Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd 328 ti 2003  (läst 1198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad compactracer18

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Köpråd 328 ti 2003
« skrivet: april 17, 2016, 19:03:49 »
Hej!

Är helt färsk vad gäller BMW och skulle vilja ha lite råd o tips om en tilltänkt bil jag är spekulant på, en 318 ti 2003.

Finns det några vanliga fel o brister på denna modell som man bör veta om.

Vad heter den motorn?

Om jag inte har helt fel är den "nya" motorn med Valvetronic utan spjäll, hur funkar dom motorerna efter tex 15000 mil?

Den jag tittade på skramlade o lät som en diesel på tomgång, har det med Valvetronicen att göra och är det normalt?

Tacksam för tips!

Mvh Robert

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Köpråd 328 ti 2003
« Svar #1 skrivet: april 17, 2016, 20:32:06 »
hej,
 i ämnet skrev du 328 och sedan 318 då blir man lite förvirrad :)
318 efter ca -01 hade en motor med betäckning N42 och den motor hade både vanos och valvetronic.
En BMW motor ska spinna som en katt gåt tyst och fint rasslar det eller låter knackigt eller andra slags oljud så är det fel på motorn, valvetronic är jävligt bra så länge det fungerar blir det fel så blir det jäääävligt dyrt.
jag skulle rekommendera en äldre 318 med M43 motor.
Vanos = variabla ventiltider
Valvetronic = variabla ventillyft

Annars är E46 hållbar bil med ganska få "fel", mest är väl rosten i karossen och bussningar i fram och bakvagnen som brukar vara dåliga med tiden. SRS systemet kan varna för fel och ofta är det trycksensor i passagerarstolen som ger sig.
Mindre oljeläckage från motorn (bröstkåpan och främre vevaxeltätning) och från växellådans utgående axel och växelväljaren. Sen kommer jag inte på flera "fel"
SMG II lådan fanns som tillval i starkare motoralternativ och den skulle jag undvika (gör iordning en 330i SMG åt en kund just nu) reparation på dessa lådor är dyra och omständiga.
I övrigt finns inga problem med drivlinor på E46 med varken manuell eller automatlådan.
Elhissarna på E46 mot E36 är av vajertypen så se till att dom fungerar samma med resten av elsystemet dessa fel är inte vanliga men kan förekomma och kan bli dyra att fixa.

har du mer frågor ör det bara att fråga på :)
-= BMW =- Just Real Power

Reklampartners