Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW/Alpina B10 V8 #121  (läst 33041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #30 skrivet: april 01, 2010, 14:46:24 »
Torsdagen 1 april 2010:

För sakens skull - inget av nedanstående är ett aprilskämt, uppdateringen råkar endast ske detta datum.

Nu har årets bilsäsong äntligen tagit sin början; igår ställdes bilen på samt besiktas och bra nog blev den godkänd utan anmärkning. Självklart var dagen dock inte helt smärtfri. När jag skulle montera centerkåporna på de vackra Alpina-fälgarna (som för den delen inte är vidare vackra utan nämnda centerkåpor) så lyckades jag naturligtvis med konststycket att bryta av nyckeln i låset på den första kåpan jag tog itu med. Bomber och granater, som kapten Haddock hade sagt!

Jäktade förbi den auktoriserade låssmeden i staden och lämnade in den avbrutna nyckeln samt tillhörande avbruten del säkert fastkilad i låset på en medföljande centerkåpa. Låssmeden tog sig en titt, kliade sig i skallen och flyttade glasögonen längre upp på näsan. "Nja, vi får väl se om det här går att lösa, det brukar vara ganska knepigt sånt här. Hur bråttom är det, när behöver du ha det fixat?" säger den gode mannen bakom disken. "Igår!" är det enda jag lyckas klämma ur mig när jag ser mina få surt sparade slantar få vingar och stiga mot skyn. Äkta centerkåpor från Alpina är inga billiga grejer...

Efter att ha lämnat namn och telefonnummer beger man sig hemåt med frustrationen bubblandes i skallen; att det då fan alltid ska vara något som jävlas - oavsett hur litet! Väl hemma applicerar man utan att förspilla någon som helst tid arslet på lädersoffan och börjar spana igenom nätet efter priser/leverantörer på nya centerkåpor. Resultatet man kommer fram till är cirka 500 kr/st plus frakt och hanteringskostnader, leveranstid på cirkus två veckor. Cappuccinon sitter som en TV i halsen...

Då kommer plötsligt en glad nyhet i form av ringande mobiltelefon. Det är låssmeden som ringer och meddelar att problemet är löst och informerar om att de stänger kl 17:30 innan de öppnar igen efter påskhelgen. Nerför trappan och ut till bilen bär det med fullt laddtryck, och in till stan beger man sig - dock utan laddtryck. Slutet gott, allting gott? Trodde man...

Dagen efter - idag med andra ord - skulle jag göra ett nytt försök att montera centerkåporna utan att behöva störas av sådana petitesser som regn och/eller mörker. Den första kåpan igen; det tar plötsligt stopp när man försöker vrida om nyckeln i låset och jag ser hur den veka tingesten börjar böja sig. Där blir det stopp och belägg, lugna ner sig några bar och sedan efter laboratoriemässigt rengörande av fälg, centerkåpa och lås försöka igen (naturligtvis var samtliga detaljer någorlunda väl rengjorda innan första försöker dagen före). Till slut går det - som man säger - och resten av kåporna kan appliceras utan större problem än ett hjärta i halsgropen.

Annars var det ju även utlovat att bjuda på lite bilder av de nya ändrören, så håll till godo...

Snedskurna (angled)...


...stegade (staggered)...


...och dubbelvikta samt kromade.


Storleken har jämförts med nuvarande ändrör, och dimensionerna är turligt nog slående lika. De som sitter originalmonterade av Alpina är något mindre på höjden samt något större på bredden; de är lite smått ovala till formen. Även om de också är snedskurna så är de ingalunda varken stegade, dubbelvikta eller kromade. Detta kommer bli en uppdatering som jag tror kommer göra sig mycket bra i samspel med ChromeLine-exteriören då det kommer bli ett genomgående tema. Jag ska även försöka kolla upp möjligheten att platta till mina nya utblås lite så att de får en mer oval form som liknar de nuvarande ändrörens dito. Annars verkar vinkeln på stegningen passa perfekt med formen på bakkjolen/-stötfångaren och det är ju alltid positivt.

Ingen vidare stor modifikation måhända, men en Alpina som ska modifieras ska göras det varsamt och smakfullt med stor känsla för detaljer. Detta är ett led i det tänkandet.

Inom de närmsta dagarna ska jag montera ChromeLine-listerna runt fönstrena samt de nyinköpta instegslisterna från Alpina. Då vankas det fler bilder.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #31 skrivet: april 01, 2010, 15:05:56 »
Ofta är små problemen (nycklar) mer irriterande än stora, bra att det gick.
Snygg med kromade utblås.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #32 skrivet: april 14, 2010, 17:18:52 »
Onsdagen 14 april 2010:9[/i]

Sådär ja... Mottog mina nya AngelEyes för några dagar sedan och har nu monterat dem. De ljusringarna som satt förmonterade i strålkastarna var dels gula till färgen, lös inte vidare starkt och bestod helt enkelt av fem stycken små lampor per ring och det syntes ganska väl dessutom. Ett nytt set med ljusringar bestående av 60+ SMD LED inhandlades följaktligen för en rimlig summa via eBay.

