Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E90 Bullrig  (läst 11478 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompax

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • 325-06
E90 Bullrig
« skrivet: december 12, 2009, 01:28:25 »
Hej,har haft min 325 i 4 månader, det är en 06 med sportchassit och runflatdäck på både sommar som vinterdäck ,har nu kört med båda uppsättningarna och tycker det lever om allt för mycket för att vara en bmw .kan det verkligen vara bara däcken det beror på eller är det sport chassit?Är så väldigt nöjd med allt annat med bilen,men det känns som att köra med en gammal amazon med rallyfjädrar då det är ojämn asfalt o grov asfalt.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
  • Kön: Man
SV: Bullrig e90
« Svar #1 skrivet: december 12, 2009, 03:26:29 »
Du tar själv upp runflat som ett problem och kanske bör du börja i den ändan. Försök hör efter med en kollega eller kompis (eller någon på detta forum) som du tillfälligt kan byta med. Det kan vara värt en timme att lägga om hjulen och därefter ta en testtur.

Teknikens Värld 16/3-2009 om BMW:s runflat: "Småstötig i låg fart och i högre fart rent instabil är numera normalt för BMW. Och det beror på de fördömda punkteringssäkra däcken. De är så hårda i sidorna att fjädringen inte orkar svälja ojämnheter och däcken är så osmidiga att bilen slingrar sig fram i högre fart."

Läs också begagnatrapporten om BMW:s treserie på Automotorsport (juli 2007). Rapporten slutar på följande sätt:

"Så kommer vi till den punkten som de flesta klagomålen handlar om. BMW 3-serien är en av de få bilar på marknaden som är konstruerad för punkteringsfria så kallade Run-flat-däck. Utan reservhjul blir bagagevolymen större och vikten lägre, två fina saker i alla biltest. Men punkteringsfria däck har hårda stommar och på svenska vägar klagar många på att bilen blir vinglig. Det har till och med kommit upp ägare
till redaktionen som varit så förtvivlade att de velat få köpet hävt eftersom bilen slingrat sig så illa och
varit otäck. Jonas Axelsson tillhör de som inte gillar Runflat: En utmärkt bil som förhoppningsvis blir fantastisk med vanliga däck. Run-flat-däcken är ett skämt.” Magnus Andersson fyller i: ”En mycket stor brist är att det inte finns utrymme för reservdäck, en dag vill man kanske ha sådana. Mycket dåligt! Att det ej följer med domkraft och en större verktygslåda är även det pinsamt för BMW. Men bilen är formidabel…” Run-flat-däcken försämrar dessutom fjädringskomforten och är dyra att köpa. Så innan du slår till på en 3-serie, testkör på den sämsta väg du känner till."

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0707/070707.pdf

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #2 skrivet: december 12, 2009, 06:10:25 »
Tror Mixtus är något på spåren. Säga vad man vill om RFT-däcken, men att beskylla dem för att vara komfortabla är att ta i.

Dock är jag inte sen med att se fördelar. Ta denna tragiska händelse t ex:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1780632/dodsolycka-pa-e4-man-pakord-nar-han-bytte-dack
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #3 skrivet: december 12, 2009, 10:46:18 »
Jag har vanliga däck på min E90. Hade RFT innan och måste säga att skillnaden är inte så stora som många påstår. Ur ett säkerhets perspektiv ångrar jag lite varför jag inte köpte nya RFT istället för vanliga. Jag föll väl för grupptrycket.

Många som inte vill ha RFT kontrar med att hur ofta får man punktering egentligen?. Det går och jämföra med bilbälte användning, hur ofta krockar man egentligen men ändå så använder man det.

Intressant video om RFT.
BMW Run Flat Tires (The video's owner prevents external embedding)
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
« Svar #4 skrivet: december 12, 2009, 11:40:11 »
Sportchassi Och hårda däck, jo det blir bullrigt och stötigt.
Men det finns en lösning är det ingen som kör med Koni FSD ? Hård vid jämn väg, mjuknar upp vid ojämn väg.

http://www.koni.com/58.html
Rebell Design !

