Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E90 Bullrig  (läst 11501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: E90 Bullrig
« Svar #15 skrivet: maj 25, 2010, 23:19:19 »
Fundering… kan ett RFT däck någonsin gå lika mjukt som motsvarande dimension icke RFT? Runflat däcken är ju inte punkteringsäkra utan grejen med dem är att sidorna är så kraftiga att de orkar bära upp bilen en kortare sträcka utan luft i däcken. En stor del av komfort ligger i däcken, och det blir ju då i däcksidorna, inte endast i hur hård dämpning man har.

Så jag tror aldrig ett RFT däck kan bli lika komfortabelt som ett icke RFT, däremot skall de inte alltför trevliga köregenskaperna som de första årgångarna RFT däck led av vara åtgärdade och en bil med RFT däck skall inte kännas annorlunda att köra än en bil utan. Jag har inte haft möjligheten att prova själv utan litar här på information jag fått.

Alla BMW säljs idag enbart med RFT däck, du kan inte få något annat. Hade jag haft en bil från 05 - 06 med RFT däck som kanske satt på bilen från början hade jag absolut testat en omgång nya RFT. Det skall enligt en säljare på BMW i Ängelholm hänt väldigt mycket på utvecklingen av RFT de senaste åren.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fedorov

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #16 skrivet: maj 26, 2010, 19:53:16 »
Det känns verkligen som en motsättning att ett däck ska vara så starkt att bära bilen men ändå kunna vara komfortabelt... Det går säkert att "tweaka" lite för att få bättre komfort men så bekväma som vanliga däck lär dom aldrig bli..

Man få göra en värdering och gå efter personlig smak, själv är jag ju lite "feg" så jag kör gärna med RFT trots den stötigare och bullrigare åkturen...

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Man
  • <>
« Svar #17 skrivet: maj 27, 2010, 13:14:07 »
Jag kommer aldrig gå i närheten av RFT däck efter att jag märkte hur mycket de förstörde min Z4. Om det var första eller andra generationens RFT vet jag inte (Bridgestone RE någonting) men bilen var närmast okörbar på de däcken. Bilen spårade så mycket att det inte gick att släppa ratten en sekund ens engång. Bytte sedan ut däcken mot 18" 225/40 istället för 17" 225/45 och bilen blev som en dröm. Helt kursstabil, tystare, bättre komfort.

Skulle jag beställa en ny BMW idag skulle jag beställa med minsta fälg och navkapsel för att sedan kasta bort dem eller sätta vinterdäck på dem. Sommarhjul skulle köpas normala däck i efterhand.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Reklampartners