Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Höger bak 12-kanting mutter släpper  (läst 3052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M1Ndless

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Höger bak 12-kanting mutter släpper
« skrivet: maj 19, 2014, 13:43:09 »
Som ämnet beskriver, den lossnar.
Någon som vet vad som kan orsaka det ?
Vad händer om den helt gängas bort ?

Hälsningar

Nykomlingen

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2014, 14:22:56 »
Välkommen på BimmerPower.org. ;)

Vad händer om du byter sida för mutter, blir det likadant på samma hjul eller förflyta sig problem också?

Kan hända när man inte har rätt nav storlek på fälgen, jag menar att naven på fälgen kan vara lite sliten och kan orsaka mikro vibrationer som gör att mutter kan släppa, kanske lite långt sök men det kan hända.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 21:47:32 »
mutter hoppas jag du pratar om är 32mm 12 kantig till drivaxel dvs. mitt i navet.
om det är den så om du tittar närmare på själva bulten finns det 2 spår på motsatta håll, där ska du slå in kanten på mutter.
ska försöka hitta en bild ch ladda upp men det blir först imorron isf.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2014, 08:10:16 »
Verka som att det inte är samma mutter vi pratar om, jag har kanske missförstor förfrågan verkar det som.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad M1Ndless

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2014, 08:48:48 »
Det kändes i efterhand att jag inte gav tillräckligt med info.
Så nu har jag tagit en bild också. Behöver ni en bättre bild så fixar jag det naturligtvis.

Vazze_t : Den 12-kantiga muttern är storlek 30 (Det var den hylsan som passade).
Kanterna är inslagna (Både på muttern och axeln), vet inte om det här spelar roll men jag har bytt hjullager på den sida och använt samma gamla mutter.
Ska man kanske byta ut den mot en ny ? Har även geggat på lite locktite eller något motsvarande och hoppades det skulle fixa sig, men nej det gjorde det inte.
Rengjorde inte ytorna, så jag antar det är därför. Det jag tror skulle lösa det är att rengöra både gängorna och muttern, kladda på lite mer sånt och skruva åt.
Men för att rengöra den behöver jag ta bort hjulet och för att ta bort hjulet behöver jag hissa upp höger bak och det kan jag inte då jag har bara tillgång till original domkraften och just höger bak fäste är rostig..

Alain : I och med att den andra sidan är bra så vill jag gärna inte överföra felet eller göra något annat.
Har inte tillgång till ett garage eller liknande där jag bor. Dessutom så är högra  domkraftsfäste lite "lätt" rostig
(Den knakade, lät och såg ut som om den skulle pressas uppåt när jag sist böt däck).

Tack för svaren så länge !

Bästa hälsningar

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2014, 06:53:57 »
bilden är lite dålig så man inte ser hur djupt kanterna är inslagna men sen är det frågan om om du fick in drivaxeln riktigt in då dom brukar gå segt in i navet, kanske är så att axeln kryper sakta in i navet medans bilen används.
detta är bara lite tankar inget som är säkert, skulle jag vart du så köper man ny mutter byter den medans bilen är på marken och drar fast den för kung och fosterland ;) sedan knacka in kanterna och prova......
dessa muttrar skall inte kunna lossa när kanterna är inslagna, då detta hindrar dom från att snurra, du kan kika på mina bilder här på forumet hur ja gjorde om det hjälper.
-= BMW =- Just Real Power

Reklampartners