrarna.


Att byta dessa lister var faktiskt mycket smidigare än vad man kunde tro när man läste diverse guider runt om på nätet, och hela processen tog kanske en timme om man räknar bort den tiden som lades på polering av listerna. Några av clipsen gick sönder lite grand, men inte så illa att de förlorade sin funktion. Någon gång i framtiden, när mer pengar finns att tillgå, ska jag införskaffa samtliga lister i sprillans nytt utförande istället, och då kommer jag att byta clipsen mot nya på samma gång. Tills vidare får det dock duga som det är.

En bild på slutresultatet...


Personligen tycker jag kromlisterna lyfte bilens exteriör enormt mycket, och jag ångrar inte en sekund att jag konverterat från ShadowLine till ChromeLine. Det är ju naturligtvis en smaksak, och som jag tidigare skrivit hade jag nog behållt de svarta listerna istället för de kromade om själva bilen varit i en annan färg än just svart. Jag tycker dessutom att kromlisterna framhäver ALPINA-stripesen lite bättre också, vilket alltid är en bonus.

...och en till eftersom jag blev så jäkla nöjd med det!


Nästa punkt på listan är att majoriteten av de nya sterekomponenterna nu har installerats. Detta arbete utfördes till största delen av en kille som heter Mikael och som jobbar just med stereoinstallationer. Jag misstänker att jag kanske hade kunnat lösa själva monteringen på egen hand, men det kändes bättre att låta en professionell ta hand om det då jag inte hade någon tidigare erfarenhet av att lossa dörrsidor med mera och inte ville riskera att ta sönder något.

Den nya huvudenheten, men inte mycket skillnad rent utseendemässigt för det.


Två huvudkriterier fanns för installationen; original huvudenhet skulle användas och enbart standard infästningar skulle nyttjas då jag inte vill modifiera något i bilen. En uppsättning med prylar Hifonics inhandlades dels från USA och dels från Tyskland, däribland en särskild nivåkonverterare som automatiskt genererar både en baskanal och en remote. Mycket smidig sak faktiskt som jag misstänker förenklade installationen en hel del.

Delningsfilter till komponentsystemen samt nivåkonverterare á la OEM Integration.


Än så länge har jag inte låtit bygga en låda till det nya baselementet, och följaktligen får min gamla baslåda än en gång rycka in för tjänstgöring. På grund av detta har även slutsteg och kabeldragning endast gjorts tillfälligt, och bagageutrymmet har därför ännu inte sitt slutliga utseende vilket jag hoppas ni håller i minnet när ni spanar in bilderna. För korta jordkablar i kombination med svårlokerade jordningspunkter bidrar också till att baslådan inte kan skjutas in ordentligt.

Den inte vidare snygga installationen av baslåda samt slutsteg. Bättring utlovas!


Ljudet är inte helt inställt ännu, på grund av tidsbrist hann Mikael enbart justera komponentsystemen lite preliminärt. Att försöka justera baslådan föll på min lott, och totalt värdelös som jag är på dylika operationer så är jag inte helt nöjd med karaktären i basen. Om det framöver bara går att få den att låta hälften så bra som komponentsystemen så kommer jag dock med största sannolikhet bli mycket nöjd med ljudbilden i bilen. Micke har lovat att vid ett passande tillfälle slutföra samtliga justeringar åt mig.

Naturligtvis finns det också lite smolk i bägaren - som sig bör när man håller på med bilar. Jag vet inte om det beror på någon felkoppling eller störning i bilen, eller om det helt enkelt är bränningen av testskivan som inte blev som den skulle... I alla fall så verkar det som om ljudet ibland bryts vid inbromsning (sker en gång av fem kanske) och det blir en del hopp i musiken ibland när man kör. Det där får undersökas närmare framöver.

Interiör ChromeLine-list monterade i framdörren...


I samband med stereoinstallationen och lossandet av dörrsidorna passade jag på att byta de interiöra ShadowLine-listerna. Tyvärr var de inte av samma typ till bakdörrarna då min bil är utrustad med solskydd där. Installationen blev därför tillfällig även på denna punkt; solskydden är bortmonterade och en glipa finns mellan dörrsidan och listen. Nya lister som passar ihop med solskydd ska beställas inom kort, liksom ett av solskydden själva då detta tydligen var ganska ordentligt trasigt.

...och i bakdörren. Glipan för solskyddet syns ganska tydligt, men det ska också åtgärdas inom kort.


Under den kommande veckan ska stöt- och midjelisterna i ChromeLine-version skickas iväg på behandling för att sen monteras. I övrigt funderar jag starkt på att ge mig på kolfiberdrapering av lite utvalda delar på bilen, och går därför i tankarna på att beställa hem komponenter för detta.

Övriga planer som jag vill hinna realisera innan sommaren är slut är att få bakvingen lackerad och monterad samt bakrutorna tonade. Förhoppningsvis kan det ordnas i samband med att nästa löning dyker upp på bankkontot.

En lite tråkig nyhet uppdagades tyvärr för mig under gårdagen, och det är att personen som jag hoppades i framtiden skulle modifiera fram- och bakstötfångare åt mig ska lägga ner sin verksamhet. Det verkar alltså som om man får ge sig ut på jakt efter någon annan som är rejält vass på att bygga om dylika bildelar. Nog för att de modifikationerna fortfarande ligger en bit in i framtiden, men det skadar aldrig att vara ute i god tid.

I övrigt har väl tiden på sistone spenderats en del på att spåna över den framtida biturbokonverteringen och vilka komponenter som kommer att krävas samt användas för att få denna till stånd. Bilden börjar klarna lite, nu är det bara kosingen som fattas.

Det var allt för idag, hoppas på fler uppdateringar inom kort.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #56 skrivet: augusti 05, 2010, 16:40:06 »
Snygga bilder på en mycket snygg bil, tack Alecci!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #57 skrivet: augusti 06, 2010, 12:19:17 »
Tycker också det blev riktigt snyggt med Chromeline-listerna, blev en snäppet högre klass på helheten. Mycket lyckat!  :)
En stereo-installation helt i min smak, vill inte heller modifiera (kanske t.o.m. förstöra) i bilen bara för att få bättre ljud. Det är ju synd att man inte via nätet kan få höra på ljudkvaliteten.  ;) Vore spännande att lyssna, men vi kanske ses på någon träff? Knutstorp?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #58 skrivet: augusti 06, 2010, 20:04:53 »
Du har lagt mycket kärlek på den, magnifique som vi säger på Franska! Mycket vacker bil, kan tänka mig att du kommer att behålla den länge fram över i alla fall tills du hitta ännu bättre.
Tur att jag inte är bredvid bilen, jag skulle vara rädd att drägla på den. ;D
Mycket fin musik anläggning, kan tänka mig att den hörs.
Grattis för en snygg pärla Alecci! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

MikaelM

  • Gäst
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #59 skrivet: augusti 13, 2010, 18:02:17 »

Grattis för en snygg pärla Alecci! ;)


Håller med, detta är verkligen en riktigt läcker bil.

 

Reklampartners