Monteringen var lite knepig. Ringarna var för stora och därför blev inte monteringen 100% rent estetiskt sett. Inkopplingen bjöd också på en del äventyr då jag de egentligen skulle kopplats in separat och inte via bilens eget kabelsystem. Värdelöst enligt min personliga uppfattning, då jag inte vare sig vill belamra motorrummet med ytterligare kabeldragning och inte heller få felmeddelanden i instrumenteringen.

Följaktligen kopplades grejerna in efter eget huvud, och efter lite support från Garaget-forumet testades resultatet sent igår kväll. Kikar man nära ser man att ringarna inte är helt korrekt monterade, men resultatet med dem tända är i alla fall utmärkt. Klockrent ljusflöde både med avseende på styrka och temperatur. Inga bilder idag men ska ta imorgon både i dagsljus och mörker och lägga upp...

Värt att notera är att detta är en tillfällig lösning. Perfektionist som man är och fast besluten att en Alpina endast ska utrustas med det bästa så ska en uppsättning äkta Hella-strålkastare inhandlas i framtiden, men eftersom man i dagsläget är arbetslös och priset för en dylik uppsättning ligger runt 10 000 kr så får det vänta till mer pengar finns på kontot - och kontinuerligt strömmar in.

Bilder imorgon alltså...

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #33 skrivet: april 16, 2010, 16:50:00 »
Fredagen 16 april 2010:

En dag senare än utlovat - tror dock inte det spelar någon större roll då ingen verkar följa projekttråden - kommer här äntligen bilderna med uppgraderade AngelEyes:

I dagsljus...


...och i mörker.


Jaja, vi får väl se hur det blir med projekttråden i fortsättningen. Tänker inte sitta och lägga ner energi på att uppdatera en projekttråd där man inte får någon respons. Kan ju kanske vara skoj och köra ett hemligt projekt också, i synnerhet med tanke på vad som ska komma senare.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #34 skrivet: april 16, 2010, 17:40:13 »
Jo då Alecci! Jag följer ofta det du gör med bilen, alltid spännande med projekten special när det är finna bilar.
Snygg med angel Eyes!
Är nu nästa allting klart?
Kommer du att synas på Mantorp?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #35 skrivet: april 16, 2010, 19:01:16 »
Vi är säkert många som följer ditt projekt, Alecci. Aktiviteten på forumet går lite upp och ner och det yttrar sig ibland genom färre svar, t ex i intressanta trådar som din.

Uppdatera gärna oss, vi följer din tråd med intresse.

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #36 skrivet: april 16, 2010, 19:08:50 »
Jag uppskattar och följer din projekt tråd.

Inte min typ av bil men är imponerad av ditt projekt! Så fortsätt gärna  :)
Rebell Design !

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #37 skrivet: april 16, 2010, 20:21:08 »
Lägg inte ner tråden! Jag läser den också men det är inte alltid man skriver. Tror det är ett ganska vanligt fenomen, många läser men få skriver något.

Och för att kommentera senaste operationerna på bilen så märks det att du är en finsmakare (vad annars med en Alpina?) och det är detaljerna som gör det i slutändan. Snyggt!

Keep up the good work!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #38 skrivet: april 21, 2010, 12:55:55 »
Lägg inte ner, Alecci! Du har en fantastisk bil och vi följer absolut ditt projekt.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #39 skrivet: april 23, 2010, 18:07:43 »
Fredagen 23 april 2010:[/b]

Jag beskrev i projekttrådens uppdatering den 16 oktober förra året de symptom som uppstod i bilens ljudsystem när jag installerade den nya huvudenheten. Vidare efterforskningar sedan dess har visat på att det är DSP som ligger bakom symptomen och att de endast går att bli kvitt genom att byta ut DSP-förstärkaren mot ett eftermarknadsslutsteg. Eftersom CD-växlaren i bagaget fortfarande fungerade fick detta projekt vänta till framtiden då mer pengar fanns till hands. Förra veckan fick dock CD-växlaren nog och slutade fungera den också, så nu finns inget ljud alls i bilen förutom motorljud, vindbrus, däckljud, osv... Ingen form av musik i alla fall.