Utloggad tompax

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 325-06
« Svar #5 skrivet: december 13, 2009, 14:20:43 »
Tack för att ni hakar på och kommer med förslag till åtgärder,jag kommer att köpa nya sommardäck framöver och behöver få tips på tysta och komfortabla däck,ska ha storleken 225/45/17

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: december 13, 2009, 14:30:28 »
Tack för att ni hakar på och kommer med förslag till åtgärder,jag kommer att köpa nya sommardäck framöver och behöver få tips på tysta och komfortabla däck,ska ha storleken 225/45/17

Vill du ha tysta RFT?

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #7 skrivet: december 13, 2009, 14:30:34 »
Bullriga bilar är det värsta jag vet. Enligt min uppfattning skall en bil vara så tyst som möjligt (förutom lite V8-muller förstås). Att däcken kan vara en bov i dramat är nog tänkbart.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: december 13, 2009, 14:32:57 »
Bullriga bilar är det värsta jag vet. Enligt min uppfattning skall en bil vara så tyst som möjligt (förutom lite V8-muller förstås). Att däcken kan vara en bov i dramat är nog tänkbart.

Min bil med vinterdäck låter som en stridsvagn. :)

Utloggad tompax

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 325-06
« Svar #9 skrivet: december 13, 2009, 17:01:57 »
Jag kommer inte att köpa RFT

Utloggad tompax

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 325-06
« Svar #10 skrivet: december 13, 2009, 17:07:23 »
Vad kör du med för vinterdäck daniel?

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: december 13, 2009, 17:28:39 »
Vad kör du med för vinterdäck daniel?

Jag kör 17" dubbdäck, hakkapelitta, inte RFT.

Utloggad Malmin

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #12 skrivet: december 14, 2009, 16:19:52 »
När jag köpte bilen satt det 17" run och crap (conti) på den och bilen bettede sig allt annat än trevligt tycker jag, e46an som jag haft tidigare kändes betydligt bättre.
Bytte efter 200 mil då jag inte stod ut längre + att mönstret inte var det bästa, brukar aldrig köra ner till slitagevarnarna utan byter gärna vid 2,5-3mm, vägarna är så dåliga här så risken för vattenplaning är otäckt stor.

Iaf blev det ett par goodyear eagle F1 asymetric, och shit vilken skillnad, börjar gå enligt mig, riktigt tyst och slutade helt spåra trotts att jag har spacers bak. Så det är ett däck jag kan rekomendera!
Det har ju snackats om att tidigare goodyear eagle F1 med V mönster slits onormalt fort, men det är inget jag märkt av på asymetric modellen.

Utloggad tompax

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 325-06
« Svar #13 skrivet: december 14, 2009, 17:43:39 »
Tack för det tipset, Malmin

Utloggad Fedorov

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
SV: E90 Bullrig
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2010, 20:46:48 »
Ett sent inlägg i denna tråd..

Jag har 19" RFT på mina style 313-fälgar och visst, bilen är mer bullrig och hård än en vanlig bil men jag kör sällan långa sträckor så egentligen stör det mig inte så mycket men visst, ibland när man åker i nån polares skrutt-bil så är man avis på att den är så mjuk och tyst!  ::)

Men å andra sidan, hade jag siktat på komfort så hade jag inte köpt just denna bil (335i coupe). Jag gillar att man måste vara mer "aktiv" när man kör denna och jag tycker det känns bättre att ha RFT som till viss del skyddar fälgarna genom att vara så hårda. Säkerhetsaspekten är också viktig, som någon föregående skrev att det känns tryggt att veta att man har bättre chanser att klara en punktering i höga hastigheter. Det vore ju även chansartat att ha reservdäck till en bil med olika breda däck fram och bak...man vet ju inte var man ska få punka liksom..

Reklampartners