hej,
i ämnet skrev du 328 och sedan 318 då blir man lite förvirrad
318 efter ca -01 hade en motor med betäckning N42 och den motor hade både vanos och valvetronic.
En BMW motor ska spinna som en katt gåt tyst och fint rasslar det eller låter knackigt eller andra slags oljud så är det fel på motorn, valvetronic är jävligt bra så länge det fungerar blir det fel så blir det jäääävligt dyrt.
jag skulle rekommendera en äldre 318 med M43 motor.
Vanos = variabla ventiltider
Valvetronic = variabla ventillyft
Annars är E46 hållbar bil med ganska få "fel", mest är väl rosten i karossen och bussningar i fram och bakvagnen som brukar vara dåliga med tiden. SRS systemet kan varna för fel och ofta är det trycksensor i passagerarstolen som ger sig.
Mindre oljeläckage från motorn (bröstkåpan och främre vevaxeltätning) och från växellådans utgående axel och växelväljaren. Sen kommer jag inte på flera "fel"
SMG II lådan fanns som tillval i starkare motoralternativ och den skulle jag undvika (gör iordning en 330i SMG åt en kund just nu) reparation på dessa lådor är dyra och omständiga.
I övrigt finns inga problem med drivlinor på E46 med varken manuell eller automatlådan.
Elhissarna på E46 mot E36 är av vajertypen så se till att dom fungerar samma med resten av elsystemet dessa fel är inte vanliga men kan förekomma och kan bli dyra att fixa.
har du mer frågor ör det bara att fråga på