Sambons påtryckningar om att hon vill kunna lyssna på musik och/eller radio i bilen har nu fått som efterföljd att ett nytt ljudsystem beställts och att beställningen av Alpina-bakvingen har skjutits på framtiden istället. Nedan en liten lista över vad som beställts:

• Hifonics ZXi-5.2C 5¼" Front Component Speaker System
• Hifonics ZXi-5.2C 5¼" Rear Component Speaker System
• Hifonics ZXi-6400 MkII 4-channel Amplifier for Speaker Systems
• Hifonics ZXi-12D4 Subwoofer
• Hifonics ZXi-2200 Mono-channel Amplifier for Subwoofer
• Hifonics MX-1 High-2-Low Level 5-channel Converter

Förhoppningsvis kan jag få min gamla baslåda inklusive slutsteg såld för hyfsade pengar och på så sätt få in ett litet bidrag till den hägrande Alpina-bakvingen. Jag har i alla fall förhoppningar om att detta system ska kunna överträffa det jag hade min förra R34 GTR, och det systemet räckte ju i alla fall för att underhålla en stor del av parkeringen på Bilsport Action Meet i fjol.

Då så, vidare till det här med projekttrådens fortlevnad... Naturligtvis ser jag ju på trådens visningssiffror att folk läser om projektet, och det är naturligtvis skoj. Enligt mig är dock meningen med en projekttråd just att man får respons på det man gör. Konstruktiv kritik - både positiv och negativ sådan, tips och idéer är precis vad som bringar syfte till en projekttråd. Om jag bara ville visa upp det som händer med bilen kunde jag lika gärna byggt en egen hemsida åt bilen där folk inte har möjlighet att kommentera. Mer respons efterfrågas alltså om jag ska fortsätta uppdatera tråden. Vi får se så länge, nu har folk i alla fall ett ypperligt tillfälle att ge sina åsikter om mitt framtida stereobygge.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #40 skrivet: april 23, 2010, 19:29:26 »
Jag ser fram mot lite interiörbilder när du installerat ditt system. Får man fråga vad du betalt för det?

Jag har själv ett originalsystem där CD-växlaren lever sitt eget liv. Jag är i valet och  kvalet när det gäller att köpa nytt, allt hänger på om jag behåller bilen eller säljer.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #41 skrivet: april 23, 2010, 19:32:50 »
Jag ser fram mot lite interiörbilder när du installerat ditt system. Får man fråga vad du betalt för det?

Jag har själv ett originalsystem där CD-växlaren lever sitt eget liv. Jag är i valet och  kvalet när det gäller att köpa nytt, allt hänger på om jag behåller bilen eller säljer.

Självklart kommer bilder, dock lär det nog inte synas så mycket, vilket också är just själva grejen. Enligt ett mig ska ett ljudsystem höras och kännas, men inte synas - i alla fall inte mer än det gör original.

Jag pyntar cirka 7 500 kr för det här inklusive frakter, tull och moms. Det som tillkommer sen är kablage men borde inte bli så särskilt mycket då jag har en del liggandes.

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #42 skrivet: april 23, 2010, 19:35:52 »
Nu är det så att stereo byggen har aldrig intresserat mig  ;)

Jag är mer intresserad av motorer. Men jag arbetar verktygskonstruktör och undrar ritar du skälv, tänker på plaketterna till ventilkåporna, och vilket program andvänder du?
Ska du fräsa dom skälv ?

Din projekt tråd här, ger möjlighet till att samla likasinade som du med ditt intresse att komma hit och ge dig kommentarer och respons av dit projekt. Och som en av dom som har hjälpt till att starta det här forumet så upp skattar jag dig här och tycker att det är hur coolt som helst att du delar med dig + att jag gillar läsa om dit projekt.   
Rebell Design !

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #43 skrivet: april 23, 2010, 19:48:01 »
Nu är det så att stereo byggen har aldrig intresserat mig  ;)

Jag är mer intresserad av motorer. Men jag arbetar verktygskonstruktör och undrar ritar du skälv, tänker på plaketterna till ventilkåporna, och vilket program andvänder du?
Ska du fräsa dom skälv ?

Din projekt tråd här, ger möjlighet till att samla likasinade som du med ditt intresse att komma hit och ge dig kommentarer och respons av dit projekt. Och som en av dom som har hjälpt till att starta det här forumet så upp skattar jag dig här och tycker att det är hur coolt som helst att du delar med dig + att jag gillar läsa om dit projekt.

Hehe, bilstereobyggen är inte direkt mitt område heller när det gäller bilar. Däremot gillar jag att lyssna på musik, högt och länge. Då passar det ganska bra med en smidig och hyfsat billig installation med mycket kräm i. Detta projektet består främst av förädling av bilen som helhet samt den framtida biturbokonverteringen, och det är där krutet kommer att läggas. Det här med bilstereo är bara ett litet sidospår men jag hoppas att det gör sambon nöjd i alla fall. :P

Plaketterna till motorrummet har jag ritat själv i SolidWorks. Tanken från början var att fräsa ut dem själv, men jag är lite grand inne på ett annat spår nu. Jag ska fortfarande få ventilkåporna att se ut så, men metoden för att nå dit kanske blir annorlunda. Har även planer för utseendet på resten av motorrummet så det kommer att hända mycket där sen.

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #44 skrivet: april 23, 2010, 20:02:32 »
Alecci. varför inte svart grill?  :P
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

 

Reklampartners