Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ny lag om bilkörning och mobiltelefoner från 1/12 2013  (läst 6401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Ny lag om bilkörning och mobiltelefoner från 1/12 2013
« skrivet: december 02, 2013, 19:30:43 »
Nu finns här väl ingen som framför sin Bimmer och skriver sms samtidigt men för andra bilister kan det ju vara bra att veta följande.  ;)

Håll ögonen på trafiken – inte på telefonen

Från och med den 1 december kan du som använder mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett trafikfarligt sätt få betala böter. Exempel på trafikfarligt användande kan vara att skicka sms, titta på film eller använda sociala medier så att det påverkar körningen.

Trafikförordningen får från den 1 december en ny paragraf som lyder:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."

"Inverkar menligt" betyder saker som gör dig till en ouppmärksam och trafikfarlig förare, till exempel skriva sms på telefonen eller knappa på gps-navigatorn under färd.

– Det är viktigt att tänka på att allt som tar blick och tanke från trafiken, om det så bara rör sig om någon enstaka sekund, inverkar negativt på körningen. Man får använda kommunikationsutrustning, men bara när man kan göra det på ett trafiksäkert sätt, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.

Polisen kan från den 1 december bötfälla en förare som uppvisar ett trafikfarligt beteende i samband med användande av mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning.

– Förhoppningsvis kan denna förändring ge polisen ett bättre verktyg att agera mot riskfyllda beteenden i trafiken i syfte att minska olyckor, säger Bengt Svensson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.

Den som bryter mot bestämmelserna får betala penningböter. Hur mycket böter man får betala bestäms i en rättslig prövning.

Polisen har lagt upp en film på YouTube där Bengt Svensson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen, berättar mer.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Hall-ogonen-pa-trafiken--inte-pa-telefonen/
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #1 skrivet: december 02, 2013, 21:11:51 »
Ha jag förstått rätt eller de har vaknat upp? :o
Äntligen! Det var på tiden att Sverige följer den go exempel från alla andra länder som har den förbud sen flera år tillbaka.
Nu är många bilar utrusade med handfri telefon eller finns kit att köpa, båda delar är mycket säkrare och lätt att använda.
Vad gäller det du tror Fredrik, jag ofta är på vägarna och ofta ser jag folk som skriver sms och kan säga också att i dessa fal, ofta är det kvinnor. :(
Välkommen till det beslutet med glädje säger jag. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #2 skrivet: december 02, 2013, 22:19:14 »
Det var f-n på tiden.

Jag välkomnar beslutet :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #3 skrivet: december 03, 2013, 09:26:52 »
Instämmer. Finns för mycket förbud och bestämmelser i vårat land men den här gången är de helt rätt ute. Borde införts för länge sen då det är livsfarligt att köra bil och hantera telefon. För mycket zombies i trafiken. Särskilt i rusningstider då var och varannan förare sitter och knappar på sin kära smartphone.

M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: december 03, 2013, 10:32:25 »
Vad som gäller i andra länder, i detta fall i Frankrike där man har körkort med poäng.

Exempel i Frankrike.
Brottet är: handhållen telefon, även om du inte pratar, kan man i detta fall kunna verbaliseras.
  När du ringer, till och med en handsfree-kit, är uppmärksamheten inte samma sak, det minskar.
Det skulle ta 50% extra reaktionstid i händelse av oförutsedda omständigheter. Den enklaste lösningen är att sätta sin telefon på meddelandetjänster.
Om du är tillsammans med en passagerare, låt din passagerare svara.

Statistik

6-7% av bilolyckor orsakas av den enda grepp på mobiltelefonen.

Trafiken - Art R 412-6-1

Användningen av en handhållen telefon av föraren av ett fordon i rörelse är förbjudet.

Det faktum är att alla förare som bryter mot bestämmelserna i denna artikel skall straffas med böter för överträdelser av den andra klassen.

Straff: Förlust av 3 av 10 poäng på körkort och 135 Euro böter.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: december 03, 2013, 14:51:58 »
Det är väl bra att man försöker styra upp idiotiska beteenden på vägarna.
Men jag stör ihjäl mig på citat: "Endast om det om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet" Detta är så typiskt svenskt luddigt och resultatet blir godtyckliga bedömningar från polisen som ska kontrollera och bötfälla. Varför inte pang på istället "Det är förbjudet att hålla eller fingra på mobilen under färd" Enkelt och bra, alla vet vad som gäller!

Sedan kan jag tycka att många moderna bilmiljöer och vissa stereo-apparater kan stjäla nog så mycket uppmärksamhet från framförandet av fordonet som en mobiltelefon, mot flådiga touch-screens med hundratals menyer och inställningar finns inget förbud...  ::)

Men man har i alla fall försökt något...
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Sv: Ny lag om bilkörning och mobiltelefoner från 1/12 2013
« Svar #6 skrivet: december 04, 2013, 14:25:13 »
Tog inte lång tid tills en förare blev stoppad.

http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=9137780
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: december 04, 2013, 18:38:08 »
Det verkligen kallas att ta folk från sängen. :(
Tycker att en sånt sak skulle meddela till folk med info som på tv, tidningar, internet eller annat så att dem får veta vad det handlar om. ???
Kan tänka mig att den person blev riktig förvånad ???, eller hur?

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2014, 11:24:30 »
Äntligen Sverige följer andra länder exempel, det var på tiden.
Det ta lite tid för folk att vänja sig med det är rätt, alldeless för många olyckor just p.g.a mobilen med prat eller SMS ;)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Sv: Ny lag om bilkörning och mobiltelefoner från 1/12 2013
« Svar #11 skrivet: januari 21, 2014, 14:39:38 »
Tycker att det är bra faktiskt.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: mars 17, 2014, 10:00:02 »
Undrar hur många som inte vet detta och forsätter att ringa upp eller svara eller skicka sms.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #13 skrivet: mars 20, 2014, 20:03:09 »
Undrar hur många som inte vet detta och forsätter att ringa upp eller svara eller skicka sms.
Finns många som varken lyssnar, tittar eller läser nyheter, än mindre motor-relaterade ämnen... Så varför inte lite kampanjer och "reklamskyltar" längs vägarna? Folk är dumma och budskapet måste tyvärr bankas in!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: mars 21, 2014, 00:01:13 »
Får räkna också dem som vet och inte bryr sig och det är en stor del.

Reklampartners