Det här vet nog dom flesta om men för dom som inte vet så kommer här lite kortfattad info om hur man får lite bättre knuff i en M52B28.
M52B28 Är till att börja med motorkoden för motorn som sitter i dom första 328or samt 528or.
Det är en 2.8L rak sexa med en väldigt speciell karaktär för att vara BMW. Den gammla motorn M50 som sitter i 320 och 325 är en varvvillig motor som är relativit seg från botten, all effekt kommer dom sista 1500varven. Men på nya motorn har BMW arbetat fram en mer diskret jämn karaktär. Den har bra sug från botten och går jämt och fint genom registret men tappar krutet på toppen.
325 E36 med M50B25 fick ut 192hk enligt bmw själva, medans 328an bara fick 193hk trots "betydligt" större motor.
Hur kommer det sig då detta? Det är som jag skrivit ovanstående att dom satsat på annan karaktär på motorn. En utav dom största detaljera där är INSUGET. Det är "strypt" eller rättare sagt byggt för en annan karaktär.
Vad gör man då om man vill ha mer pulver i en 328? Jo man tar det gammla insuget. Från 325an (M50B25) Då får man tillbaka den gammla karaktären men med betydligt mer hk än 325an. Men ja det är inte bara att skruva på krävs lite egna lösningar osv samt fungerar inte riktigt så bra om det är det (enda) man gör. Men visst blir det skillnad då också.
Man ska aldrig börja gissa HK när det gäller detta. Men ett vinnande koncept som inte alls behöver kosta mycket pengar på en 328 är följande
M50-Insug med tillhörnade eftermarknads öppetfilter och bra kylning (alternativt M50B25 org luftfilterbox med insatsfilter)
Grenrör från m3 3.2
Avgasystem hela vägen från m3 3.2
Samt ett chip för denna setup med högre varvstopp. förslagsvis 7200rpm. Eller en mer seriös mappning.
Med denna setupen kommer du att bli förvånad. Jag tänker inte hitta på några siffror ni får spekulera hej vilt.. Men en M3 3.0 kommer helt plötsligt inte dra ifrån er allt för lätt.
Det finns mängder med info om detta om ni går ut på vilda nätet. Jag ska lägga upp bilder här också på flödessiffror samt bilder på dom både insugen så ska ni få se hur pass "strypt" M52ans insug är.
Här är det tänkt att ni kan diskutera och bolla tankar med varandra om installationer och siffror ang detta. Samt hur vida nödvändigt detta är och värt det är för dig personligen.
Bilen kommer tappa den bruksvänliga karaktären. Den kommer bli betydligt "råare" och "racigare" och den kommer krävas mer från dig som förare. Bränsleekonomin kommer även den dra iväg... Gummi ekonomin likaså
Det är en väldigt billig och enkel väg att få lite krut i bilen utan att kosta på turbo och kompressor som man vanligtvis behöver göra på sugmotorer (självklart går det inte att gemföra efekten men detta är en bra budget lösning)