Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.  (läst 10193 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
Hejsan

Jag har ett problem med mitt ljudbygge för att få lite mer bas i bilen-
Jag har kopplat in en 12 baslåda med ett slutsteg.
Jag har tagit högnivågen direkt ur stereon.

Det fungerar ca 5 till 15 minuter sen dör ljudet i alla högtalare ( stereon lyser och basen eller någon annan högtalare ger inte ut något ljud).
 
Så, slutsteget får fortfarande signal för det lyser grönt och remotat det till bak lampan på bilen så om stereon inte skulle ge signal så skulle den låtit i "tomgång".
 
Vad kan detta vara?
Varför stänger den av sig...
gör detta snabbare om man krämer på rejält i basen + högtalarna då varar det ca 5 minuter sen om man spelar normal volym ca 15 minuter.

Men! Om jag kopplar ur basen och slutsteget fungerar de vanliga fram och bak högtalarna.
Om jag startar om bilen så fungerar ljudet igen och gör samma sak efter 5 minuter.

Business cd player radio CD53 sitter som stereo.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Hur tog du högnivån om man får fråga?
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
ojdå menade lågnivå  ;D 

Utloggad Nikk_e46

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
  • Taxidriver
Kolla volt på steget före o efter det fungerar?
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
hm om det skulle ändra sig skulle steget gå in i protechtion mode, vilket den inte gör, även testat med flera olika slutsteg :/


Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Nä du d stereon som slår ifrån pga hög uttag... Hög belastning på stereo så att stereon går i "protection mode"
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
kan man ändra det på något sätt? andra som har bmw E39 5 serien har ju kunnat koppla det på bakhögtalarna utan problem :S

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
Original Business har inga lågnivåutgångar, står det så det är högnivå, jag vet inte själv men slutsteget är både hög och låg.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Original Business har inga lågnivåutgångar, står det så det är högnivå, jag vet inte själv men slutsteget är både hög och låg.
Ljudbygge e inte min starkaste sida men allt går att lösa!
Min E39 528 -97 hade inga lågnivå uttag då fick ja köpa adapter till Singel DIN och köra på vanlig stereo.
Originalstereon verkar inte kunna driva både slutsteg och högtalare.
Baslådan och slutsteg har du väl i skuffen kan jag tänka mej och slutsteget e direktbatad och jordat på batteriet. Har du remoten på stereo ( el antennkabel) lr på tändningen lr direktströn via brytare ?
Du kan juh testa koppla bort bakre högtalare och dess kablar koppla på ingångarna på slutsteget och så kopplar du högtalare och baslådan på slutstegets utgångar!
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
Ljudbygge e inte min starkaste sida men allt går att lösa!
Min E39 528 -97 hade inga lågnivå uttag då fick ja köpa adapter till Singel DIN och köra på vanlig stereo.
Originalstereon verkar inte kunna driva både slutsteg och högtalare.
Baslådan och slutsteg har du väl i skuffen kan jag tänka mej och slutsteget e direktbatad och jordat på batteriet. Har du remoten på stereo ( el antennkabel) lr på tändningen lr direktströn via brytare ?
Du kan juh testa koppla bort bakre högtalare och dess kablar koppla på ingångarna på slutsteget och så kopplar du högtalare och baslådan på slutstegets utgångar!


remoten tog jag till baklampan för den i sterion ville inte fungera, men baklampan funkar kanon! nu när du fått mig på andra tankar med att byta sterio så kom jag ihåg att jag har en JVC sterio vilket ger ut 50W/BMWS ger ut 15 watt kan det ge problem för orginal högtalarna kanske? ska ju gå och koppla in med en iso adapter ganska enkelt som bara kostar runt 150 kr så kan ju testa detta! dock blir ju bmw insider looken förstörd trä panel med svart och skinns säten och en hightech sterio, förstör utrycket men om det fungerar så är det värt det, alla andra som kopplat via bakhögtalarna har haft orginal AMP i bilen, jag har inget orginal slutsteg till min sterio så kan vara derför det inte vill fungera och det klipper ljudet mest troligen :/


awgh bara haft problem med min bmw och haft den ett halft år bara generator som la av, kylen sprack, motorn börjar läcka olja 2 dagar sedan, hål i ljudämparen etc lagt ner flera timmar på denna bilen men gött blir det när allt är fixat! kommer lägga upp feedback när jag har provat byta sterio om det löser problemet :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2013, 00:03:40 »
Välkommen på Bimmerpower! Noobzorh. ;)
 jag inte vet om det kan komma till hjälp men jag ser att många som gör någonting med musik anläggning har en extra batteri, hur är det med den batteri du har? räcker det med 1st?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Ett hett tips är att försöka fixa rempte nån annantans. Jag gjorde som dig på min e46 när jag testade mitt steg. O de funkade inte.

Sen kan de va så att om du har orginal slutsteg i bilen så kan de strula till det rätt bra ibland

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2013, 06:58:21 »
Välkommen på Bimmerpower! Noobzorh. ;)
 jag inte vet om det kan komma till hjälp men jag ser att många som gör någonting med musik anläggning har en extra batteri, hur är det med den batteri du har? räcker det med 1st?

Du skall ha in väldigt mycket prylar och väldigt strömstarka sådana innan du behöver stoppa in fler batterier, kondensatorer och starkare generator.

Jag är fortfarande inte med på hur det är kopplat dock.

Först säger trådskaparen att han har plockat högnivån, dvs. antingen plockat kablar från ett par högtalare och pluggat dessa i en förhoppningsvis för ändamålet anpassad ingång på slutsteget. Eller så har han skarvat på kablar från någon högnivå till steget.

