Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Trafikuppträdande du stör dig på!  (läst 6061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Trafikuppträdande du stör dig på!
« skrivet: augusti 15, 2013, 09:33:43 »
Här tänkte jag att man kan få skriva av sig när man stött på någon jubelidiot i trafiken men även skriva om andra beteenden i trafiken som du stör dig på.

Så Let the flaming begin  >:( , jag börjar.

#1 Förare som håller samma hastighet oavsett skyltad hastighet.
Jag kör småvägar till och från jobbet och stöter på dessa alldeles för ofta, man kommer i kapp dem på 90 sträckorna där de håller 80.
En stund senare kommer man till ett samhälle eller en skymd korsning och hastigheten sänks till 60 eller 40, men herr 80 fortsätter i sina
80 km/h. Hur i hela friden tänker man då?

"Eftersom jag kör 80 på 90 väg så har jag hastighet till godo och kan braka genom 60 området i 80 km/h"

Verkar ju väldigt smart… suck!

Det riktiga roliga med dessa är att om man skulle få en lucka och köra om dem på 90 sträckorna så tutas och blinkas det, jag undrar vem som är farligast.
Jag som kör om där det är fritt och man ser bra eller herr 80 som kör genom skymda korsningar 20 km/h över skyltad hastighet.

#2 Folk som inte använder körriktningsvisare eller använder dem fel.
Varför har vissa så svårt att använda blinkers när de byter fil eller skall svänga av? Sedan har vi de som blinkar vänster när de går ur en rondell, jösses! Är ett under att det inte smäller oftare.

#3 Svagt kopplingsben
En del måste ha väldigt klena benmuskler för allt som oftast när man står vid ett trafikljuse så ser man bilen längst fram sakta glida framåt trots att det är rött, de flesta passerar även linjen trots att det är rött vilket är en rödljuskörning. Detta beteende påminner mig om en hund som fått en gräns som den inte får överskrida. Enligt hundlogik så bryter man inte mot regeln om man sakta sakta och en liten bit i taget går över denna markering, alla hundägare vet precis vad jag pratar om.

Vissa bilister verkar ha samma logik om trafikljusen, att om jag sakta sakta passerar linjen så märker nog ingen det. Personligen skulle jag vilja se vad som händer om en trafikpolis skulle se dem.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: Trafikuppträdande du stör dig på!
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2013, 13:47:15 »
Nån annan än jag som märkt att idioter i trafiken alltid kommer tre och tre?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2013, 21:59:48 »
Håller med dig, folk i trafiken kan vara väldigt irriterande, många skulle inte ha körkort eller det kanske skulle finnas körkort med begränsad tid med test till en ny som visa att man kan köra bil.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2013, 08:13:32 »
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2013, 08:30:38 »
1 + 2 vägar (vajer) är ju bra för det mesta, men varför körs det långsammare än angiven hastighet när det är bara ett körfällt och så plussas det med 10 - 15 km när det blir två.

Varför har vissa så svårt att använda blinkers när de byter fil eller skall svänga av? Sedan har vi de som blinkar vänster när de går ur en rondell, jösses! Är ett under att det inte smäller oftare.

Håller med, dock finns det ett annat beteende med blinkers, det verkar som en del tror att de är skyddade från allt om man bara blinkar utan att se sig för.
Ex. 1 från högerfil på motorväg i 80km till vänsterfil med två blink framför bilar som kommer i 110 - 120 eller mer. Skicka ner dessa till Tyskland på kurs i motorvägskörning.
Ex. 2 från stillastående i bl.a. P-ficka och ut i full trafik, blinkande.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2013, 22:31:44 »
Från dagens Metro, vad säger man.  ??? :o

http://www.metro.se/nyheter/nu-ar-det-vetenskapligt-bevisat-agare-till-lyxbilar-kor-mer-aggressivt-an-andra/EVHmho!PvBfUcU62R0pM/

Din länk fungerar inte för mig BROR, men jag tror jag fick till den: http://www.metro.se/nyheter/nu-ar-det-vetenskapligt-bevisat-agare-till-lyxbilar-kor-mer-aggressivt-an-andra/EVHmho!PvBfUcU62R0pM/ Kanske var bara mig det inte fungerade för, men den länken har varit uppe för diskussion på flera forum.

Det första man reagerar på är ju att detta är i USA, -helt annat tänk i trafiken där, och bilmärken har en helt annan tyngd jämfört med Sverige. Dom nämner även att folk med "billigare" bilar är mer benägen att följa reglerna. Personligen så kör jag både flådig M5 och utrostad pundarbil, beter mig på samma sätt i trafiken oavsett bil...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2013, 22:47:25 »

Rondell-körning är något jag retar upp mig på med. Hur svårt ska det vara?  >:(

Ska det vara så svårt att förstå att man ska blinka höger innan man ska ut ur rondellen? Hela poängen med en rondell är ju att den ska bättra trafikflödet och minska olycksrisken samtidigt som man håller trafiken rullande.

När man kommer in mot en rondell och ser att närmaste bil i den inte blinkar höger så stannar man för han ska åka till någon senare avfart. När man väl stannat blir man snopen när han svänger in på samma väg man kom ifrån. Inte helt ovanligt blinkandes vänster.  :o >:( Hade idioten blinkat höger och kört dit han skulle så hade jag kunnat hålla rull på min bil och trafikflödet hade varit bättre. Sen är det ur en miljöaspekt bättre att hålla bilarna rullande och undvika onödiga stopp.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2013, 19:43:29 »
Folk som inte håller avstånd är det absolut mest stressande för mig. Extra störande är dom som kommer ikapp snabbt men inte kör om trots fri sikt utan istället lägger sig i häcken på en!
Här om helgen låg det en så nära att jag inte såg hans strålkastare i backspegeln längre. Det var på en 80-sträcka och han hade fri väg att köra om och fri sikt.

Folk som placerar sig till vänster mot mittlinjen istället för ute vid kantlinjen på bredmålade 13-15m-vägar är också irriterande. Blir kö trots att det i princip borde gå att köra om utan att överskrida mittlinjen (om folk håller rätt position).
I övrigt håller jag med er om blinkers.

M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Darth Väder

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2013, 20:39:21 »
Oj vad många saker jag läst som jag håller med om till 100%!
Rondeller, varför blinkas det inte, det är ju en vanlig korsning egentligen! Tydligen lär körskolorna ut att man inte behöver blinka IN i cirkulationsplatser, bara UT. Det måste ju vara ett av de dummaste påhitten någonsin (precis som att det numera är tillåtet att köra utan halvljus men det är ju en annan fråga).
Folk som kommer ikapp en men inte kör om?! Varför gör man så?! Min förra Toyota iQ såg ju knappast ut som en civilbil så det kan ju inte vara av den anledningen vissa inte vågar/vill köra om.
Och sen, de få breda, ännu icke vajerförstörda vägarna med breda vägrenar?! Förr, när jag var liten och var på familje-bilsemester så var det ju väldigt vanligt med husvagnsekipage som höll ut på vägrenen så vi kunde komma förbi trots att vi åkte rutten Renault 18TS kombi -81a (typ). Nuförtiden verkar ingen veta om att man kan hålla till höger och släppa förbi folk som känner för att köra fortare.
Suck....
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2013, 21:58:43 »
Kan inte säga mer än vad ni skriver och häller med i över 100%
En del av folk beter sig konstigt i trafiken att man kan undrar hur de fick körkort.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #10 skrivet: augusti 18, 2013, 13:10:59 »
Husvagnar som blockerar är ett aber men även de som ligger och puttrar i vänsterfilen på våra motorvägar och inte ens håller skyltad hastighet.

Det är ytterst sällan jag blir riktigt arg på någon i trafiken men efter att ha legat efter en Toyota som höll 100 km/h från krönet på Hallandsåsen i norrgående riktning tills jag skulle svänga av E6 vid Mellbystrand så var jag rätt irriterad och försökte vid upprepade tillfällen påkalla uppmärksamhet genom att blinka med helljuset. Men Toyotan blev kvar i vänsterfilen trots att de höll 20 km/h under skyltad hastighet.

Jag kunde räkna till 10 bilar efter mig när jag svängde av och kön blev säkert längre för den där Toyotan bytte förmodligen inte till högerfilen förrän de skulle svänga av.

Hoppas en sådan förare aldrig får för sig att besöka Autobahn…
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #11 skrivet: augusti 18, 2013, 20:39:04 »
Folk som inte håller avstånd är det absolut mest stressande för mig. Extra störande är dom som kommer ikapp snabbt men inte kör om trots fri sikt utan istället lägger sig i häcken på en!
Här om helgen låg det en så nära att jag inte såg hans strålkastare i backspegeln längre. Det var på en 80-sträcka och han hade fri väg att köra om och fri sikt.

Folk som placerar sig till vänster mot mittlinjen istället för ute vid kantlinjen på bredmålade 13-15m-vägar är också irriterande. Blir kö trots att det i princip borde gå att köra om utan att överskrida mittlinjen (om folk håller rätt position).
I övrigt håller jag med er om blinkers.
Ja, detta är nog det värsta beetendet jag vet.
Dels för att de som ska sniffa röv riskerar att skada framförvarande vid en ev. olycka då de inte hinner bromsa utan ger den framför en whiplash. Whiplash är en oerhört grym skada som jag lever med på nära håll (inte jag alltså).
Dels skapas inte utrymme för de som vill köra om. Tre, fyra tätt liggande bilar blir som en långtradare att passera! Skulle man tränga sig in emellan så blir idioterna arga!  :o  Ibland tränger jag mig emellan bara för att j-vlas tillbaka... Nu är det en himla tur att jag inte jobbar 7-16 så jag slipper dessa hopplösa lämmeltåg till och från jobbet åtminstone. Det handlar då om nästintill 2 mil med bilar som håller 5m avstånd till varandra.  >:(
"Tyvärr" är enda lösningen på detta att köra för fort. Man får faktiskt vara ifred om man håller 20-30km/h över hastighetsgräns på de större vägarna. Detta funkar dock inte i pendeltrafiken då det är allt för många ute samtidigt.

Andra saker som är oerhört störande är avsaknaden av förmåga att använda sina blinkers på rätt sätt som redan nämnts, jag har inget mer att tillägga här.
Bilister som blockerar ytterfil är också en pest. Vet inte hur ofta jag kör om på insidan... Många gånger med protesterande helljusblink och tutande som följd. Gah, det är hopplösa människor vi delar vägarna med!

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners