Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ABS, Handbroms & Anti-sladd lampor lyser gult. 320i Touring 2005/2006.  (läst 4171 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Antsjo

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Tjena, ny på forumet och ny på BMW.

I lördags under ösregn backade jag ut från en blöt grus parkering, la i ettan, fick lite spinn på däcken och rullade sedan i väg två meter innan bilen började plinga och jag fick följande lampor tända (se länk):

http://www.ladda-upp.se/bilder/ocqhvlvyvcrwyb/

(!) --> börjar som gul och sedan blir den röd. Handbromsen är självklart frigjord..

Någon som vet vad som är fel? Antar at det är något mindre elektroniskt, eller sa hela mitt bromssystem godnatt efter en liten "rivstart" på en blöt grus parkering?

Tacksam för svar

Anton

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
ABS, Handbroms & Anti-sladd lampor lyser gult. 320i Touring 2005/2006.
« Svar #1 skrivet: april 25, 2016, 13:47:36 »
Hej och välkommen till BIMMERPOWER.

Förmodligen har du en ABS sensor som trilskas, kan hjälpa med en rengöring men den kan även behöva bytas.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Antsjo

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: april 25, 2016, 14:23:14 »
Tack för din input Fredrik M.

Hur kan jag identifiera problemet?
Har läst att det finns en sensorn vid var däck, hur vet jag vilken det är som krånglar?

Någon aning om vad det skulle kosta att lämna in bilen på verkstad och få sensorn rengjord eller bytt?

Tack på förhand

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #3 skrivet: april 26, 2016, 15:17:37 »
Man identifierar vilket hjul det är genom att ansluta en dator till bilens OBD-kontakt och läsa ut felkoder. Kan man inte det så är det uteslutningsmetoden som gäller. Om hastighetsmätaren fungerar så är det inte vänster bak, om E90 är på samma sätt som E39 i det avseendet.

Jag skulle gissa att en verkstad tar 700 för att läsa ut felkoder, en dryg tusenlapp för en ny ABS-sensor och en tusenlapp för bytet - kring 3000 kr.

Alternativet är att köpa Diagnosprogram och en ny ABS-givare på ebay och byta själv. Kostnad cirka 500 kr totalt, och då har du ett diagnosprogram för framtiden också. Jag vet dock inte vilket diagnosprogram som gäller för E90.

Reklampartners