I bägge fallen ändrar man här på den impedans (Motstånd) som bilen originalsteg ser. Nu vet jag inte vilken impedans original högtalarna i en E39 har men de brukar ha rätt hög impedans i BMW så min teori om det nu är kopplat så här är att om kablarna går direkt till bas-steget så ger detta för lite motstånd till original slutsteg och när det belastas hårdare går det varmt och går därefter i protection mode.

Samma sak om det är kopplat så att det skarvats på kablar som går till bas-steget. Det enklaste när man gör så här är att helt enkelt bygla på plus mot plus och minus mot minus, det man får då är en paralellkoppling och när man parallellkopplar får man mindre impedans och det är originalsteget inte byggt för.

Jag vet att det låter skumt att steget går i protection mode om man minskar motståndet men en förstärkare fungerar som så att om den får lägre motstånd så reagerar den genom att pumpa ut mer effekt och om då steget är avsett att ha 8 Ohms impedans och du kopplar så det blir 4 Ohm så kommer steget att försöka leverera dubbla effekten vilket den inte är avsedd för och gå tokvarmt och då slår skyddskretsarna till.

Men för att verkligen kunna gräva i detta måste jag veta exakt hur det är kopplat.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Noobzorh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.
« Svar #13 skrivet: juni 15, 2013, 17:16:55 »
remoten är helt ok i baklampan då steget är igång och lyser grönt och fungerar även när ljudet har klippts av.


Alain: tackar! sitter ett 80A batteri i bilen ska vara 75A orginal kan det skapa övriga problem? batteriet klarar av det är jag säker på för övriga trådar om batteriet inte orkar ska lamporna i sterion "fladdra" i ljuset för ström brist/ eller att slutsteget som är kopplat till basen ska slå ifrån om den får för lite.


Har inte hittat någon orginal amplifier i min bil kollat överallt i vänstra luckan och högra där bak, samt där däcket sitter bakom de kåporna.


Ljudkopplingen: RR+ RR- och RL+ RL- har jag kopplat in slutsteget in i sterion genom dessa portarna i den ISO Kabeln så då blir de kopplade på hatt högtalarna, jag har använt kabelskor som passar ihop med de som sitter orginal, så 2 kontakter i samma hål kan man säga, sen ström till batteriet remote till baklampan. i vanliga fall har alla andra kopplat till slutsteget som sitter orginal, men jag gjorde såhär eftersom jag inte hitta något orginal slutsteg.

så det är kopplat med högre motsånd om man så säger, derför kan det vara så att sterion inte orkar det? provat lite och när ljudet klipper tar jag ut sterion och den är ganska ljummen/varm. kört en ganska lång sträcka på väldigt låg musik och det har inte dött då, men väldigt varma dagar och man sätter sig i bilen och ska köra hem dör det snabbare så tror att sterion blir för varm och klipper ljudet :/

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.
« Svar #14 skrivet: juni 15, 2013, 19:10:22 »
Ljudkopplingen: RR+ RR- och RL+ RL- har jag kopplat in slutsteget in i sterion genom dessa portarna i den ISO Kabeln så då blir de kopplade på hatt högtalarna, jag har använt kabelskor som passar ihop med de som sitter orginal, så 2 kontakter i samma hål kan man säga, sen ström till batteriet remote till baklampan. i vanliga fall har alla andra kopplat till slutsteget som sitter orginal, men jag gjorde såhär eftersom jag inte hitta något orginal slutsteg.

så det är kopplat med högre motsånd om man så säger, derför kan det vara så att sterion inte orkar det? provat lite och när ljudet klipper tar jag ut sterion och den är ganska ljummen/varm. kört en ganska lång sträcka på väldigt låg musik och det har inte dött då, men väldigt varma dagar och man sätter sig i bilen och ska köra hem dör det snabbare så tror att sterion blir för varm och klipper ljudet :/


Okej då har du med andra ord parallellkopplat på högtalarutgångarna till de bakre högtalarna och det orkar det inbyggda slutsteget i huvudenheten inte med och slår därför av. Det behöver inte enbart vara värmen som gör att stereon slår av, impendansen har en benägenhet att vandra lite. Du har kanske tänkt på att visa hemma högtalare är märkta med 4 - 8 Ohm, hur som helst så kan det vara så att när impendansen dippar beroende på musiken du spelar så blir det för mycket av det goda för förstärkaren i huvudenheten och den slår av.

Jag är väldigt säker på att det är här du har ditt problem.

Jag hade istället gjort så här.

Köp en hög till lågnivåadapter, ex. http://www.ljudstudion.se/audison-hognivalagniva-p-2919.aspx
Skaffa ett större slutsteg som klarar att driva 3 kanaler. Oftast ett 4 kanals steg som man bryggkopplar 2 kanaler på och då får ut 3.

Ta bort dina extra kopplingar från ISO kontakten och sätt endast lågnivåadaptern på bakhögtalarna. Koppla sedan en lågnivåkabel till slusteget som du lämpligtvis placerar i kofferten. Bryggkoppla 2 kanaler på steget och driv baslådan med denna kanal och så driver du dina hatthyllehögtalare med de två övriga kanalerna på steget.

Alternativ om du inte vill lägga ditt befintliga steg på hyllan är att skaffa ett tvåkanals steg och driva högtalarna i hatthyllan med, du ser då lämpligtvis till att köpa ett slutsteg som har lågnivåutgångar med, då kan du koppla lågnivån från adaptern till hatthyllesteget och sedan gå vidare från utgången på det steget till steget som driver baslådan.

Edit 2013-06-16:
Om du vill prova kan du ju alltid koppla bort de bakre högtalarna i några dagar, har du inga problem med att huvudenheten slår av då så är det ju definitivt ett problem med för låg impedans.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners