Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Är du intresserad av Bluray, läs här  (läst 3709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OnOff

• Gäst
SV: Är du intresserad av Bluray, läs här
« Svar #15 skrivet: september 28, 2010, 22:18:27 »
Kan PS3 skala upp DVD?

Hur är det med Bluray-spelare som skalar upp DVD-formatet då? Får man inte en aningens bättre DVD-upplevelse då (tillsammans med rätt Full-HD TV förstås)?  ???

Uppskalningen av en dvd innebär bara en kosmetisk uppskalning. Du har fortfarande "bara" dvdkvalité på bilden som visas.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
« Svar #16 skrivet: september 29, 2010, 13:25:36 »
Uppskalningen av en dvd innebär bara en kosmetisk uppskalning. Du har fortfarande "bara" dvdkvalité på bilden som visas.

Det som OnOff säger är iofs rätt men behöver kanske förklaras. Uppskalning har blivit ett populärt modeord och var och varannan dvd- och blurayspelare i budgetklassen uppges kunna skala upp dvd till 1080. Det är inte sant och tyvärr är det inte bara lågprishandlarna som kör med osakliga försäljningsknep, det gör även mer seriösa HiFi-handlare.

Uppskalning av dvd till 1080 sker via ett chip och innebär att man "fyller i" den information som saknas och innebär i praktiken en fejkad 1080. Uppskalad dvd kan aldrig bli lika bra som äkta 1080. Själva uppskalningsprocessen ger dessutom upphov till brus i bildsignalen. Det finns olika typer av uppskalningschips, vissa av dom ger knappast någon förbättring alls, några få ger ett acceptabelt resultat.

Vad många glömmer är att alla moderna TV-apparater skalar upp dvd. Köper man en riktigt bra TV så är chansen god att uppskalningen via TVn blir bättre än den som dvd/blurayspelaren klarar av. Det är ytterligare ett skäl till varför man skall undvika "piratmärken" när man köper TV.

Kort och gott...vill man njuta av äkta bluraykvalité så återstår bara att inhandla en blurayspelare samt blurayskivor.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #17 skrivet: september 29, 2010, 18:15:19 »
Självklart är jag med på att uppskalning av DVD inte ger äkta HD och verkar av ovanstående inlägg fungera som jag trott på ett ungefär. Men om finessen finns, och den fungerar bra, får man ju som bonus en upplevt bättre bild även med DVD på sin Bluray-spelare.

Jag ger mig f-sen på att min nya sovrums-TV har någon slags uppskalning/bildförbättringsprocessor inbyggd!  :) Har inte grävt djupare än själva konstaterandet av bildkvaliteten dock. Jag tycker mig få riktigt bra bild när jag kollar film via USB-uttaget. När så komprimerat format kan upplevas så bra i rutan måste det finnas någon processor som snyggar upp bilden. Även om detta inte är äkta vara så är upplevelsen av denna konstlade bild mycket bra.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #18 skrivet: september 29, 2010, 18:54:58 »
Självklart är jag med på att uppskalning av DVD inte ger äkta HD och verkar av ovanstående inlägg fungera som jag trott på ett ungefär. Men om finessen finns, och den fungerar bra, får man ju som bonus en upplevt bättre bild även med DVD på sin Bluray-spelare.

Jag ger mig f-sen på att min nya sovrums-TV har någon slags uppskalning/bildförbättringsprocessor inbyggd!  :) Har inte grävt djupare än själva konstaterandet av bildkvaliteten dock. Jag tycker mig få riktigt bra bild när jag kollar film via USB-uttaget. När så komprimerat format kan upplevas så bra i rutan måste det finnas någon processor som snyggar upp bilden. Även om detta inte är äkta vara så är upplevelsen av denna konstlade bild mycket bra.

Som alltid så finns det ett sammanhang mellan kvalité och pengar. Jodå, med 99.5 % säkerhet har din sovrums-TV en uppskalningsprocessor. Jag antar att du med "film via USB-uttaget" menar filer nedladdade via datorn? I det fallet gäller att uppskalningsprocessen fungerar bättre med den typen av material än om du skalar upp dvd-filmer direkt från en dvd-skiva.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #19 skrivet: oktober 13, 2010, 19:45:49 »
Jag antar att du med "film via USB-uttaget" menar filer nedladdade via datorn?
Nej, jag hyr filmer, komprimerar dem i datorn och sedan lägger jag dem på USB-sticka.
 ;D  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #20 skrivet: oktober 13, 2010, 22:42:57 »
Det skulle vilja göra det också men jag tyvärr inte har USB på TVn. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners